• SaSa och så en till

Vilken tum på cykel har era barn?

Min dotter cyklar på en 16 tums cykel nu. Hon fyller 7 år i sommar och är väl "genomsnittslång", om man säger så. Inte jättelång, och inte kortast i klassen heller.

Min fråga är, vilken storlek på cykel har era 6,5-7 åringar?
    Jag fick nämligen tipset att om jag ska köpa ny cykel, bör jag köpa en 20 tum...
    Jag tycker hon verkar ok för den hon redan har, men för nyfikenhetens skull, undrar jag vad era små cyklar på =)

• Svar på tråden Vilken tum på cykel har era barn?
  • SaSa och så en till

Ingen som har cyklande barn?

• Mumin75

Mina tjejer lärde sig cykla ganska sent, 8 år. Och dom hade 16 tumscyklar fram tills dess. Vi kände egentligen att vi ville byta till större cyklar tidigare för 16 tummarna kändes lite väl små sista året men för att försöka motivera tjejerna mer att lära sig cykla så lovade vi dom nya cyklar när dom lärt sig. Så samma sommar som dom fyllde 8 så fick vi fart på motivationen och de lärde sig cykla på 2 dagar... så då köpt vi nya cyklar, 20 tum.
    Tycker nog att en 16-tummare till en 7 åring är på gränsen för litet. Vid 6 år (förskoleklass) var mina tjejer dom enda i klassen som fortfarande hade 16-tumscyklar, fast då var dom visserligen också dom enda i klassen som inte kunde cykla.
    Tjejerna fyller 10 i sommar och nu är 20-tummarna för små så nu blir det dags att köpa nytt igen.

Svar på tråden Vilken tum på cykel har era barn?