• Anonym (ånej!)

Fotad med fartkamera-böter?

Igår när mannen och jag var ute och åkte blixtrade det plötsligt till i en fartkamera. Jag uppfattade det inte som att han körde fort. Hur som helst känns det skitjobbigt för vår ekonomi är just nu på bristningsgränsen och att få en jäkla böter vet jag inte hur vi ska klara att betala....:(. Vet nån om man kan hoppas på att man inte får bötern, min man säger att det är ganska vanligt att folk blir fotade men inte behöver betala.... Hur mkt ligger den på?

• Svar på tråden Fotad med fartkamera-böter?
  • Autumnbeauty
    Anonym (ånej!) skrev 2010-04-12 08:28:12 följande:
    Igår när mannen och jag var ute och åkte blixtrade det plötsligt till i en fartkamera. Jag uppfattade det inte som att han körde fort. Hur som helst känns det skitjobbigt för vår ekonomi är just nu på bristningsgränsen och att få en jäkla böter vet jag inte hur vi ska klara att betala....:(. Vet nån om man kan hoppas på att man inte får bötern, min man säger att det är ganska vanligt att folk blir fotade men inte behöver betala.... Hur mkt ligger den på?
    Om det blixtrade till är risken tyvärr stor... Jag fick själv pissfortkörningsböter för några dagar sedan... 8 km för fort kostade mig 2000 (!) kr!!! Det är samma om man "bara" kör tex 4 km för fort . Nåväl, håller ändå tummarna för er, för det är ju inte 100 % säkert att kameran verkligen tog kort, att den råkade få ett bra kort osv
  • Anonym

åkte på 1800 i böter förra året..

• Justmeokay

Vi blev fotade för ett par år sedan men det kom aldrig någon böter. =) 

Var tvungen att ge dig lite hopp bara =)
  • snillis
    Fortkörning på väg med högsta tillåtna hastighet 50 km/h eller lägre.
    1-10 km/h -  2 000 kr (1 000)
    11-15 km/h - 2 400 kr (1 200)
    16-20 km/h - 2 800 kr (1 400)
    21-25 km/h - 3 200 kr (1 600)
    26-30 km/h - 3 600 kr (1 800)
    31-35 km/h - 4 000 kr (2 000)
    36-40 km/h - 4 000 kr (2 000)

Fortkörning på väg med högre tillåten hastighet.
    1-10 km/h -  1 500 kr (800)
    11-15 km/h - 2 000 kr (1 000)
    16-20 km/h - 2 400 kr (1 200)
    21-25 km/h - 2 800 kr (1 400)
    26-30 km/h - 3 200 kr (1 600)
    31-35 km/h - 3 600 kr (1 800)
    36-40 km/h - 4 000 kr (2 000)
  • snillis

Om fotot är otydligt, dvs att det inte står klart att de säkert kan identifiera personen som kör skickar de ingen böter.
    Så har ni tur så

Själv fick jag 1500 i böter för någon månad sedan sedan jag blivit fotat.
    Maken fotades med samma kamera några dagar senare och han fick ingen böter.

• Anonym (ånej!)

Nä men usch....! Sån himla onödig sak. Ok om man låg alldeles för fort, men jag är noga med hastighetsgränser men reagerade inte på att mannen körde för fort så jag skulle tippa på att det isf bara är några km det rör sig om i vårt fall också....Hur snabbt fick du din böter?

• idiblon yes

Ja men det är väl bara att ge fan i att köra för fort då. För även om du inte uppfattade det som att han körde för fort, så gjorde han ju det.

Men brevet på posten kommer dröja ett par veckor eller mer.

PMS.
  • snillis

Det tog kanske två veckor innan jag fick ett brev i brevlådan.

• Anonym

Om fotot blev lite dåligt så blir det inget. Om den som körde inte äger bilen blir det heller inget. Det är faktiskt inte många som blir bötade fast det är många som blir fotade. Själv kör jag alltid upp armen framför när jag närmar mig en kamera, så åker jag aldrig fast.

• snillis
    Anonym skrev 2010-04-12 08:48:23 följande:
    Om fotot blev lite dåligt så blir det inget. Om den som körde inte äger bilen blir det heller inget. Det är faktiskt inte många som blir bötade fast det är många som blir fotade. Själv kör jag alltid upp armen framför när jag närmar mig en kamera, så åker jag aldrig fast.
    Åjo då, min make äger vår bil men jag fick ändå böter.
Svar på tråden Fotad med fartkamera-böter?