• mammatillFelix

När började ni cykla med era barn?

Nu när vädret bli skönt så blir jag så sugen på att ut och cykla. Undrar lite över när man kan tänkas börja cykla med sonen i cykelsits? Hur gamla var era barn? Har även funderat på cykelkärra... Ni som använt cykelkärra, hur har det funkat? Hur gamla var era barn när de började åka i kärran?

Än så länge är sonen bara 7½ mån så än så länge är det för tidigt för cykelturer men jag tänker att det kanske kan funka till sommaren. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När började ni cykla med era barn?
  • Mummy

Vet att man inte ska göra det innan "hålla andan"-reflexen är borta. Dottern var nog ett år när vi köpte cykelstol och cyklade med henne.

• mammatillFelix
    Mummy skrev 2010-04-12 08:41:36 följande:
    Vet att man inte ska göra det innan "hålla andan"-reflexen är borta. Dottern var nog ett år när vi köpte cykelstol och cyklade med henne.
    OK. Hur vet man att "hålla andan"-reflexen är borta?
  • Mummy

Om du blåser barnet lätt i ansiktet ser du om barnet kippar efter andan eller inte. Samma sak blir det om det blir vinddrag när man cyklar

• Begga

9 månader var han första gången.  Skulle säkert ha börjat tidigare men vädret tillät det inte.  Oroade mig inte för vinddraget då barnet sitter bakom föräldret (eller den som cyklar).  En annan mamma jag känner frågade på BVC och fick höra att när barnet kan sitta självt går det bra att åka kortare cykelturar.

• mammatillFelix
    Begga skrev 2010-04-12 09:41:46 följande:
    9 månader var han första gången.  Skulle säkert ha börjat tidigare men vädret tillät det inte.  Oroade mig inte för vinddraget då barnet sitter bakom föräldret (eller den som cyklar).  En annan mamma jag känner frågade på BVC och fick höra att när barnet kan sitta självt går det bra att åka kortare cykelturar.
    OK, tack för ditt svar. Kanske går bra till sommaren då. Han blir 1 år i augusti
  • lövet

I cykelstol började mina barn åka när dom vara stora nog att sitta upp själva en längre tid + kunde ha en Hjälm som satt bra. Jag gillar dock inte att cykla med som i cykelstol (vingligt om dom inte sitter stilla, blåsigt för barnet och svårt om dom somnar).

Vi har en cykelvagn med babyinsats som vi börjat använda tidigt (kortare turer på icke-skumpigt underlag) som barnen har åkt i från någon månads ålder. Där har dom suttit väldigt bra och sover utan problem. Problemet med vår yngsta tjej är att hon har så litet huvud att hon inte kan ha ens dom minsta cykelhjälmarna än fast hon snart fyller 2 år = vi kan absolut inte ha henne i cykelsadel. Vi har en Chariot cougar vagn som är krocktestad och i den sitter barnen säkert och bra. Dock är vi olagliga i det avseendet att alla som cyklar eller skjutsas med cykel ska ha hjälm. Babyinstasen vi har haft (tills dess att lilltjejen var ca 20 månader) är en vadderad "hängmatta" där bebisen ligget/halvligger och är fastspänd med 3-punktsbälte. www.activekids.nu 
    Rekommenderar helt klart cykelkärra även om dom riktigt bra är rätt dyra. Så himla skönt att cykla och suveränt att bara kunna koppla loss vagnen och t.ex. gå och handla, gå ner på stranden eller dylikt. Cyklevagnen har ju dessutom plats för skötväskor, fika, matkassar, badkläder osv. 
  • mammatillFelix
    lövet skrev 2010-04-12 13:46:16 följande:
    I cykelstol började mina barn åka när dom vara stora nog att sitta upp själva en längre tid + kunde ha en Hjälm som satt bra. Jag gillar dock inte att cykla med som i cykelstol (vingligt om dom inte sitter stilla, blåsigt för barnet och svårt om dom somnar).  Vi har en cykelvagn med babyinsats som vi börjat använda tidigt (kortare turer på icke-skumpigt underlag) som barnen har åkt i från någon månads ålder. Där har dom suttit väldigt bra och sover utan problem. Problemet med vår yngsta tjej är att hon har så litet huvud att hon inte kan ha ens dom minsta cykelhjälmarna än fast hon snart fyller 2 år = vi kan absolut inte ha henne i cykelsadel. Vi har en Chariot cougar vagn som är krocktestad och i den sitter barnen säkert och bra. Dock är vi olagliga i det avseendet att alla som cyklar eller skjutsas med cykel ska ha hjälm. Babyinstasen vi har haft (tills dess att lilltjejen var ca 20 månader) är en vadderad "hängmatta" där bebisen ligget/halvligger och är fastspänd med 3-punktsbälte. www.activekids.nu  Rekommenderar helt klart cykelkärra även om dom riktigt bra är rätt dyra. Så himla skönt att cykla och suveränt att bara kunna koppla loss vagnen och t.ex. gå och handla, gå ner på stranden eller dylikt. Cyklevagnen har ju dessutom plats för skötväskor, fika, matkassar, badkläder osv. 
    Ok låter ju väldigt bra med cykelvagn. Vet dock inte om jag kommer använda den så mycket att jag är villig att köpa en så dyr... Kommer nog bara cykla kortare turer hem till vänner och så... Men man kanske kan skaffa en billigare variant isf. Annars såg det ju väldigt praktiskt ut och som du säger bara att koppla loss..

Tack för ditt svar
  • mia maria

Undrar detsamma; jag har en liten kille på 7 månader som jag hoppas kunna cykla kortare turer med till sommaren, bara det blir lite varmare ute!

Han sitter ju själv redan, men jag tycker ändå att det känns för kallt för honom än att sitta i en cykelsits bakpå cykeln, men om en månad eller så så kanske det funkar?

• mia maria

Vill tillägga att jag cyklade med äldsta sonen för första gången när han var nästan 1 år - men han är född på våren, o lillkillen på hösten.

• wica

Sonen är 8 mån och jag har precis inhandlat cykelsits o hjälm så det blir premiärtur denna vecka. Köpte en Hamax Siesta vilken går att vinkla så han kan sova gott. Får se hur det går

• mammatillFelix
    wica skrev 2010-04-12 22:47:04 följande:
    Sonen är 8 mån och jag har precis inhandlat cykelsits o hjälm så det blir premiärtur denna vecka. Köpte en Hamax Siesta vilken går att vinkla så han kan sova gott. Får se hur det går
    Ååå en som går att vinkla... Smart! Visste jag inte ens att det fanns {#lang_emotions_tongue_out} Det låter som nåt för mig. Uppdatera gärna om hur de går.
Svar på tråden När började ni cykla med era barn?