• Min högsta önskan

Vad skulle du bjuda på om du var med i "Halv åtta hos mej"?

Hur skulle din meny se ut, med förrätt, huvudrätt och efterrätt?

Har själv funderat mycket på vad jag skulle bjuda på, men har inte kommit på något alls..

Vad skulle du bjuda på om du fick vara med?

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:36
    Kanske ska tillägga att jag INTE ska vara med och därför vill ha tips, utan jag är bara nyfiken!
    Och det är ju alltid kul med recept!
  • Svar på tråden Vad skulle du bjuda på om du var med i "Halv åtta hos mej"?
  • Fru KM

Jo detta har jag funderat på många gånger{#lang_emotions_smile}. Dock inte kommit på en bra meny än, som sticker ut och som inte är allt för jobbig att göra. Suger på karamellen lite och återkommer{#lang_emotions_laughing}

• MMM01

Inte så avancerad men skulle nog köra den här kombinationen:

förrätt: laxrullader: kallrökt lax ihoprullat med pepparotsost, salt, peppar och handskalade räkor och färsk dill på.

huvudrätt: lammfärsbiffar med fetost, potatis i ugn (kokta 5 min, marinerade med rapsolja, timjan och dragon) och sallad (ev. sås till)

efterrätt: hemmagjort chokladmousse dekorerat med physalis

• Pappa i april

Förrätt: Vinkokta fikon och chevre eller kanske sniglar
    Huvudrätt: Kött av något slag. Gärna vilt. Hasselbackspotatis och sås på smaksatt med trattkantareller och calvados
    Efterrätt: Det finns så mycket att välja på, men jag skulle nog ta klassikern creme caramell eller möjligen tiramisu. 

• Bladguld
    Förrätt
    Räklever på en bädd av hastigt sorterade haranger i salubrin
    Varmrätt
    Brässerad flintlåspistol med rågad potjemkingratäng i extra oländig terräng
    Dessert
    Gratulerade knösvåfflor på Farmors vis med slimmad sirap på stjälk
  • tamate

finns eg bara två rätter och en efterätt som jag kan och det är kalaslåda med bacon, tagiatelli och bearnesås och lite annat gott, el så tomatsoppa. efterätten är kladdkaka. men alla som äter dom tycker om dom.

men jags kulel aldrig vara med i programmet inte av dena nledningen att jaginte är något vidare p att laga mat utan jag klarar inte av att titta på mer än max 10 min utav programmet pga den där jobbiga jäkla berättarrösten som fäller en massa dumma kommentarer hela tiden, vad ska det vara bra för eg? han är ju bara störig
    och ett program som jag själv inte klarar av att se kan jag ju inte ställa upp på heller =)
  • Min högsta önskan
    Fru KM skrev 2010-04-12 14:35:28 följande:
    Jo detta har jag funderat på många gånger. Dock inte kommit på en bra meny än, som sticker ut och som inte är allt för jobbig att göra. Suger på karamellen lite och återkommer
    Gör så!
    MMM01 skrev 2010-04-12 22:18:57 följande:
    Inte så avancerad men skulle nog köra den här kombinationen:förrätt: laxrullader: kallrökt lax ihoprullat med pepparotsost, salt, peppar och handskalade räkor och färsk dill på.huvudrätt: lammfärsbiffar med fetost, potatis i ugn (kokta 5 min, marinerade med rapsolja, timjan och dragon) och sallad (ev. sås till)efterrätt: hemmagjort chokladmousse dekorerat med physalis
    Låter gott!
    Pappa i april skrev 2010-04-12 23:44:14 följande:
    Förrätt: Vinkokta fikon och chevre eller kanske sniglarHuvudrätt: Kött av något slag. Gärna vilt. Hasselbackspotatis och sås på smaksatt med trattkantareller och calvadosEfterrätt: Det finns så mycket att välja på, men jag skulle nog ta klassikern creme caramell eller möjligen tiramisu. 
    Mums!
    Bladguld skrev 2010-04-13 01:09:32 följande:
    Spännande! Hur i helafridens namn hittar man levern i en räka?
    tamate skrev 2010-04-13 01:55:33 följande:
    finns eg bara två rätter och en efterätt som jag kan och det är kalaslåda med bacon, tagiatelli och bearnesås och lite annat gott, el så tomatsoppa. efterätten är kladdkaka. men alla som äter dom tycker om dom. men jags kulel aldrig vara med i programmet inte av dena nledningen att jaginte är något vidare p att laga mat utan jag klarar inte av att titta på mer än max 10 min utav programmet pga den där jobbiga jäkla berättarrösten som fäller en massa dumma kommentarer hela tiden, vad ska det vara bra för eg? han är ju bara störig och ett program som jag själv inte klarar av att se kan jag ju inte ställa upp på heller =)
    Det är ju Helge Skoog som gör halva programmet! Tycker det är riktigt kul med hans komnetarer!
    Den där kalaslådan kan jag förövrigt gärna ta receptet på! Lät gott!!
  • tamate
    Min högsta önskan skrev 2010-04-13 11:38:55 följande:
    Mums! Det är ju Helge Skoog som gör halva programmet! Tycker det är riktigt kul med hans komnetarer! Den där kalaslådan kan jag förövrigt gärna ta receptet på! Lät gott!!
    nej ush, jag gillar inte när folk är sarkastiska och komam med klyftiga kommentarer, händer att jags tänger v ljudet på AFV ibland när jag är på dåligt humör och stör mig och han är ändå vänligare och lite rolig med sina kommentarer.
    Kalaslåda, du tillagar bacon, tagiatelle, beasås först. sedan skopar du upp tagiatellen i en form. strö baconen över (kan vara rå bacon med) och sedan har du i tex majs och champinjoner. när du haft i allt du velat ha i så häller du beasåsen över alltihopa och sedan river du ett lgaer med ost och så in i ugnen. tror ugnen ska vara på ca 175 grader men det beror ju på ugn. när osten har smällt så är det färdigt.
    brukar ta en ca 35 - 40 min när man gjort det några gånger. perfekt när mans ka ha gäster och bara vill göra något enklare. vi brukar ha sallad till och så juice, det är väldigt mättande.
    jag har testat variera och man kan låta ideerna flöda. dom hade rea på pizzaskinka en gång så då hade jag sådant i och då använde jag macaroner istället för tagiatelle.
    varje gång jag gör brukar gubben hugga in på resterna och vara snabb med att göra matlådor =)
  • Scaniamamma

Till förrätt skulle jag nog bjuda på

Varma minibaugetter med färskost och gräslök i och riven västerbottenost över.

Varmrätt:

rådjursstek med hasselbacks potatis och sås gjord på skyn med grädde, buljong och vinbärsgelé.

Efterrätt:

chokladfudge tårta med en klick grädde till. eller vitchokladmousse och jordgubbssås till.

• MMM01
    Scaniamamma skrev 2010-04-13 18:18:26 följande:
    Till förrätt skulle jag nog bjuda på Varma minibaugetter med färskost och gräslök i och riven västerbottenost över.Varmrätt:rådjursstek med hasselbacks potatis och sås gjord på skyn med grädde, buljong och vinbärsgelé. Efterrätt:chokladfudge tårta med en klick grädde till. eller vitchokladmousse och jordgubbssås till.
    vad gott! kan vara med samtidigt som dig!
  • Scaniamamma
    MMM01 skrev 2010-04-13 22:03:30 följande:
    vad gott! kan vara med samtidigt som dig!
    Hehe då säger jag till om det någonsin skulle hända :P
  • Min högsta önskan
    Scaniamamma skrev 2010-04-13 18:18:26 följande:
    Till förrätt skulle jag nog bjuda på Varma minibaugetter med färskost och gräslök i och riven västerbottenost över.Varmrätt:rådjursstek med hasselbacks potatis och sås gjord på skyn med grädde, buljong och vinbärsgelé. Efterrätt:chokladfudge tårta med en klick grädde till. eller vitchokladmousse och jordgubbssås till.
    Jag kommer också om du ska vara med!
    tamate skrev 2010-04-13 17:00:51 följande:
    nej ush, jag gillar inte när folk är sarkastiska och komam med klyftiga kommentarer, händer att jags tänger v ljudet på AFV ibland när jag är på dåligt humör och stör mig och han är ändå vänligare och lite rolig med sina kommentarer. Kalaslåda, du tillagar bacon, tagiatelle, beasås först. sedan skopar du upp tagiatellen i en form. strö baconen över (kan vara rå bacon med) och sedan har du i tex majs och champinjoner. när du haft i allt du velat ha i så häller du beasåsen över alltihopa och sedan river du ett lgaer med ost och så in i ugnen. tror ugnen ska vara på ca 175 grader men det beror ju på ugn. när osten har smällt så är det färdigt. brukar ta en ca 35 - 40 min när man gjort det några gånger. perfekt när mans ka ha gäster och bara vill göra något enklare. vi brukar ha sallad till och så juice, det är väldigt mättande. jag har testat variera och man kan låta ideerna flöda. dom hade rea på pizzaskinka en gång så då hade jag sådant i och då använde jag macaroner istället för tagiatelle. varje gång jag gör brukar gubben hugga in på resterna och vara snabb med att göra matlådor =)
    Tack! Ska testa detta nångång!
Svar på tråden Vad skulle du bjuda på om du var med i "Halv åtta hos mej"?