• Cerenna

Min 11-månaders vill inte äta mat

Jag blir så ledsen, min lilla tjej på 11 månader vill inte lära sig att äta mat. Hon lever nästan uteslutande på amning. Jag har inga problem med att amma länge, men vill ju såklart att hon ska äta vanlig mat också. Hade mer tänkt amningen som ett kompliment än som huvudmål. Men hon vill bara inte. Det mesta hon fått i sig av mat under en dag är en halv banan... Det känns verkligen hopplöst.

Nån fler som känner igen sig? Har det löst sig för er och hur i så fall? Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Min 11-månaders vill inte äta mat
  • SmåDunder

Låter tufft, min helammade till hon var 7 månader och jag var jättestressad av BVC och föräldragruppens barn som åt ordentligt vid 5 månaders ålder. Har du en bra BVC kontakt? Visar hon minsta intresse av mat när du äter?

Misstänker att du har testat pureer (min tog bara hemlagad med kryddor inte de klassiska med morot, sen potatis, därefter palsternacka osv), plockmat, lägg fram småbitar som hon får pilla med själv, låta henne smaka mat från din gaffel. Kanske något tips (?).

Lycka till!

• smalles

Jag vet inte om det är precis samma, men min son som är snart 7 månader har precis lärt sig äta mat. Jag prövade allt, burkmat, egen mat mm.

Tilllslut prövade jag HIPP barnmat. Och den var det inga problem med.
    Den är mycket slätare än Semper och Nestlé, så det verkar som bitarna var hans problem.

• Sandris82

Min dotter åt inte alls. Hon vägrade ens smaka, slicka eller öppna munnen för annat än mina bröst. När hon var ett år åt hon lite tårta på sitt eget kalas. Hon sov inte heller, sov i 40 mins intervaller nätterna igenom. Jag var HELT SLUT! Fick tillsut hjälp av BVC, läkare och psykolog med spec mot mat och sömn. Hon fokuserade på maten o sa åt oss (mest mig då) att ge Thea vad hon än ville hålla i eller slicka på, var som helst. En korv i handen när du leker, javisst. Pommes när vi åt det på macdonalds, stora systers godis ALLT hon kunde tänkas stoppa in i munnen. O det hjälpte. Jag slöppte mina " rätt o fel" och gav henne allt. Hon började äta lite. Fick sövande medel på recept men det fungerade inte.

När hon var 1,5 började hon på dagis o jag jobba, då blev hon tvingad att inte amma när jag var på jobbet o alla andra barn på dagis åt ju mat. Det blev den stora vändningen. Hon började äta lite mer men var väldigt för ammning på kvällar o nätter iegnom. Det hela blev bra när jag bestämmde mig för att helt sluta med amning på nyår när hon var 1 år o 9 mån. Jag orkade inte mer o visste jag var tvungen att sluta nu.

Nu har Thea fyllt 2 år, äter normalt (ibland inget igår 7 hemlagade köttbullar!) o sover oftast hela nätterna. Inte alls samma unge med sina mat- o sovmönster. Men hon är ju liten, 2 år o 10,5kg, men jag märker att hon bröjat växa. Har just i veckan tagit undan nästan alla 74/80 kläder.

Det här är ju bara vår historia, men denna lilla flicka var rätt extrem, o är det fortfarande. Lagom finns liksom inte för henne, inte ens när hon var bebis.

Hoppas att det blir bättre! Kram

• Sandris82

Herregud! Läste just hur jag skrivit, massa stavfel, konstiga meningar och bara talsprål. Hoppas att ni förstår vad jag menar!

Denna erfarnhet kommer jag aldrig att glömma. Helt sjukt att jag inte sov mer än nån timme i sträck (då min man tog henne på morgonen) på över ett år. Å att jag som max trodde jag skulle amma henne i 6 månader ammade i nästan 2 år. Storasyster fungerade inte amningen för alls och hon åt all mat.... olika det kan va.

• Dijon

Hur gick det? Började de äta och när? Är i samma sits och behöver hopp.

Svar på tråden Min 11-månaders vill inte äta mat