• myrstacken

Hur gör ni som låter era små sova i vuxensängar utan att ramla ner?

Vi funderar på att låta vår 1,5 åring sova i vår enkelsäng. MEN, om hon drömmer och råkar tippa ner på golvet är det ju långt ifrån roligt så jag undrar hur ni gör ni som låter era små sova i vuxensängar? Kan man sätta upp en planka eller ser det inte klokt ut?

• Svar på tråden Hur gör ni som låter era små sova i vuxensängar utan att ramla ner?
  • Marleen

köp en riktig växasäng på typ ikea istället, de gjorde jag till min tös när hon va 12 månader ca. då e de ju liksom som en "planka" uppe vid där de ligger på kudden, och den ramlar de inte över... och i början tog jag madrassen till spjälsängen o la på golvet under sängen i fall hon skulle ramla ur, fast de hände aldrig... nu e hon 2 år och 2 månader o har än inte ramlat ur heller ;)

• myrstacken

Marleen, tack för tipset men vitsen är att jag och min man ska kunna sova i sängen vi med och då kommer ju vi vara för tunga för att sova i en växa säng så vi tänkte "hoppa över" det stadiet och gå på en vanlig säng direkt som passar oss alla men att det är vår flickas.

• marmelad

Min son har sovit i en vanlig säng sen han var 1,5 år. Vi har en byrå som står högst uppe bredvid sängen. Den är vänd med ryggen mot sängen, om du förstår Så då är det nedanför den som han kan ramla ner då, men det har han inte gjort än så länge iaf.. så det funkar bra för oss

Annars har väl IKEA såna plankor som man kan sätta fast på sängen, vet dock inte om de passar alla sängar eller bara deras juniorsängar?

• Juppepuppe

Vi la in ett par kuddar under madrassen så att den buktade uppåt. Då ska det ganska mycket till för att man ska rulla över. Men om ni alla ska sova i sängen kan väl barnet ligga innerst, eller?

• myrstacken
    marmelad skrev 2010-04-12 12:41:09 följande:
    Den är vänd med ryggen mot sängen,
    Ok men ser det inte konstigt ut med en byrå som "ej är placerad åt rätt håll" om du förstår vad jag menar?
  • lövet

Jag tror inte att det är något större problem om inte sängen är jättehög. Barnet lär sig var kanten går.  Man kan ju lägga lite kuddar eller en madrass på golvet i början. Vi skruvade av benen på resårmadrassen i början och hade den direkt på golvet. Annat man kan göra är att lägga t.ex. hoprullade lakan under bäddmadrassen i ytterkanten så att det blir lite uppförsbacke. Sen finns det ju "sänghästar" att köpa http://www.babyland.se/sanghast-universal-37x98-cm-marin_x_BD18213000.aspx

• snillis

Vi har aldrig haft växasängar till våra barn utan vanliga resårmadrasser.
    Ta bort benen och ställ madrassen direkt på golvet. Då är det 15-20 cm max till golvet.
    Ha en mjuk matta nedanför sängen. Då gör det inte ont om de trillar ur.
    Lägg kuddar under madrassen på ytterkanten. Då rullar de inte ur sängen.

Jag tycker personligen att det verkar vara helt värdelöst med växasängar eftersom en vuxen inte kan lägga sig bredvid barnet.

• marmelad
    myrstacken skrev 2010-04-12 12:43:13 följande:
    Ok men ser det inte konstigt ut med en byrå som "ej är placerad åt rätt håll" om du förstår vad jag menar?
    Nej det ser inte konstigt ut, sängen står mot väggen och byrån står ju med lådorna ut mot rummet, med ena kortsidan mot väggen. Som om den hade stått i hörnet mot väggen, bara det att det är en säng emellan den och väggen  Så jag tycker inte att det ser konstigt ut
  • BlommyNess12

Va? Jag fattar inte? Min unge han bara sover han, har aldrig ramlat ner.  Ramlar du ofta ur sängen själv eller? Han är 1½ år.

• Marleen
    myrstacken skrev 2010-04-12 12:41:05 följande:
    Marleen, tack för tipset men vitsen är att jag och min man ska kunna sova i sängen vi med och då kommer ju vi vara för tunga för att sova i en växa säng så vi tänkte "hoppa över" det stadiet och gå på en vanlig säng direkt som passar oss alla men att det är vår flickas.
    nu fattar jag inte riktigt, den sägen som jag köpt på ikea till min dotter har jag sovir i många nätter med henne. e ju en helt vanlig ribbottnad växa säng, ingen sån man drar ut utan den vanliga på ikea, tror den heter snigel.
    billig o bra :)

kanske inte bästa platsen för en vuxen att ligga i men den e skit bra :).

fats vill ni ha en vanlig sng så att säga så fonns de väl en sorts "planka" med  fästen som man klämmer fast att köpa tror jag som funkar som de som på växa sängarna :).
Svar på tråden Hur gör ni som låter era små sova i vuxensängar utan att ramla ner?