• Ankissen

Hur snabbt lär de sig cykla?

Elliot fick en cykel igår av sin mormor. Vi har valt att strunta i stödhjul och springa med honom istället, så han ska lära sig balans fortare. Alla gamla månniskor som ser oss ser lyckliga ut och säger "Oj det går fort att lära sig". Jag hade sett framför mig att jag får springa med honom hela sommaren typ... Hur snabbt kan det gå? Han är ganska säker, men vinglar till ibland, kanske var tionde meter. Har svårast för långsamma saker, som att starta. Elliot är 4½ år gammal förresten.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Svar på tråden Hur snabbt lär de sig cykla?
  • ingensignatur

Min dotter har fyllt 5 nu i februari o hon skulle lära sig förra veckan. Tog fram cykeln o 2 timmar senare cykla hon, så för oss gick de fort iaf :)

• Vasen

Sonen cyklade med stödhjul i några månader.  Så prövade vi utan, han ramlade (klantig pappa som missade att han stannade ), varpå sonen cykelvägrade tills vi satte dit stödhjulen igen. Sen tog det kanske tre veckor innan han plötsligt ville ta bort stödhjulen.

Den gången tog det 2 timmar ungefär. Då kunde han inte stanna utan att ramla, men han hade lärt sig att sätta ner fötterna innan han föll helt iallafall. Under ytterligare någon vecka låtsades vi att vi höll i cykeln är han startade (det räckte med att ropa "Jag håller i cykeln" från långt avstånd). Det var stopp och start som var knepigast förstås, det är ju svårast att hålla balansen när man nästan står still. Så det tog väl fyra månader, eller 2 timmar uppdelat på kanske 4 gånger beroende på hur man räknar.

Vi tog bort stödhjulen sista gången i augusti förra året då var han drygt 4 år. Nu cyklar han som ett jehu, och ramlar plötsligt och oväntat titt som tätt, bara ligger plötsligt på marken och ser förvånad ut. Jag tror det har att göra med att han glömmer bort att han cyklar numera och börjar syssla med annat under färd.

• Noran

På några minuter, men vi fick öva några veckor på att stanna och starta utan hjälp. Men han hade haft springcykel innan.

• bebi3

min dotter fyller 5 nu i juni och har cyklat utan stödhjul ett år. Att de lär sig cykla utan stöd går fort. Det som kan vara krångligt är det här med att bromsa när de inte har stödhjul för de behöver sätta ner fötterna och sen att komma i gång och cykla utan hjälp.

Men bara öva öva öva så kommer han snart klara det galant!=)

Lycka till!

• Fru Galas

2 dagar tog det för min son, när han väl jorde det var det som att han aldrig hade gjort annat- ett stort ögonblick tyckte jag =) Han fyllde 4 i December.

• leyley

Förra sommaren sprang pappa med sonen några gånger under 2 dagar kanske och sen gick det bra själv. Sonen var 3.5år förra sommaren och vi hade köpt en 16" cykel och hade stödhjul först som han inte ville ha då. Köpte en begagnad mindre cykel och då gick det ju lättare att cykla själv. Efter någon dag kunde han även cykla själv på stora cykeln. Vår tanke var ju inte att han skulle lära sig cykla själv förra året utan i år tex och därför köpte vi en stor cykel på en gång. Men när hans kompis som är 1 år äldre började cykla själv så ville ju sonen prova det med och det gick ju bra.

♥ Vilde William är min älskis♥ willinda.blogg.se
  • Maj 2005

Det är så olika hur dom lär sig. Min lilla tjej blev 5 härom dagen och hon lärde sig cykla förra sommaren utan stödhjul. Då var hon dryga 4. Anledningen till att hon ville ta bort stödhjulen då var att hennes kusin som var ett år yngre cyklade utan :) Så, då fick de bli så.. Vi tränade ett par gånger och sedan fastnade det. Jag hade inte tänkt ta bort stödhjulen innan i sommar måste jag erkänna :)

Svar på tråden Hur snabbt lär de sig cykla?