• Anonym (TS)

Går det till såhär? (soc)

Blev uppringd från hemligt nummer till mobilen av någon som sa sig vara från soc, att de fått in en orosanmälan angående min dotter. De ville komma på hembesök dagen efter och jag sa som det var, att jag ska föda barn när som helst och är jag hemma går det fint. Dagen efter ringde de igen, då var jag på BB eftersom jag fött kvällen innan, och vi bestämde att de får komma veckan efter. Hörde inte ett pip på hela veckan så idag ringde jag upp dom för att kolla... De sökte på både mitt och min dotters personnummer men hittade ingenting i sitt register. Jag vet ju själv att jag inte har något att oroa mig för så de är välkomna att komma om de vill, men jag funderar på om det kan ha vart nån som ringt för att jävlas, alltså att det inte varit "riktiga" soc? Hon jag pratade med när jag ringde idag skulle prata med sina kollegor och se om nån visste vad det handlade om men har inte ringt tillbaka ännu.
    Har tidigare fått polisen på besök mitt i natten då någon ringt och anmält att det varit bråk och misshandel här, vilket inte stämde. Vi låg och sov och här har aldrig förekommit någon misshandel what so ever...
    Frågan är, brukar det gå till såhär när soc kontaktar en vid en orosanmälan? Att de ringer från hemligt nummer till mobilen?
    Jag tänker hursomhelst polisanmäla alltihopa, det här är enligt mig och min sambo trakasserier...

• Svar på tråden Går det till såhär? (soc)
  • Anonym

Soc ringer alltid från hemligt nummer, så det stämmer.

• Anonym (Stämmer inte)

När vi ringer från oss på soc, så kommer telefonmret upp. Inget hemligt nummer.

• Anonym
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2010-04-12 16:45:41 följande:
    När vi ringer från oss på soc, så kommer telefonmret upp. Inget hemligt nummer.
    I vår kommun har vi hemligt nummer när vi ringer....
  • Anonym

Om nån ringer igen, be få deras nummer för att återringa.

• Anonym

Jag blev anmäld till soc en gång då ringde dom mig o vela att jag skulle komma in till dom dagen efter o dolt nummer.

Andra gången blev jag anmäld av bup på helt felaktiga grunder o då kom dom hem bara utan o ringa.
    Tyvärr är det så dom gör o skulle du göra en polisanmälan så kommer du nog bli väldigt noga utredd. Dom 'är skyldiga att kolla upp varje anmälan dom får in o ftast dom anonyma anmälningarna brukar inte leda någon vart då dom vet att en del gör det  för o djävlas. Det brukar oftast räcka med ett möte o så läggs det ner!

• Anonym (TS)

Anledningen till att jag är skeptisk är som sagt för att de inte kände till något när jag ringde till soc idag för att höra vart de tagit vägen, eftersom de inte hört av sig igen och skulle kommit i förra veckan. Samt att min kommun inte har hemligt nummer längre... De ringde till min mobil och min sambo svarade men de var inte intresserade av att prata med honom (vi har delad vårdnad så det borde väl gått lika bra med honom, vi har dessutom hemtelefon som iallafall jag tycker att man väl borde ha provat att ringa till först).
    Jag antar att det bara är att vänta och se, men det är ganska frustrerande att inte veta. Jag har inget emot att bli utredd eftersom min familj är en helt vanlig familj utan något att dölja.
    Det vore inte första gången nån ringde för att jävlas om det nu är så i detta fallet, under hösten och vintern har jag fått några suspekta samtal där en tjej bland annat påstått att min sambo varit otrogen, men när jag bad henne beskriva min sambo så misslyckades hon totalt när hon påstod att han har långt hår när han i verkligheten inte har något hår alls.
    Visar det sig att detta inte är ett riktigt samtal från soc så är iallafall min bägare full och jag går till polisen.

• Anonym (Lilla Jag)

När jag blev anmäld (både första och andra gången) fick jag brev hem i brevlådan där det stod att de inkommit en anmälan ang mina barn. men precis som vissa säger.. Här har kommunen också hemligt nummer när de ringer. 

• Anonym

Hemligt nummer i min kommun också. Har även fått samtal till mobilen så jag tror nog att det kan stämma.

• TdF

Näe, Ts, som du misstänker så luktar det skumt det här. Än mer så eftersom du blivit trakasserad förut.

• Flissi

Låter ju som jävelskap tyvärr.
    Om soc planerat ett hembesök så måste det väl finnas i nåt register?

Okänt nummer eller inte är nog olika i kommuner samt kan nog vara olika på olika telefoner också.

Gör en polisanmälan &  ta namn & motring direkt om nån myndighet ringer fler gånger!

Svar på tråden Går det till såhär? (soc)