• Anonym (en vän)

Bostad för person med skulder och betalningsanmärkningar i Sthlm?!?

Jag undrar om det är någon som har tips om var en person som pga ett tidigare "dåligt" levene kan vända sig i sthlmsområdet för att få bostad trots skulder och betalningsanmärkningar? Personen i fråga har skärpt till sig på senaste åren men skulderna kvarstår ju. Han har ett barn som han har gemensam vårdnad och umgänge till, han har anställning dock inget fast jobb, bor just nu i ett kollektiv men kan inte bo kvar där länge till och att bo kollektivt är inte direkt ett alternativ då han vill kunna ha sitt barn hos sig. Bostaden måste inte vara i förstahand och att hyra ett rum är tänkbart bara det är okej att han har sitt barn där.

Så, finns det några tips om var min vän ska vända sig? Sthlm är inte direkt en lätt stad även för oss med en ordnad ekonomi så alla tänkbara tips och idéer tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Bostad för person med skulder och betalningsanmärkningar i Sthlm?!?
  • Anonym

Helt omöjligt kan jag garantera... lika bra att söka i en annan satd....

• Anonym (en vän)
    Anonym skrev 2010-04-12 17:19:12 följande:
    Helt omöjligt kan jag garantera... lika bra att söka i en annan satd....
    Men det är ju i sthlm som personen har jobbet.
  • Anonym
    Anonym (en vän) skrev 2010-04-12 17:22:32 följande:
    Men det är ju i sthlm som personen har jobbet.
    Får väl pendla eller söka nutt jobb... hyresvärdarna skiter i om han har jobb, se tittar bara på bet.anmärkningar och skulder....
  • Jättesuris

Det blir nog andra hand h*n får leta efter, ganska garanterat. Säg åt personen att ställa sig i bostadskön också, för framtiden!

• Anonym (en vän)
    Anonym skrev 2010-04-12 17:25:21 följande:
    Får väl pendla eller söka nutt jobb... hyresvärdarna skiter i om han har jobb, se tittar bara på bet.anmärkningar och skulder....
    Jag frågar efter ALTERNATIVA lösningar på hur det här kan lösas i Sthlm!
  • Anonym (en vän)
    Jättesuris skrev 2010-04-12 17:39:26 följande:
    Det blir nog andra hand h*n får leta efter, ganska garanterat. Säg åt personen att ställa sig i bostadskön också, för framtiden!
    Jo andrahand söker han redan..
  • Myra88

hans bästa chanser är andrahand... vilket är synd då han har barn då det inte lär bli ngt med hyresvärdens tillåtelse utan hos någon som hyr ut sin lgh svart.

Annars om han har relativt hög inkomst och bra boendereferenser kanske det finns en liiiiiten chans att få en lgh om han hör av sig till privatvärdar.

Får bara hoppas att han har tillräckligt med år i bostadskön när väl betalningsanmärkningarna försvinner, för barnets skull.

• Anonym (en anhörig)

Min mamma har anmärkningar och skulder hos kronofogden.
    + på detta förtidspensionerad med minimal inkomst.

Hon skulle tömma alla sina resurser genom att söka lägenhet.
    Akelius KAN vara snäll beroende på vem man pratar med.
    Borgenär är alltid ett bra alternativ som KAN ge hyresvärdar trygghet.
    2a hand är väl det bästa alternativet som inte är så jäkla kul..
    korttids boenden sen att de ofta vill ha hyror i förskott.
    Men sen är det faktist kommunen som är ansvarig för att man har en dräglig livssituation speciellt när det är barn inblandat.

Jag har bråkat med våran komun sen i september ang min mamma, nu för 2 veckor sen så bestämde dom sig för att gå in och ge henne ett "socialt kontrakt".
    Vilket betyder att dom står på kontraktet för lägenheten och betalar den men sen att mamma betalar dom.
    Man måste söka bostadsbidrag, man får inte ha värdesaker som bil m.m.
    Man får söka jobb en jäkal massa, och vara inskriven på arbetsförmedlingen om man inte har något jobb.
    Alternativt att personen börjar plugga.

• Anonym (en anhörig)

Just det, vi bor i stockholm.
    Men inte mitt i, vi bor söder om stockholm.
    Mamma ville till stockholm och sökte förtur hos stockholms bostadsförmedling men det krävs mycket för att man ska få förtur.
    Kanske din vän kan göra om den personen har speciella själ.
    Vissa hyresvärdar kan godta anmärkningar och skulder och de ansökningarna behandlas separat och då måste man ha papper i ordning och ha tur.

• Anonym (Linn)

Haninge, brandbergen
    Söder om Stockholm
    Hyresbolag: Akelius

Givetvis är det ju inget attraktivt område, men det får han helt enkelt ta. Han kan därefter ett år söka andra områden, andra hyresbolag, då han faktiskt har en merit på att han betalar varje månad.

Alkelius i brandbergen är villiga att komprimissa med tex två hyror att betala i förskott (en i säkerhet för dem) samt en månadsuppsägningstid istället för tre om han inte sköter sig. Om han tjatar och ligger på, berättar om sin livssituation så är de oftast villiga att hjälpa, speciellt om barn är med i bilden.
    De är dock hårda med vårdanden av lägenheten så ta hand om den ordentligt. Annars debiteras man väldigt kraftigt.

Sida: www.akelius.se

Jag tror att en tvåa ligger runt 5000 kronor.

• Anonym (en vän)

Tack för tipsen, dem ska jag vidarebefodra till min vän!

• Anonym

säger oxå Akelius..

känner 3st som fått lägenhet hos dom.., o det ganska omgående..
    har sj bott i brandbergen o skogås.. o det är helt okej områden

hoppas att det går bra för din vän o att allt löser sej!

• Anonym (me)

Jag tror på andrahands-bostad.

Skulder hos KFM gör ju att de själva inte tar emot oftast. Bostadsförtur genom kommunen får man bara om det är mkt särskilda skäl, t.ex. psykosociala problem dokumenterat, eller svåra handikapp osv.

Svar på tråden Bostad för person med skulder och betalningsanmärkningar i Sthlm?!?