• Anonym (undrar)

Tjejer som inte vill ha barn, Finns det?

Hur vanligt är det egentligen med tjejer som inte vill ha barn? Hittils har jag faktiskt aldrig träffat en tjej som inte vill skaffa barn och familj!

Ni tjejer som inte vill, finns ni? Varför vill ni inte? För mig är en framtid utan familj och barn otänkbar. Hur tänker ni? Jag vill så gärna veta och förstå hur ni resonerar! Vad ska man fylla hela livet med? Resor osv javisst, men vardagen då? Skulle inte det vara fruktansvärt tomt? Berätta!

Anledningen jag börjat undra är för att jag vill inom få några år skaffa barn men min älskade sambo vill inte och säger att han aldrig kommer vilja. Kommer han verkligen hitta en kvinna att dela livet med som inte vill bilda familj undrar jag.. Vi bor i en ganska liten stad så chansen känns mindre att träffa en just sån kvinna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 19:20
    Jag tycker inte att det är konstigt eller något sådant! Jag skulle bara vilja sitta ner och prata med en kvinna som inte vill ha barn. För jag vill verkligen förstå och få förklarat hur dom tänker och resonerar! ÄVEN MÄN. För min sambo kan inte förklara, han vill bara inte. Jag vill förstå! För jag kommer förmodligen behöva lämna mitt livs kärlek pga av hans val att inte bilda familj. Jag vill väl kunna lämna han med lite förståelse varför, antar jag.
  • Svar på tråden Tjejer som inte vill ha barn, Finns det?
  • Anonym

Ja jag vet några som är över 35 och lever loppan fortf och inte har en tanke på barn.......eller jag vet att 2 av dem Inte vill ha barn.

För mig är det otänkbart....kan inte tänka mig mitt liv utan mina kära barn,

• kaksmulan

En av mina systrar vill INTE ha barn. Inte på några villkor! Men hennes sambo vill mer än gärna få bli pappa...

Jag svarar här i hennes ställe då hon aldrig på en punkt skulle "nedsänka sig till att surfa på sidor som handlar om barn och familj". Ja, citatet är ordagrant från henne

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Disela

Klart att det finns, men jag vet inte hur vanligt det är. Jag har träffat två stycken som aldrig velat ha barn. Den ena är närmare 60 och har heller inga, den andra är runt 30, så där vet man ju inte om hon ändrar sig. Hon som är ca 60 jobbar på ett sånt jobbb som gör att hon är borta flera veckor i sträck.
    Men som sagt, ingen aning om hur många som aktivt väljer att aldrig skaffa barn.

• Anonym

Jaha då, det finns det. Det där är bara en myt att alla kvinnor är gjorde och bli mammor. En fd kollega till mig valde att inte skaffa barn, av den anledningen att hon aldrig längtat efter det. Hon ångrar inte sitt beslut. Hon hade aldrig passat som mamma, säger hon. Ständigt fick hon motivera sitt beslut för att folk tyckte hon var "konstig".

En av mina bästa väninnor, förresten, har vetat sedan tonåren att det där är ingenting för henne. Hon är gudmor åt flera barn, men egna, nej tack. Den åsikten har hon uttryckt de sista tio åren, så jag tror knappast hon kommer ändra sig nu. Hon överväger att sterilisera sig i år, för att slippa tänka på preventivmedel.

Det är sådan dubbelmoral, som i allt när man jämför könen. En man som inte har barn behöver inte motivera sitt beslut, men en kvinna ses som avvikande om hon står för att hon inte vill ha barn.

Hör på Titti på rix fm, förresten. Ett praktexempel!

• Anonym (ensamvarg)

Jag ville inte. Men jag ville å andra sidan inte ha en karl heller. Sedan så blev det så att jag blev gravid och födde ett barn. Fick jag välja om, så skulle jag ståndaktigt hålla mig till det jag ville från början. Alltså: Jag vill inte ha barn, fast jag har erfarenheten av att ha ett barn och älskar mitt barn. Därmed faller resonemanget som många mammor kör, nämligen -"du skulle visst vilja ha barn, du vet bara inte att du skulle ändra dig om du visste hur det var".

Orsak: Jag vill leva solo, jag är egotrippad och jag har inget till övers för barn, jag har faktiskt inte mycket till övers för de flesta människor. De flesta är stora idioter.

• Suzanne takes you down

Vad är det som är så avvikande i att inte vilja ha barn? Förutom det statistiska fakta att de flesta skaffar det? Man kan väl fylla livet med mycket innehåll utan barn genom att bara vara? Arbeta, umgås med vänner, resa, laga middagar, se på tv, promenera, gå ut och äta ja allt det som de flesta gör- med eller utan barn. Det är lite tabu att inte vilja ha barn och folk tror nog ganska ofta att man har svårt att fylla sitt liv men jag är nog av en annan åsikt...Även om jag i och för sig har barn och egentligen inte vet.

• Javah

Jag har 3 tjejkompisar som uttryckligen sagt att de aldrig vill ha barn och 2 som inte tror att de vill ha barn. Så i mina ögon är det inte så ovanligt eller konstigt.

• Anonym (.::..::..::..::.)

Visst finns det tjejer som inte vill ha barn, varför skulle det inte finnas det?

Tråkigt att höra att du och din sambo har så olika syn på hur familjelivet ska se ut. Om du tycker att familj och barn är viktigt för dig, så viktigt att du inte skulle kunna leva ett liv utan det tycker jag att du ska fundera, precis som du gör, ifall du vill leva med denna man. Ifall han kommer att hitta någon annan som tycker precis som honom det tycker jag att du behöver lägga mindre tid på. Kanske han kommer att träffa någon som tycker som honom, kanske han inte kommer att göra det... Det viktiga är vad du vill med ditt liv.

• Clobberella

Här är jag! Tomt? Nej mitt liv med min man är knappast tråkigt, och jag är faktiskt rädd för vad ett barn skulle kunna göra mot vår relation. Att skaffa barn bara för att ha något att fylla sin tid med verkar också skumt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 19:00:38 följande:
    Ja jag vet några som är över 35 och lever loppan fortf och inte har en tanke på barn.......eller jag vet att 2 av dem Inte vill ha barn. För mig är det otänkbart....kan inte tänka mig mitt liv utan mina kära barn,
    Jag vill inte ha barn. Och vaddå vad jag ska fylla vardagen med? Jobba 8-17, träna, umgås med min man, laga goda middagar, resa, läsa  böcker, ta långa skumbad utan att någon ropar "mamma mamma mamma kom nu!", träffa mina vänner, gå på yoga, baka, skriva, meditera..... Och du kan ju inte jämföra hur ditt liv skulle se ut om dina barn plötsligt försvann ur ditt liv med vårt självvalda liv utan barn! Fanns det någon gång en tid då du var vuxen, du hade inga barn och du ville heller inte ännu ha barn? Och du var nöjd med livet? För så är vårt liv. Det är inte som att dina barn helt plötsligt inte skulle finnas i ditt liv för vi vill ju inte ha barn! Det är en väldig skillnad på den saknad du skulle känna om dina barn inte fanns i ditt liv helt plötsligt och vårt liv där vi aldrig har haft barn och heller aldrig velat ha barn.
Svar på tråden Tjejer som inte vill ha barn, Finns det?