• FiaL

Hälsoteket?

Jag har tänkt plugga till massageterapeut till hösten och funderar då på att göra det på Hälsoteket. Någon som har någon erfarenhet därifrån? Har försökt googla för att se lite hur dom verkar vara och så. Funderar mest på om man får jobb och kunder när man har studerat där... vet ju att pluggar man på Axelsons så har man alltid namnet bakom sig sen men är det likadant med Hälsoteket?

Hoppas att någon här har hört om dom {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Hälsoteket?
  • kalaa

Hej!
    Jag funderar också på att studera på Hälsoteket i Göteborg till hösten. Jag undrar precis samma sak. Jag pratade med en trevlig kille som ringde mig från Hälsoteket och jag frågade honom om det spelade någon större roll vilken skola man valde, "status" på den osv. Han sa att på t.ex. Axelsons så lär man sig massa saker som egentligen inte har med yrket att göra. Alltså, det är säkert jätte bra och kul saker man lär sig, men det är egentligen ingenting man b e h ö v e r. På hälsoteket får man allt man behöver för att bli certifierad massör/massageterapeut. Hälsoteket står ju med på listan på Kroppsterapeuternas riksförbund (http://www.kroppsterapeuterna.se/).

Jag tänker att jag tar denna massageterapeututbildning som grund (den är ju inte lika dyr och så kan man jobba samtidigt), och sedan bygger jag på med massa andra kul utbildningar. Då kan man ju liksom ta strökurser på axelsons.

Ah, men det är svårt att veta. Jag ska nog skicka mail till några olika företag inom friskvård och massage och se vad dom har för tankar om Hälsoteket och skolor i allmänt. Ska även gå på hälsotekets infomöte den 4 maj.

Kram!! :)

• mrblue

Jag valde Hälsoteket 2007 efter jag undersökt deras utbildning, och jämfört dom med andra skolor.  Jag tog ett lån på 18000kr, och arbetade lite med massagen under tiden jag gick utbildningen Diplomerad Massageterapeut. Jättenöjd med deras upplägg av utbildningen och lärarna, samt mina kurskamrater som jag fortfarande har kontakten med.
    Jag arbetar när det passar mig, och ekonomin är helt klart bättre än jag förväntade mig .Lånet avbetalades redan under pågående steg I och jag fick även ihop kapital för gå deras steg II.

• FiaL

mrblue... Det låter ju toppen! Ungefär så jag har tänkt göra. Skönt att höra bra ord om dom!

• Davidmassage

Gick steg I på Axelsson 2004 samt hela därefter hela utbildningen på Hälsoteket i Stockholm 2005 och jobbar som massageterapeuet sedan dess. Är även certifierad av Branschrådet Svensk Massage.

Jag tror personligen att Axelssons är lite överskattade. De har hållt på sedan 60-talet och är visst duktiga. Men Hälsotekets utbildning är 20 000 SEK billigare. Dessutom är upplägget bättre då man studerar på skolan cirka två dagar per varannan vecka. (Har hört att Axelsson plankat detta och numera erbjuder samma upplägg.) Hälsoteket har dessutom mkt bättre utbildningslokaler. Om man pratar med Kroppsterapeuternas Yrkesförbund verkar dessutom Hälsoteket utbilda fler massageterapeuter i dagläget. (De har ju skolor  i Göteborg och Malmö oxå.)

Vill oxå förtydliga att det inte är någon större skillnad i utbildningarna. Axelsson har alltså inget mer i sin utbildning som du inte får lära dig på Hälsoteket, däremot använder Axelsson mycket egna termer & begrepp som muskelyoga, revolving osv. Detta är dock inga termer som är vedertagna eller går att finna i medicinska databaser. Hälsotekets klasser är dessutom mindre, på Axelsson är man upp till 80 elever vid den teoretiska undervisningsningen.

Jag är jättenöjd med Hälsotekets utbildning och kan verkligen rekommendera den till alla.

• kalaa

Härligt att höra så mycket gott om Hälsoteket!
    Har kommit in på utbildningen med start HT-10 (mån&tisdagar). Ska bli jätte kul! :D

• Channa79

Hej!
    Någon som kan svara på hur lång tid utbildningen är på Hälsoteket och vad den kostar? Alltså utb till massageterapeut

• Davidmassage

Hälsotekets utbildning är på en termin till massör och två terminer till massageterapeut.
    Kostar cirka 18 000 SEK för första terminen samt 16 000 för andra (inkl allt kursmaterial.)

• Davidmassage

@nyfiken terapeut

Nej, jag jobbar inte på Hälsoteket. Jobbar som massageterapeut i eget företag med inriktning på företagfriskvård. Jag har däremot gått HÄLSOTEKETS utbildning till massageterapeut. Dessutom samarbetar jag med en annan massageterapeuter så vi har naturligtvis jämfört tekniker, utbildningsinnehåll och kursmaterial. Dessutom behandlar vi på varandra, även en massageterapeut behöver lite massage ibland.....

• jeanettte
    FiaL skrev 2010-04-12 19:41:39 följande:

Jag har tänkt plugga till massageterapeut till hösten och funderar då på att göra det på Hälsoteket. Någon som har någon erfarenhet därifrån? Har försökt googla för att se lite hur dom verkar vara och så. Funderar mest på om man får jobb och kunder när man har studerat där... vet ju att pluggar man på Axelsons så har man alltid namnet bakom sig sen men är det likadant med Hälsoteket?

Hoppas att någon här har hört om dom {#lang_emotions_smile}

jag ska också läsa hälsotekets utbildning i höst. steg 1 i Göteborg. ser verkligen framemot detta! jag ska läsa lördag söndagar.. någon mer??

• Vad kan man kalla sig

Jag vill varna för Hälsoteket. Det har aggressiv försäljningsmetodik och oskäliga avtal. Bland annat är du tvungen att betala även om du blir sjuk och inte kan gå kursen. De har otrevlig attityd och har bland annat kallat min familj för idioter.

• mrblue

Håller INTE med, Hälsotekets utbildning i massage är en av de bästa utbildningarna jag gått på. Avtalsvillkoren är tydliga och framgår på webbsidan www.halsoteket.com. I händelse av sjukdom får du, precis som hos andra skolor, slutföra utbildningen kostnadsfritt efter att du blivit frisk. Att någon skulle ha kallat dig idiot verkar ganska osannolikt? Hälsoteket sysslar inte med någon uppsökande försäljning utan kontaktar endast de potentiella kunder som begärt att få ett kursprospekt.

• Mimimika

Hej!
    Jag ska börja läsa till Massage Terapeut på Hälsoteket i februari 2017.
    Spännande, lite nervös

• Anders1985svensson

Axelson är fortfarande den mest etablerade och kända skolan som utbildar massörer och massageterapeuter. Tyvärr har det blivit en nedgång i branschen vilket kan ses i Branschrådet Svensk Massage där endast ett fåtal skolor är medlemmar numera. Kroppsterapeuternas Yrkesförbund har fler skolor anslutit sig till men majoriteten utbildar inte inom massage.

Nedgående bransch
  • Petronella76

Gick förra året det första steget på Hälsoteket och var ganska taggad på att fortsätta till deras andra steg för att bli medicinsk massageterapeut och certifierad. Men kursen ställdes in nu till våren och helt plötsligt är administrationen inte lika lätt att få tag på och de kommer med otydliga svar. Väntar fortfarande på att få kursavgiften tillbaka för steg 2 som inte blev av. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan man polisanmäla skolan?

Även besviken på Hälsoteket då skolan aldrig nämndes något om att de kunde ställa in kursen när jag anmälde mig till det första steget.

Svar på tråden Hälsoteket?