• viseversa

Ta tillbaka stulen cykel!?

Hoppas någon kan svara på min fråga. Det är såhär att min mamma fick sin gamla älskade cykel(Svarta faran) stulen för ca 4 år sedan. Sen dess har den varit som uppslukad av jorden. 

Tills för 2 dagar sen när hon helt utan förvarning hittade den i ett cykelställ på kungsholmen. Den var fastlåst med en del andra cyklar och hade fått stå och förfalla genom åren. 
    Sadeln och hjulen är förstörda och behöver bytas(inget som är ett problem för min mamma då hon lever sittandes på cykel året om och är väl mycket kunnig i att reparera dom.) Den kan alltså inte ha använts alls under dessa år.
    Nu undrar jag om hon har laglig rätt att ta tillbaka sin cykel? Vet inte om hon anmält den stulen! Men det ser ju lite misstänksamt ut om hon går dit med en bultsax och klipper loss den. Det tyckte hon också. Men hon vill ju ha sin cykel tillbaka såklart.
    Jag sa att hon skulle sätta en lapp på den och ge "ägaren/tjuven" en chans att höra av sig till henne. Och hör han/hon inte av sig så kommer hon hämta den ändå! Men först måste hon ju anmäla den stulen om hon inte gjort det och få papper på det om det skulle bli tjafs.
    Och JA hon är SÄKER på att det är Svarta faran hon hittat då den har väldigt speciella kännetecken. 
    Någon som vet?? 
  • Svar på tråden Ta tillbaka stulen cykel!?
  • Pixxiedust

Jag är helt säker på att hon inte alls har laglig rätt att bara ta tillbaka cykeln. Ni borde ringa till polisen och kolla vad ni kan göra.

• viseversa
    Pixxiedust skrev 2010-04-12 19:57:55 följande:
    Jag är helt säker på att hon inte alls har laglig rätt att bara ta tillbaka cykeln. Ni borde ringa till polisen och kolla vad ni kan göra.
    Ja vi misstänkte det. Hon måste nog anmäla den stulen(om hon inte redan gjort det) och få papper av polisen att den ÄR stulen. Men jag tror inte polisen gör så mycket mer än så då dom har viktigare saker att ta hand om än stulna cyklar.
  • Vickan I

Hon kan åka ditt på egenmäktigt förfarande om hon tar cykeln.

man måste komma ihåg att cykeln kan ha varit i flera händer sedan dess och att ngn trots att den såg övergiven ut köpt cykeln av den som tog den eller någon annan. Det kan därför bli en fråga om "bättre rätt" om ngn annan hävdar att cykeln är deras.

Har din mor fått ersättning från försäkringsbolag? Då är det i sådanafall försäkringsbolaget som ev vill göra anspråk på cykeln och egentligen inte din mor. (Händer inte ofta, men ska utredas ändå).

Kontakta polis och hör en anmälan till att börja med. Fråga sedan hur ni ska gå tillväga.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • viseversa
    Vickan I skrev 2010-04-12 20:07:17 följande:
    Hon kan åka ditt på egenmäktigt förfarande om hon tar cykeln. man måste komma ihåg att cykeln kan ha varit i flera händer sedan dess och att ngn trots att den såg övergiven ut köpt cykeln av den som tog den eller någon annan. Det kan därför bli en fråga om "bättre rätt" om ngn annan hävdar att cykeln är deras. Har din mor fått ersättning från försäkringsbolag? Då är det i sådanafall försäkringsbolaget som ev vill göra anspråk på cykeln och egentligen inte din mor. (Händer inte ofta, men ska utredas ändå). Kontakta polis och hör en anmälan till att börja med. Fråga sedan hur ni ska gå tillväga.
    Tror inte den är försäkrad. Hon har haft den i åratal innan den blev stulen och när hon fick den var det en gammal cykel redan då. Det är alltså ingen nyköpt sykel utan "Svarta faran" är en gammal gammal tant om man säger så!
  • Vickan I

Ah ok, nej jag tänkte inte att cykeln var försäkrad, utan man brukar ju ha en hemförsäkring där man kan få ersättning ifrån även om ex en cykel blir stulen. Men hon kanske aldrig "anmälde" det till sitt försäkringsbolag då.

• viseversa
    Vickan I skrev 2010-04-12 20:14:14 följande:
    Ah ok, nej jag tänkte inte att cykeln var försäkrad, utan man brukar ju ha en hemförsäkring där man kan få ersättning ifrån även om ex en cykel blir stulen. Men hon kanske aldrig "anmälde" det till sitt försäkringsbolag då.
    Nej hon trodde väl den var för evigt förlorad tyvärr!! Tror inte svarta faran kan ersättas heller. Och den är nog inte värd så mycket i pengar att en ersättning hade gett någon lindring! Kanske var det dumt att inte anmäla det till försäkringsbolaget. men men gjort är gjort!
  • sisterinlaw

Ok, men om jag som jurist ska försöka mig på ett lite annorlunda svar då trots att detta absolut inte är mitt expertområde .

Om cykeln har stått och förfallit och inte ser ut att användas kan det vara så att cykeln är res derelicta på grund av onormal besittning och vemsohemlst därmed kan ta den utan att det ska anses som varesig stöld eller egenmäktigt förfarande. Detta kräver dock att den verkligen inte kan anses förvarad på ett sådant sätt som man normalt förvarar en cykel (typ).
    Det som talar för ett sådant fall är att sadeln och hjulen är förstörda=ingen använder cykeln samt att den verkar ha stått där och förfallit ett bra tag.
    Det som talar emot det är att cykeln är låst.
    Hon kanske kan bevaka cykeln ett tag och om inget förändras så bör hon kunna ta den i besittning utan problem. Risken med att vänta är dock att kommunen väljer att forsla bort den av den anledning att den ses som skräp.
    (Ett ps. är att man inte längre kan göra godtrosförvärv av stulna cyklar- borde gälla även din mammas cykel eftersom lagen väl varit på plats ett antal år nu. Man kan alltså i princip inte hävda bättre rätt till cykeln om det är ett stöldgods i grunden- finns vissa undantag men jag skulle säga att de är få när det kommer till just begagnade cyklar...).
  • Vickan I

Fast hävda bättre rätt kan man göra ändå. Sedan att modern kommer få tillbaka den är väl ingen tvekan. Dock kan det bli en fråga om "bättre rätt till beslaget" om det nu går så långt att två personer gör anspråk på cykeln. Då måste rätten besluta vem som ska ha cyklen, men så långt lär det inte gå .

• viseversa

Tack så JÄTTE mycket för era svar! {#lang_emotions_laughing}. Jag ska prata med min mamma. För hon vill så gärna ha sin gamla "tant" tillbaka!

• viseversa
    Vickan I skrev 2010-04-12 20:29:38 följande:
    Fast hävda bättre rätt kan man göra ändå. Sedan att modern kommer få tillbaka den är väl ingen tvekan. Dock kan det bli en fråga om "bättre rätt till beslaget" om det nu går så långt att två personer gör anspråk på cykeln. Då måste rätten besluta vem som ska ha cyklen, men så långt lär det inte gå .
    Ha,ha nja den är ingen skönhet direkt. Har mer ett känslomässigt värde för min mor tror jag. Tror ingen kommer bråka sig blodig om den cykeln om man inte som min mor hart andra anledningar att vilja ha den tillbaka =).
    ha ha låter som hon ser den som en älskad gammal hund=)
  • sisterinlaw
    Vickan I skrev 2010-04-12 20:29:38 följande:
    Ja, hävda kan man alltid göra . Nä, jag tror knappast heller att det går dit, speciellt med tanke på skicket den förvaras i
  • Vickan I

Ja hoppas hon får tillbaka sin cykel. Men att gå dit med bultsax kan vara riskabelt då det säkerligen kommer sitta någon liten nyfiken och kika och ringa polisen om en pågående stöld .

• sisterinlaw
    Vickan I skrev 2010-04-12 20:35:20 följande:
    Ja hoppas hon får tillbaka sin cykel. Men att gå dit med bultsax kan vara riskabelt då det säkerligen kommer sitta någon liten nyfiken och kika och ringa polisen om en pågående stöld .
    Ja, det är nog bäst att hon går dit kring fyratiden när de flesta nyfikna sover .
  • sisterinlaw

Hoppas att det går bra hursomhelst!

• viseversa
    Vickan I skrev 2010-04-12 20:35:20 följande:
    Ha,ha det var det vi diskuterade om idag. Skulle någon fråga vad f*n hon håller på med så har hon ju inga bevis på att det är hennes cykel och det kan ju bli lite knepigt!
  • EliLeoMa

det kan ju vara så att någon köpt den i god tro av tjuven...isf är det väl rätt elakt att stjäla den. Då gör man ju samma sak själv liksom. Det man borde göra att att som sagt kontakta ägaren och berätta hur det ligger till och hoppas på det bästa...

• sisterinlaw
    viseversa skrev 2010-04-12 20:36:39 följande:
    Ha,ha det var det vi diskuterade om idag. Skulle någon fråga vad f*n hon håller på med så har hon ju inga bevis på att det är hennes cykel och det kan ju bli lite knepigt!
    Men vem kan bevisa vem som äger den då? Hon får väl säga att cykeln är res derelicta- det tystar nog de flesta . Låst eller ej...
    Man kan ju tappa bort nyckeln till sin egen cykel också. Och skulle hon berätta sin story så skulle nog de flesta låta bli att tjafsa.
  • sisterinlaw
    EliLeoMa skrev 2010-04-12 20:37:34 följande:
    det kan ju vara så att någon köpt den i god tro av tjuven...isf är det väl rätt elakt att stjäla den. Då gör man ju samma sak själv liksom. Det man borde göra att att som sagt kontakta ägaren och berätta hur det ligger till och hoppas på det bästa...
    Nej, det är inte samma sak, googla res derelicta, godtrosförvärv stöldgods etc. eller läs ovan. Vem är ägare till en förfallen cykel?
    Nej, nu ger jag mig.
    Hoppas hon får tillbaka sin cykel smärtfritt!
  • viseversa

TACK igen för alla underbara svar!! Känner mig lite klokare nu. Ska som sagt ta ett snack med mor min om detta. Och jag hoppas också hon får tillbaka sin älskade gamla vän igen =).

Svar på tråden Ta tillbaka stulen cykel!?