• Tikka

Normal blodsockernivå för hund?

Vår 11 år gamla jämthund dricker väldigt mycket och kissar inne numer, hon är slö och inte alls lika aktiv som för bara några veckor sedan. Vi misstänker att hon kan ha fått diabetes. Eftersom jag själv har det tänlte jag ta ett urinprov på henne med Keto-Diabur stickor. Har googlat och sökt som en galning men hittar ingen info om vilket blodsockervärde som är normalt för hundar... Nån som vet? Jag kan ju försöka ta ett blodprov senare men känns onödigt att göra det då jag har urinstickorna... Snälla, lite info tack!

• Svar på tråden Normal blodsockernivå för hund?
  • Impega

Prova ring din veterinär. De borde ha koll på sånt.

• Tikka
    Jezamine skrev 2010-04-12 20:27:41 följande:
    Har du inte hitta något om blodsockervärde på www.google.se?
    Nej jag hittade då inge exakt värde, de refererade bara till ett högre värde än normalt, och det blev jag inge klokare på...
    Impega skrev 2010-04-12 20:28:02 följande:
    Prova ring din veterinär. De borde ha koll på sånt.
    Jo, naturligtvis har de koll på det, men nu var det så att jag tänkte prova henne själv först, för hon har redan godartat juvercancer och lever redan på övertid men om hon dessutom fått diabetes måste man diskutera hur man ska gå vidare. Och eftersom jag jobbar borta och är hemma bara ikväll tänkte vi kolla vad utgångsläget var och diskutera lite innan jag far imorn igen.
  • Impega
    När blodsockernivån går upp över en viss gräns (10-12 mmol/L hos hundar) så passerar socker ut i urinen. Patienten börjar då få en större urinmängd och blir törstig. Fett och muskler börjar också brytas ned. I ett sent skede av sjukdomen är de drabbade individerna magra och trötta.

Hittade detta på www.hunddiabetes.se
  • Rottis77

Visar urinstickan på att det finns socker i urinen så är det inte normalt och då ska du kontakta vet! 

Svar på tråden Normal blodsockernivå för hund?