• Anonym (moder svea)

öronproppar på natten?

Min son som snart är 1 år sover dåligt om nätterna. Han vaknar ofta och gnyr till, möjligt grinar till men det går över lika snabbt som det börjar.

Jag vaknar förstås varje gång detta händer och det är fleeeera gånger varje natt.
    Lever ensam med sonen så jag har ingen avlastning nattetid.

Tänkte börja att sova med öronproppar så jag inte vaknar lika lätt, det stänger ju inte ute allt ljud, bara delvis. Är bara rädd att brandvarnaren ska börja tjuta om det skulle brinna och jag inte hör den och vi brinner inne.

Vad tror ni andra? Det kanske låter knäppt? Men jag vill verkligen ha råd om jag ska våga sova med öronproppar eller inte.

• Svar på tråden öronproppar på natten?
  • Anonym (carpe diem)

Kan du inte ha honom intill dig istället så sover han säkert lugnare?

• Anonym (moder svea)
    Anonym (carpe diem) skrev 2010-04-12 23:30:20 följande:
    Kan du inte ha honom intill dig istället så sover han säkert lugnare?
    Har provat det också. Hjälper tyvärr inte. Han tycks vara lite "gasig i magen" just nattetid och det går över när han släppt ut detta.
  • ozapoza

Öronproppar blockerar vissa frekvenser bra och andra dåligt. Barnskrik, väckarklockor och brandlarm tillhör sånt som man hör och vaknar av trots öronproppar, särskilt om man som du är lättväckt. 

• stinalottalarsson

Jag är väldigt lättsstörd när jag sover, och efter många år i små ettor där man hela tiden hör kyl och frys så har jag sovit med öronproppar sedan jag flyttade hemifrån för tio år sedan.
    När min son var nyfödd så vågade jag först inte sova med öronproppar, men då han började låta som en liten gris i sömnen så tog jag till dem ändå, och har haft det nu i två år. Men som sagt, öronproppar tar bara bort en del ljud, de dova tycker jag. Jag kan fortfarande höra allt sonen gör om natten, så för min del är det mest psykologiskt. Jag sover helt enkelt bättre med öronproppar. Du behöver i alla fall inte vara orolig för att du ska sova dig igenom brandlarm eller ett barn som gråter, det hör man ändå kan jag lova!

• Shasti

Jag har sovit med öronproppar varje natt i flera år med undantag för när min dotter var ca 0-8 mån, det funkar utmärkt. Man hör det man behöver höra och slipper resten. En brandvarnare är ingen risk att man skulle missa att höra, de tjuter ju som bara den.

Svar på tråden öronproppar på natten?