Klarar en 3½ åring av en loftsäng?
Enligt IKEA är loftsängarna rekommenderade från 7 år, men jag undrar om det fungerar för en 3 ½ åring med en loftsäng?
Tänker ju som så att syskon brukar väl börja med våningssäng tidigare än så vid delat rum?
Enligt IKEA är loftsängarna rekommenderade från 7 år, men jag undrar om det fungerar för en 3 ½ åring med en loftsäng?
Tänker ju som så att syskon brukar väl börja med våningssäng tidigare än så vid delat rum?
Ja, det tror jag. Jag började sova uppe i en våningssäng när jag var i den åldern. Vi ska snart köpa en våningssäng till våra barn, och det kommer nog bli så att vår 3½-åring sover uppe då hon vill göra det, och den äldsta inte vill.
Vi har en loft säng till vår dotter. Hon är 3,5 nu men jag köpte den för säkert ett halvår sedan. I början sov hon uppe. Hon ville göra det så hon fick öva på att klättra upp och ner. Vill dom nåt så lär dom sig fort
Sängen är från IKEA. Det är bra kanter runtom. Har även haft KURA sänghimmel över. Men nu sover hon på nederdelen. Mest för att hon själv ville. Det är mysigare under sängen.
Vår som började sova i loftsäng (från Ikea vilken är högre än en våningssäng) när han var 3 år precis. Först övade vi ett par dagar med att gå upp och ner och jag hade förmaningstal om att inte hänga ut över kanten Det har gått jättebra och aldrig hänt något och han är ett aktivt barn!
Okej det låter bra i mina öron. Känner mig lite osäker inför loftsäng, men samtidigt så otroligt praktiskt till ett litet rum.
Och säkert lite spännande för en 3 årig pojke är ju de där med olycksrisken bara..
Någon fler med synpunkter?
sonen är nu 3 1/2 år och sover i en sån låg loftsäng från ikea med lille bror under på madrass funkat jätte bra här
Nej det klarar en 3½ inte av.
Tidigast vid 4-årsåldern. Då ska en vuxen ligga mellan barnet och "stopbrädan" mot fallet till golvet under en tid av två veckor. Detta för att om barnet vaknar på natten. Barn kan vakna omtöcknade mitt i natten av att de har drömt mardröm, är kissnödiga, blivit sjuka under natten etc. I sitt omtöcknade / yrvakna tillstånd glömmer det att den har flyttat till luftsäng utan börjar bara klättra ner över kanten i tron att det är den gamla, låga sängen. Ligger en vuxen brevid och sover vaknar då den vuxna av att barnet klättrar över en och kan hindra barnet innan den ramlar neer och slår sig illa.
Så gjorde vi när 4-åringen flyttade in från juniorsäng till översängen i en våningssäng, och det fungerade mycket bra.
Ps. Jag låg brevid 4-åringen i en hel månad. Sedan hade han fått ett sk krippsminne, att kroppen själv mindes att han sov i en översäng - även när han varknade yrvaken och groggy.
Observera att det var barnet själv som vill flytta till översängen, man ska inte övertala ett barn att ligga i en översäng innan barnet känner sig moget själv.
För det första klarar en 3½-åring klarar inte av det... helt enkelt för liten. Och för det andra klarar du inte av det. Tänk på alla sjukdomar, dåliga drömmar mm som du måste finnas till för ditt barn om nätterna.
Inga småbarn uppe i våningsängar tills skolålder enligt mig.. och alla får tycka vad de vill :)
Det finns en och annan anledning till att såna sägar rekomenderas från 7 år eller!!??
Nedre plan kan de så klart sova på.. som vanlig säng juh.
Min dotter som fyllde 4år i november fick en loftsäng från IKEA när hon fyllde år (den vändbara). Fixade det galant Men nu har vi vänt på den eftersom det är lättare för mig att ta henne på toaletten på nätterna. Lyfta ner en halvsovande 23kg tung 4åring är ingen höjdare
Att svara på frågan om en 3 1/2åring klarar av en loftsäng eller ej är ju omöjligt för en utomstående, det beror ju helt och hållet på barnet ifråga.
Min son fick loftsäng när han var 3år och han klarade av det alldeles ypperligt, inga som helst problem med att ta sig ner från sängen de nätter han vaknade och ville till oss.
Min dotter har inte heller haft problem me det, hon har haft den i några månader nu & är snart 3,5.
Det har hänt att hon har ropat på mej från sängen på natten, men oftast går hon ner själv.
Det negativa är om hon somnar någon annanstans än i sängen är det lite svårt att lyfta upp henne & lägga henne i sängen. Ele tvärtom sen när vi ska börja vänja henne av blöjan på natten.