Känns som jag håller på bli TOKIG!
Det känns som att jag håller på att få ett sammanbrott. Jag sover knappt alls på nätterna och är gravid i v. 31, så jag är väl mer lättirriterad och överkänslig än vanligt. I går morse var det dottern på snart nio år som var riktigt tjurig och på dåligt humör. Hon blev ännu argare och surare efter att jag borstade håret på henne och hennes hår är alltid jätte tovigt. Hon gick därifrån superarg, välte stolen i rent vredesmod och sa att jag var sämst på allting. Att jag drog henne i håret, när jag bara försökte få ut tovorna. Sen vägrade hon klä på sig och drog ner alla ytterkläder i hallen på golvet. Jag bad henne ta upp dem, men hon vägrade. Jag sa att hon går ingenstans förrän hon tar upp kläderna. Hon vägrade och när hon väl fått på sig sina kläder försökte hon smita i väg till skolan utan att ta upp kläderna hon dragit ner. Jag drog henne tillbaka in och sa att hon tar upp kläderna NU. Det slutade med att hon sprang i väg och jag fick ta upp alltihop.
Sen i morse var det sonen på snart fem år som var på sitt sämsta humör. Han är för övrigt extremt aktiv. Jag hade precis börjat borsta tänderna på honom då han sprang i väg och gömde sig under vardagsrumsbordet. Jag sa åt honom att komma tillbaka och borsta tänderna och att vi måste gå till dagis NU. Han vägrade, vilket slutade med att jag fick dra ut honom medan han grät och skrek. Han vägrade fortfarande borsta tänderna och försökte hela tiden springa i väg och gömma sig och vägrade också att klä på sig. Det slutade med att jag fick klä på honom medan jag höll fast honom och han skrek, vilket naturligtvis inte kändes så bra... :( Och, tänderna blev förstås inte borstade.
Nu när vi kom till dagis såg jag att han var röd på ena kinden, vilket han säkert fick under tumultet i hallen och nu är jag SÅ rädd att de ska tro att jag slagit honom. Jag har jätte dåligt samvete. :(
SÅ jobbigt när det ska behöva vara så här! Jag känner mej som en så hemsk mamma som inte bara kan vara lugn, men hur lätt är det när barnen gör så här, man är trött och stressad??? Nån vänlig själ där ute som har nåt råd att ge?