• angelyangel

Abortmotståndare, skulle du adoptera alla oönskade barn?

Jag har hört många argument mot den fria aborträtten vi har i Sverige, jag pratar med människor nästan dagligen via bloggar och forum som är emot abort. Det de här människorna har gemensamt, förutom åsikten att abort är lika med mord och att kvinnan som genomgår aborten och läkarna som utför den är mördare, är att deras tankar i allmänhet är väldigt svart på vitt. De är emot abort, Ja till livet till exempel anser att aborträtten ska avskaffas i alla lägen oavsett om graviditeten har uppkommit genom våldtäckt eller incest, men aldrig någonsin hör du dessa anhängare tala längre eller djupare än just slagorden att abort är mord.

Om vi vänder på det hela. Hade inte aborträtten funnits så hade 18 700 000 oönskade barn fötts varje år. Detta är alltså barn, eller foster, som egentligen skulle aborteras på grund av otaliga skäl men som nu tvingas födas till en värld utan kärlek eller trygghet. Är du som abortmoståndare beredd att ta hand om de här barnen? Skulle du i samma sekund som du jublar över att Sverige förbjuder abort helt och hållet kunna adoptera flera utav dessa önskade barn och ge de en sådan uppväxt och ett sådant liv som de biologiska föräldrarna inte ansåg sig kunna göra? Skulle du för att stoppa aborterna i världen ta ditt ansvar och vara mer än ett dåligt argument?

Tänk på det, du abortmotståndare. Du argumenterar mot aborträtten men skulle du kunna bära 18 miljoner oönskade barn på ditt samvete?

• Svar på tråden Abortmotståndare, skulle du adoptera alla oönskade barn?
  • viseversa

Fast nu är det ju många dessa föräldrar som ändå behåller och älskar sina barn när det väl föds. Sen finns det också massor av människor som vill adoptera barn så bara för att det skulle födas fler barn så innebär det ju INTE att dom blir hemlösa. För det är ju inte bara abortmotståndarna som kan adoptera dom ellerhur??

Obs jag är INTE abortmotståndare själv.
  • Ahdela

Jag är inte emot abort men däremot ger jag mig mer än gärna in i en diskussion om hur "lätt" man skall få göra sin tex 6 abort.

• angelyangel
    viseversa skrev 2010-04-13 11:14:46 följande:
    Fast nu är det ju många dessa föräldrar som ändå behåller och älskar sina barn när det väl föds. Sen finns det också massor av människor som vill adoptera barn så bara för att det skulle födas fler barn så innebär det ju INTE att dom blir hemlösa. För det är ju inte bara abortmotståndarna som kan adoptera dom ellerhur?? Obs jag är INTE abortmotståndare själv.
    Naturligtvis är det så, i texten så skriver jag aningen extremt just för att påvisa min ståndpunkt i frågan och även bristerna i abortmotståndarnas argument. När det gäller adoptionen så är det naturligtvis så att det finns många som vill göra detta, jag menade bara att om man vill att barn ska födas helt oönskade så måste man ju i princip vara beredd på att ta hand om de också. Överdrivet såklart men jag tror att det framgår vad jag menar ändå.
  • angelyangel
    Ahdela skrev 2010-04-13 11:16:08 följande:
    Jag är inte emot abort men däremot ger jag mig mer än gärna in i en diskussion om hur "lätt" man skall få göra sin tex 6 abort.
    Jag håller med dig, men istället för att skuldbelägga kanske man bör börja i andra änden med bättre sexualundervisning i skolorna osv. Att sätta en gräns på antalet abortet man får göra är et brott mott kvinnans rätt, jag tror trots allt inte att siffran är särskilt stor på de kvinnorna som verkligen gör sex aborter för att de inte orkar skydda sig. Idioter finns det ju överallt.
  • Ahdela
    angelyangel skrev 2010-04-13 11:20:58 följande:
    Jag håller med dig, men istället för att skuldbelägga kanske man bör börja i andra änden med bättre sexualundervisning i skolorna osv. Att sätta en gräns på antalet abortet man får göra är et brott mott kvinnans rätt, jag tror trots allt inte att siffran är särskilt stor på de kvinnorna som verkligen gör sex aborter för att de inte orkar skydda sig. Idioter finns det ju överallt.
    Absolut! Sexualundervisningen är nästan inte ens existerande i dagens skolor.
    Skrämselpropaganda är iofs inte rätt undervisningsmetod men däremot borde man upplysa om vilka risker det finns vid könssjukdomar, vid aborter osv.
    Allt tas så lättvindigt och det skall ändras.
  • Ahdela

Men jag adopterar gärna flera barn om jag bara skulle få göra det. (var bara tvungen att lägga till det) :-P

• angelyangel
    Ahdela skrev 2010-04-13 11:24:06 följande:
    Absolut! Sexualundervisningen är nästan inte ens existerande i dagens skolor. Skrämselpropaganda är iofs inte rätt undervisningsmetod men däremot borde man upplysa om vilka risker det finns vid könssjukdomar, vid aborter osv. Allt tas så lättvindigt och det skall ändras.
    Håller med dig! Det var inte jättelängesedan jag gick på höstadiet och jags kulle bli mäkta förvånad om det ändrats så mycket sedan dess. På min tid så pratades det nämligen endast om hur ett barn blir till, då gick vi i nian. Sjukdomen som diskuterade var Aids och om abort pratades det aldrig någonsin. Nu vet jag inte om detta beror på att läraren var märkbart besvärad av att prata om sex och helst ville ha det överstökat, men om det går till så här så förstår jag varför det pippas och göras abort hej vilt bland tonåringarna idag!
  • Lavish

Det jag tycker är intressant är att abortmotståndare inte verkar värdera ensamstående unga mammor, eller mammor med ekonomiska problem särskilt högt.

Dvs, dom som valde att behålla, trots att det inte varit planerat och kanske inte särskilt lagligt heller, dom har en väldigt låg status. Varför?

• Lavish
    Lavish skrev 2010-04-13 11:41:24 följande:
    Det jag tycker är intressant är att abortmotståndare inte verkar värdera ensamstående unga mammor, eller mammor med ekonomiska problem särskilt högt.Dvs, dom som valde att behålla, trots att det inte varit planerat och kanske inte särskilt lagligt heller, dom har en väldigt låg status. Varför?
    Lägligt, inte lagligt...
  • Lavish
    Ahdela skrev 2010-04-13 11:24:06 följande:
    Absolut! Sexualundervisningen är nästan inte ens existerande i dagens skolor.Skrämselpropaganda är iofs inte rätt undervisningsmetod men däremot borde man upplysa om vilka risker det finns vid könssjukdomar, vid aborter osv.Allt tas så lättvindigt och det skall ändras.
    hade ingen sexualundervisning alls när jag gick i högstadiet för 10 år sen. Läraren var inte svensk och tyckte inte att man skulle prata om sådant.
Svar på tråden Abortmotståndare, skulle du adoptera alla oönskade barn?