• Anonym (Blondie)

Bästa sättet att dölja grått hår skonsamt?

Hej,
    Har ganska torrt hår med självfall. Som barn var jag ljusblond och när jag närmade mig 20-årsålder blev jag mörkre och blekte då slingor vilket jag tyckte blev väldigt snyggt. Tyvärr så fick jag inslag av grått hår redan före 30 och jag gick då över till att helfärga håret. Jag färgar håret var 8:e vecka (och lider då sista veckorna av utväxten). Det största problem är dock att jag klipper håret var 9:e vecka och då får jag alltid kommentarer av frisören om att mitt hår är så himla slitet och risigt. Jag brukar färga håret själv hemma med L´oréal Excellence Pro Keratine i en ljusblond nyans.

Vad göra? Gå tillbaka till slingor? Tona håret (gjorde det en gång och då blev det liksom grönt). Har hört att alla ljusa hårfärger egentligen består av blekning och det är väl det som sliter så på håret. Ska jag färga håret mörkare och hur mörkt måste man i så fall gå för att slippa blekningen så att säga????

Tacksam för svar från en som vill slippa risigt hår.

• Svar på tråden Bästa sättet att dölja grått hår skonsamt?
  • Hårexperten

Hej!

Jag misstänker att det du använder är ljusarefärgning, den innehåller inte blekning men däremot en starkare vätehalt än vad som är i en "normalfärgning", därav att håret ljusas upp innan det färgas in i den nyansen du valt.

Ljusarefärgning sliter ungefär lika mycket på håret som en blekning och visst kan håret bli torrt och risigt pga. detta. Men det är svårt att säga vad som ligger bakom just din "risighet".
    Färgar du bara botten eller hela håret när du gör det?!
    Försök iallafall att bara ta botten där håret är friskt.
    Sen är ju tyvärr grått hår och framförallt lockigt hår torrare och frissigare över lag än ett rakt hår så är det bara, så här är det bara inpackningar som gäller, minst 1 gång i veckan.

Skulle du gå på att färga håret mörkare istället så rekomenderar jag dig att gå till en salong iaf dom första gångerna så en med kunskap tkan ta fram en rätt nyans för ditt hår med tanke p åatt det nu är ljusarefärgat.

Toning ska du inte göra om du vill täcka det gråa till 100% då är det som sagt riktig färg som gäller.

Hoppas du fick lite klarhet och lycka till!

Svar på tråden Bästa sättet att dölja grått hår skonsamt?