• Anonym (Orolig)

Blöder länge efter blodprov

Nu är jag supernojig! Var på VC nu på förmiddagen och läämnade blodprover. Jag blev stucken i armvecket och allt gick bara bra. När jag kom hem en halvtimme senare upptäckte jag att jag blött jättemycket på själva stickstället! Hela kompressen som de satt på var fullständigt genomblodad och jag hade dessutom fått blod på koftan! Jag har tagit blodprov massor sv ggr tidigare men aldrig fåttmer än en prick blod på plåstret. Nu är jag superorolig att jag har någon blödningsrubbning... Någon med erfarenhet? Någon som blött mycket vid provtagning?

• Svar på tråden Blöder länge efter blodprov
  • Anonym (undesköterska)

Du behöver nog inte oroa dig. Har det slutat blöda nu då?
    Ibland kan det blöda mer, och det beror på att man slarvat när man dragit ut kanylen efter provtagningen. Det kan ha blivit ett litet "sår" i kärlväggen, och ingenting du behöver oroa dig för!
    Det KAN också bero på en ökad blödningsbenägenhet, men det tror jag du kan utesluta i ditt fall, då det inte hänt tidigare.
    Kontakta VC om du är orolig!

• Anonym (Orolig)

Nej, ingen medicin alls...

• Anonym (Orolig)

Undersköterska, tack för svar! Ja nu har det slutat. Kanske vardet så att han som stack slarvade lite...

• Anonym (undesköterska)

Vad bra! Då var det förmodligen pga slarv. Är du fortfarande orolig kan du ju höra av dig till din VC.

Svar på tråden Blöder länge efter blodprov