• babyfever

Slutade ni med kaffe när ni försökte bli gravida?

Lite betydelselöst, men jag har tänkt lite på dethär med kaffet. Jag dricker ingen alkohol längre, och blir det ändå av att jag dricker, så blir det sparsamt och bara när jag redan har fått min mens för den månaden så att jag vet att jag inte är gravid. Dricker cirka 3-4 koppar kaffe om dagen och gillar mitt kaffe starkt, särskilt på morgonen. vet att det är rätt mycket, men jag älskar kaffe, det är liksom min enda "synd" numera eftersom jag inte dricker alkohol och heller inte röker eller snusar. Hoppas kunna pricka in nästa ÄL i maj, har en cykel som varierar mellan 28-35 dagar(!) efter att ha slutat med ppiller för ett halvår sedan, så vi har aldrig försökt pricka in ÄL eftersom det blir så komplicerat och oromantiskt, utan lusten har fått bestämma. Fyller 30 denna månaden. Kommer nog int bli ett plus i födelsedagspresent men jag hoppas på ett i maj! Vet inte om jag kan sluta helt under graviditeten, men kommer åtminstone dra ner ordentligt. Slutade ni med kaffet även under själva försöksfasen? Nån sm vet om det påverkar chansen att bli gravid på någon sätt?

• Svar på tråden Slutade ni med kaffe när ni försökte bli gravida?
  • MammaTillOliver

jag tror inte det påverkar alls =) jag drack kaffe sist jag blev gravid men det slutade i Abort v 13, hade druckit kaffe och rökt cigg under den tiden då jag inte visste!! det finns ju de som både röker o super och sen helt plötsligt får dom veta att dom e gravida ganska sent. folk som röker och dricker kaffe föder lika friska barn som andra =) så du ska nog inte vara så orolig...

• MissBerg

Bra fråga.. undrar samma sak! Sitter här med min kaffekopp och igår började vår resa mot bebis-tillverkningen.. Om man slutar med kaffe för att man försöker bli gravid är det nog vettigt att sluta med alkohol oxå?

• Gunnell

Jag försökte hålla mig till 2 koppar om dagen. Mest för att man skulle veta att det inte var kaffet som var "problemet". Det tog ändå över ett år :) Nu är jag i v 11 och kan bara dricka kaffe som är utspätt med massa varmt vatten :D

• Lillsnufflan

Jag har alltid druckit kaffe när jag försökt bli gravid och dricker under graviditen också. Risken för missfall kan dock öka något om man dricker mer än tre koppar per dag så jag har hållt mig under det.

• carola1977

Nej.
    Fler än tre koppar per dag kan öka missfallsrisken sägs det.

• Gunnell
    MissBerg skrev 2010-04-13 22:10:02 följande:
    Bra fråga.. undrar samma sak! Sitter här med min kaffekopp och igår började vår resa mot bebis-tillverkningen.. Om man slutar med kaffe för att man försöker bli gravid är det nog vettigt att sluta med alkohol oxå?
    Jag slutade inte med alkohol, det tog ju över ett år för oss och så länge ville jag inte vara utan mitt fredags-vin :) Tror att det är dumt att sluta med för mkt grejer som man gillar, då känns tiden mot graviditet ännu längre... Men gillar man inte alkohol eller kaffe kan man ju lika gärna skippa det. Man behöver ju inte dricka 5 koppar kaffe om dagen och gå ut och jätte-festa varje helg, men det är ju inte så hälsosamt även om man inte vill bli med barn :) 
  • linan1
    babyfever skrev 2010-04-13 13:02:46 följande:
    Lite betydelselöst, men jag har tänkt lite på dethär med kaffet. Jag dricker ingen alkohol längre, och blir det ändå av att jag dricker, så blir det sparsamt och bara när jag redan har fått min mens för den månaden så att jag vet att jag inte är gravid. Dricker cirka 3-4 koppar kaffe om dagen och gillar mitt kaffe starkt, särskilt på morgonen. vet att det är rätt mycket, men jag älskar kaffe, det är liksom min enda "synd" numera eftersom jag inte dricker alkohol och heller inte röker eller snusar. Hoppas kunna pricka in nästa ÄL i maj, har en cykel som varierar mellan 28-35 dagar(!) efter att ha slutat med ppiller för ett halvår sedan, så vi har aldrig försökt pricka in ÄL eftersom det blir så komplicerat och oromantiskt, utan lusten har fått bestämma. Fyller 30 denna månaden. Kommer nog int bli ett plus i födelsedagspresent men jag hoppas på ett i maj! Vet inte om jag kan sluta helt under graviditeten, men kommer åtminstone dra ner ordentligt. Slutade ni med kaffet även under själva försöksfasen? Nån sm vet om det påverkar chansen att bli gravid på någon sätt?
    Jag vet professorer som forskar på alkohol som säger att om de fick bestämma så skulle det vara förbjudet för alla fertila kvinnor att dricka alkohol. Så stor påverkan anser han att det kan ha om man "råkar" bli gravid och har druckit alkohol. Han sa att det finns studier som visar att så lite som en lättöl kan påverka fostrets storlek. 
    Jag tycker väl visserligen att påståendet är lite extremt (och det förstod han med egentligen) men det visar på hur otoligt mycket vissa substanser kan påverka.
    När det gäller kaffe är jag mer osäker. Ja, livsmedelsverket säger att intaget av kaffe ska begränsas under graviditeten, men hur göra i planeringsstadiet? 
    Jag är själv där och jag försöker hålla nere konsumtionen. Max 2 koppar om dagen om jag inte precis har haft mens eller så.  
    Jag tror väl egentligen att det aldrig är fel att avstå helt men känns det som en allt för stor uppoffring så får man använda sitt sunda förnuft. Det blev friska barn förr i tiden med och då fortsatte kvinnorna som vanligt så det kan ju givetvis gå bra det med.
    Oj, nu blev inlägget långt....
  • Bouillotta

Är det någon som vet om det är kaffe i sig som man bör hålla sig ifrån eller är det koffeinet? Man borde kunna dricka koffeinfritt kaffe, eller?

• Lakritsnapp

Har inte slutat med kaffe när vi planerade barn. Däremot har kroppen själv sagt ifrån någonstans i v.6-7, i båda graviditeterna... får se hur det blir denna gång {#lang_emotions_smile}. Dricker ca 2 MUGGAR (inte koppar) varje morgon och så en mugg på eftermiddagen.

Svar på tråden Slutade ni med kaffe när ni försökte bli gravida?