• varmchoklad

äcklig skolmat??

Idag åkte jag kollektivt för ovanlighetens skull. Brukar annars promenera eller köra egen bil men då jag skulle en bit och inte har sommardäck på bilen valde jag att ta en buss.

Tyvärr hamnade en grupp om 3-4 unga pojkar bakom mig på bussen. De var i högstadieåldern och tydligen hade de varit på studiebesök i stan eller något, för de skulle vad jag förstod av deras högljudda samtal tillbaka till sin högstadieskola och äta.
    En av pojkarna kommenterade högljutt att den mat som skulle serveras idag var ÄÄÄCKLIG. Fyyy vad äckligt den är, skolmaten smakar alltid skit, det är så äckligt så äckligt, beklagade sig ungdomarna som satt i sätena bakom mig.
    Jag kunde inte låta bli att vända mig om och säga- ni ska vara jävligt tacksamma för att ni överhuvud taget ens får gratis mat i skolan. Det förekommer inte i något annat land i hela världen att barn serveras lunch kostnadsfritt i skolan.
    Dessutom råkar jag känna till skolmatsalen där pojkarna hörde hemma- och det serveras förutom varmrätt, en alternativ rätt varje dag och så finns det en salladsbuffé. Mjölk eller vatten att dricka.

Jag ville inte säga något till pojkarna angående deras etnicitet eftersom jag inte ville uppfattas som invandrarfientlig, men jag anser väl att människor som flyttat hit från länder långt bort (mellanöstern/ afrika) gjort det av en anledning som krig, svält eller förtryck. Jag sa därför bara: "fråga era föräldrar hur god skolmaten var när de var små".

Vet ni vad de svarade mig? "Håll käften, kärring". KÄRRING!! Jag är 28 år.

• Svar på tråden äcklig skolmat??
  • Juppepuppe

Fast har du smakat maten? Jag är lärare och vi får betala 35 kr för skolmaten om vi vill äta. Det är det inte värt. Inte på långa vägar!
    Den är smaklös, konsistenslös, sladdrig, grå...

Salladsbordet består ofta av samma sak. Strimlad sallad. Rivna morötter.

• Tinnys

Barn och ungdomar i alla tider har tyckt att maten i skolan är äcklig, hör till att gnälla tror jag. Vi gnällde fast den var rätt okej, gillade pölsan som ingen annan gillade, men oj vad vi gnällde.

Men nu var just dessa killar väldigt ouppfostrade och det är ju väldigt tråkigt men tyvärr inte ovanligt.

• 071001

Ja, vad ska man säga? Jag tyckte heller aldrig om skolmaten, otacksamt eller ej. Min mamma som är i den åldern att hon kan klassas som kärring äter inte skolmaten heller. (Hon jobbar på en fsk som just nu caterar mat från ett skolkök pga ombyggnad av deras kök). Den enda jag känner som verkligen verkar ha gillat den är min man, ja förutom enstaka rätter då som var smaskens.

• Kya

varför skulle du ens lägga dig i? pojkarna hade en privat samtal de emellan. jag skulle också sura till ifall någon okänd passagerare skulle vände sig om och skällde ut en. jag skulle väl inte säga "håll käften kärring" men då är jag ingen tonåring längre.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • LillaTanten

Haha, men det hör ju liksom till att man ska tycka att skolmaten är äcklig - jag tror innerst inne inte att det handlar om otacksamhet eller så - det är helt enkelt en "grej" som man lär sig!

Kan ju berätta att när min äldste son var liten älskade han fisk, men när han började skolan fick han lära sig av de äldre skolbarnen att fisk var äckligt och det är inte alltid så lätt att stå upp för sin åsikt, inte ens för en sådan enkel grej som vad man gillar för mat så han slutade tyvärr att äta fisk under hela skoltiden, även hemma.

Att de sen var otrevliga mot dig är en helt annan sak och givetvis inte bra alls.

• OMWF

Nästan alla ungdomar gnäller på skolmaten, ofta är det befogat också. Sen är skolmaten inte gratis, den går på skatten. Svenska barn/undomar tycker inte heller att maten är supergod och folk som lägger sig i andra människors privata samtal med en utskällning förtjänar en utskällning tillbaks.

You're a wanker number nine!
  • varmchoklad

jag har smakat på skolmaten. Den tillagas på skolan och en del portioner serveras på ett servicehus där jag arbetade några sommarlov. Och maten är helt ok. Ingen gourmet-mat men normalt storkökskäk i likhet med det som serveras på sjukhus och andra inrättningar. Förskolor i området får levererat dit samma mat.

Min åsikt är att även om maten är osmaklig så bör man visa lite tacksamhet för att det faktiskt serveras en varm måltid varje dag som man inte behöver betala för!

Tinnys det ligger kanske något i det du skriver, att det är sådant som ungdomar "säger" utan att egentligen mena det.

Fan. Ungarna hade nog rätt- jag ÄR en kärring :-O Jag har glömt hur det var när man själv var ung och nu klagar jag på dagens ungdom...

• 071001

Fan. Ungarna hade nog rätt- jag ÄR en kärring :-O Jag har glömt hur det var när man själv var ung och nu klagar jag på dagens ungdom...

Ts, hihihii

• Bevabus

Maten i skolan värms upp om och om och om igen....
    Till slut tappar den alla smak och näring. Jag gick ut gymnasiet förra året och maten var helt okej under alla mina år i skolan. Men långt ifrån att den var värd sina pengar. Visst ska vi vara otroligt tacksamma för att vi får mat, men som sagt....dem hade rätt att klaga.

Färdig barnskötare 21 November! Woho!
  • La Lola

Jag undrar vad ungarna äter hemma?
    McD-mat varenda dag?

Ja, jag är en kärring!
    Jag jobbade under 1 år på en högstadieskola o herrejösses vad ungarna klagade! Helt i onödan för maten var verkligen superbra på den skolan!

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden äcklig skolmat??