äcklig skolmat??
Idag åkte jag kollektivt för ovanlighetens skull. Brukar annars promenera eller köra egen bil men då jag skulle en bit och inte har sommardäck på bilen valde jag att ta en buss.
Tyvärr hamnade en grupp om 3-4 unga pojkar bakom mig på bussen. De var i högstadieåldern och tydligen hade de varit på studiebesök i stan eller något, för de skulle vad jag förstod av deras högljudda samtal tillbaka till sin högstadieskola och äta.
En av pojkarna kommenterade högljutt att den mat som skulle serveras idag var ÄÄÄCKLIG. Fyyy vad äckligt den är, skolmaten smakar alltid skit, det är så äckligt så äckligt, beklagade sig ungdomarna som satt i sätena bakom mig.
Jag kunde inte låta bli att vända mig om och säga- ni ska vara jävligt tacksamma för att ni överhuvud taget ens får gratis mat i skolan. Det förekommer inte i något annat land i hela världen att barn serveras lunch kostnadsfritt i skolan.
Dessutom råkar jag känna till skolmatsalen där pojkarna hörde hemma- och det serveras förutom varmrätt, en alternativ rätt varje dag och så finns det en salladsbuffé. Mjölk eller vatten att dricka.
Jag ville inte säga något till pojkarna angående deras etnicitet eftersom jag inte ville uppfattas som invandrarfientlig, men jag anser väl att människor som flyttat hit från länder långt bort (mellanöstern/ afrika) gjort det av en anledning som krig, svält eller förtryck. Jag sa därför bara: "fråga era föräldrar hur god skolmaten var när de var små".
Vet ni vad de svarade mig? "Håll käften, kärring". KÄRRING!! Jag är 28 år.