• Arlene86

När brukar man känan sparkar utanpå magen?

Ni som har barn sedan tidigare, i vilken vecka kände ni de första sparkarna och när kände ni sedan sparkarna utanpå magen?

• Svar på tråden När brukar man känan sparkar utanpå magen?
  • tankar2009

Jag har inga barn sedan tidigare, men jag började känna sparkar utanpå magen kring vecka 20. :)

• Arlene86

Ja, man kanske inte behöver ha barn sedan tidigare kom jag på {#lang_emotions_wink}

Redan vecka 20? Lyllos. Jag är i vecka 21 och känner ingenting utanpå. Sedan har jag iofs moderkakan i framvägg, så det kan ju också spela in rätt mycket.

• Mary Jo

kanske i v.20 eller 21 var det. jättemysigt. men om du har moderkakan i framvägg är det väl därför. men det kommer

• Rollindynamite

exakt v.18 kände pappan  till mitt barn en ordentlig spark, vi båda blev rädda haha, har känt varje dag sedan dess, e smal så det finns "inte så mycket som dämpar", plus att min bebis är väldigt livlig :)

• tankar2009

Vet egentligen inte om man behöver vara smal för att kunna känna sparkar utanpå. Jag trodde nog det tidigare också, men jag är inte direkt smal och har känt jättemycket sen i vecka 18! Ser även hur magen sticker ut på olika ställen när den sparkar. Nu är jag i vecka 24 och igår kände sambon t.o.m. en spark när vi kramade om varandra, alltså mage mot mage...

• Chica

vecka 16 kände vi de första utanpå båda två och sen har det fortsatt varje dag :)
    är i vecka 24 nu :)
    1a barnet här med

• Mimmi P

Första gången började jag känna sparkar efter v 20, tror det var bortåt v 25, men det dröjde till v 30 ung innan min man kunde känna nåt utanpå. Min kille var ganska stillsam rent allmänt, jag hade tex aldrig problem att sova pga att han sparkade som en del har.

Den här gången började jag känna fladder i v v 13-14 redan, i v 17 ung kom de första buffarna och i v 20 kände min man utanpå första gången. Vet inte riktigt vad skillnaden är för hittills är den här tjejen också väldigt stillsam och jag väger lika mycket och moderkakan har varit fram båda gångerna.
  • Arlene86

Alla verkar känna sparkarna utanpå så tidigt? Nu blir jag nästan orolig {#lang_emotions_surprised}

Jag är smal, har typ bara gått upp 1,7 kg i vikt sedan graviditeten började och är nu i vecka 21 , snart 22. Känner sparkar sen kanske 2 veckor tillbaka, men inga jättehårda liksom...och det känns absolut inte på utsidan{#lang_emotions_frown}

• Drömmerdrömmar

Första barnet kände jag utanpå i vecka 17 (moderkaka bak då)
    började sparka i v 16.

Nu andra graviditeten började jag känna sparkar utanpå vecka 19 (moderkaka framvägg) men kände första fladdrandet i v 14-15 och tydligt vecka 16 och framåt nu.. nu blir magen helt sne ibland, går in i v 20 imorrn.

• Drömmerdrömmar
    Arlene86 skrev 2010-04-13 16:13:43 följande:
    Alla verkar känna sparkarna utanpå så tidigt? Nu blir jag nästan orolig Jag är smal, har typ bara gått upp 1,7 kg i vikt sedan graviditeten började och är nu i vecka 21 , snart 22. Känner sparkar sen kanske 2 veckor tillbaka, men inga jättehårda liksom...och det känns absolut inte på utsidan
    det där är så olika, din bebis kanske ligger långt in i dig, vid ryggen kan vara svårare att känna då.
  • t0va

Är första för mig och jag kände några sparkar på utsidan i förrgår, gick in i v.22 idag. Har känt sparkar och puffar i magen i 2-3veckor mer regelbundet den senaste tiden, så det är inget att oroa sig över. Min bm var förvånad över att jag känt något alls, så lung så kommer de snart.

• Mimmi P
    Arlene86 skrev 2010-04-13 16:13:43 följande:
    Alla verkar känna sparkarna utanpå så tidigt? Nu blir jag nästan orolig Jag är smal, har typ bara gått upp 1,7 kg i vikt sedan graviditeten började och är nu i vecka 21 , snart 22. Känner sparkar sen kanske 2 veckor tillbaka, men inga jättehårda liksom...och det känns absolut inte på utsidan
    Du behöver inte vara orolig! Vi kunde som sagt inte känna utanpå förrän v 30 ungefär förra gången. Jag är ganska kort men hade ändå hyfsat liten mage så gissningsvis låg han ganska långt bak så att säga, kanske därför det inte kändes. Sen är ju inte alla bebisar helvilda i magen heller.
  • Rollindynamite

Ja det var nog så förut att jag typ var speciellt känslig på ett speciellt ställe för där jag kände de hårda sparkarna var på ett speciellt ställe hela tiden, sen när bebisen inte låg där så kände jag ingenting :P Nu känner jag när den rör sig hela tiden och sparkarna syns även på utasidan om man tittar, har gått 22 hela veckor idag. Men jag tror jag e rätt tidig, barnmorskan sa det iaf, plus att bebisen e extra livlig o så, barnmorskan sa att det blir nog så att min bebis kommer ut tidigare då kanske eftersom h*n e så himla livlig :) Hoppas, fast absolut inte FÖR tidigt!

• zimis

min sambo kände första sparken utanpå magen i v 19. Är nu i v 24 och vi kan båda SE på min mage när bebisen bökar runt därinne, jättehäftigt.

• 7879

JAg är i v.21 nu och jag bara längtar tills sparkarna ska kännas utanpå, men än så länge är det bara svaga sparkar inuti då och då, hade moderkakan både i fram-&bakvägg så kanske ligger den mer innåt i mig....

Svar på tråden När brukar man känan sparkar utanpå magen?