• LillaMandarin

Någon som har koll på vad en mäklarre tjänar?

Vad tjänar en mäklare på ett ungefär som är helt nyutbildad?
    Är det både grundlön och provision på arbetet?

• Svar på tråden Någon som har koll på vad en mäklarre tjänar?
  • JenLyckan

har varit sugen på jobbet själv, men kommit fram till att 95 % av jobben verkar vara på provision, vilket ju gör att inkomsten blir extremt individuell.. 

• vill bli mamma meddetsamma

ALLT är provision.

• JenLyckan
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-04-13 21:10:09 följande:
    ALLT är provision.
    inte om man kollar på ams.se, då har jag hittat fåtalet annonser med garantilön också. 
  • LillaMandarin

Okej då verkar det skilja sig en del beroende på företag. Är det mycket provision så är det klart lönesättningen är väldigt individuell men på ett ungefärligt jämförelsetal ligger lönen på?

Det är väl olika från ställe till ställe. Min man är mäklare och tjänar endast provisionslön vilket är det absolut vanligaste. Mycket svårt att säga vad en mäklare tjänar. Säljer han inget blir det ju noll kronor. Och det beror på om det är en borättsmäklare elelr villamäklare. Men en mycket bra månad kan det väl bli 40-50000. Kanske ännu mer. De har ingen pension utan måste lägga undan till det själv och oftast har de väl en del innestående i firman till månader som inte säljer så bra, sommaren och julen tillexempel. Sen jobbar de 6 dagar i veckan vilket jag inte fattar man orkar.

• LillaMandarin

Oj det var nytt för mig.
    Jag förstår ju att mäklare arbetar mycket på helger men är 6 dgr/vecka väldigt vanligt?
    Likaså det med pensionen kändes ju lite sådär måste jag säga. Jättebra att få sådan information.

Söndagar är ju visningsdagen. Min man arbetar ca 10-17 på söndagar. Pensionen kanske varierar från ställe till ställe. Många kan ta ut en annan ledig dag i veckan, om de är effektiva. Allt beror ju på hur mycket man vill tjäna. Men det är nog lätt att tänka "bäst att jobba nu när jag har objekt för man vet aldrig hur nästkommande månader ser ut".

Man kan ju tjäna mycket som mäklare, (tyvärr får man ju skatta en del), men man arbetar också väldigt mycket. Att leva med en mäklare är inte helt enkelt, han är nästan aldrig hemma innan 18 på kvällarna och arbetar varje söndag och måste ibland¨jobba sena kvällar för kontrakt osv. Kunderna kan ju efter sina jobb, alltid efter 17. Vi har två småbarn och för att få det att gå ihop har min man börjat ta ut "privattid" mellan 18 och 20 så däremellan är han oftast hemma och vi kan lägga barnen men det är sällan vi äter middag tillsammans tex. Efter 20 går han då tillbaka till jobbet ibland när det behövs. Men det är säkert ett väldigt roligt jobb. Alltid varierande.

• LillaMandarin

Oj va hårt det låter.
    Men eftersom det blir mest kvällar och helger när börjar de om dagarna?
    Tänkte att ifall de börjar senare så hinner de vara med barnen iaf en del på förmiddagen och sen får jag ta ansvaret på kvällen. Men tråkigt att aldrig äta middag tillsammans.

Haha, det måste nog inte vara så hårt, jag är väl en lite bitter mäklaränka som tagit stort lass med barn och hus själv när min man jobbat. Det blir nog så hårt man själv gör det, man MÅSTE ju inte jobba så mycket, allt beror ju på hur mycket man vill sälja. Och visst äter vi middag tillsammans ibland, det händer någon gång i veckan. Idag ska vi tillexempel göra det! Och när barnen blivit större äter vi middag senare har jag tänkt. Kl 9 börjar nog de flesta mäklare, så frukost kan man äta tillsammans! Och hjälpas åt med lämning.

Men visst, jag ska säga att jag är så svundsjuk på de vännoer jag har vars män slutar jobba tidigt och är hemma vid fem senast varje dag. Att planera och laga middag med två kids är inte det roligaste varje dag. Men å andra sidan så har vi lite mer pengar än många andra så det går kanske jämnt ut!

• Triple Trouble

Jag fick sluta som mäklare, det gick inte ihop med dagistider och är du borta/vab/sjuk/semester en vecka får du ingen lön.

Är provisionen 30 000 exkl moms för en lägenhet tex, så fick jag 20% av det, dvs 6000 kronor, sen skatt på det, så det blev cirka 4500 kvar.

Du måste alltså sälja massor med lägenheter eller stora hus med bra provison för att det ska löna sig. Här där jag jobbade och man var ny så fick man de lite sämre lägena och fick kanske visa en lägenhet 6-7 gånger, akutyttryck på kväller, hela helgen förstörd. Värderingar innan folks ordinarie arbetstider, typ vid 7 am ville de att man skulle komma. Jag jobbade dygnet runt i princip och ändå var det inte värt det. De gamla duktiga rävarna får in bättre objekt, men det är många som går in i väggen eller börjar dricka en hel del vad jag har sett..

Hade man varit utan barn hade det funkat och det är jättekul. Hade det gett mer pengar hade det inte ens varit värt det för mig. Vad är pengar om man inte får se sin familj eller ha tid att handla upp dom.

Med tanke på ovanstående inlägg så ska jag säga att vi i vår familj får det att få ihop rätt bra men nu är jag föräldraledig och har mer tid för barnen, sen när jag börjar jobba får vi se hur det blir. Det gick bra med ett barn och hoppas det ska göra det med två också. Min man säljer villor och för tillfället går det VÄLDIGT bra men så har han också blivit bättre än innan på att organisera sin tid. Nu svarar han tex inte i telefon på sin lediga dag (lördagen) vilket han kunde göra innan och det kändes som han alltid jobbade. Men hade vi båda jobbat som mäklare hade det absolut inte gått. Inte med småbarn. Vabb funkar liksom inte när mkats med, man måste vara tillgänglig alltid. Pratar man mycket om det i familjen kan man nog få det att funka. Det har vi lyckats med. Men som sagt, det är inte helt lätt.

• Birgerkung

Hej LillaMandarin!
    Jag håller helt föregående talare. Det är ett jättetufft jobb. Har för egen del jobbat som mäklare i sex år och nu räcker det. Är många bitar som har gjort att jag har tröttnat, flera av dem har redan tagits upp i tråden redan men jag kan tillfoga en till sak som du måste vara beredd på och som jag är hjärtligt trött på:

Attityden hos gemene man. Testa för en minut att googla på folks åsikter om mäklare så förstår du vad jag menar. De kommer att tro att du tjänar grova pengar utan att arbeta och de kommer att behandla dig därefter.

Vet inte om det stämmer men har hört siffran att 80% lägger av som mäklare inom 5 år. Tillhör väl de 20%-en som jobbar längre än så men nu räcker det. Är du minsta tveksam, välj ett annat jobb. 

• SST

Själv tjänar jag fyra gånger så mycket per månad som när jag jobbade som jurist. Det borde räcka som riktmärke. Genomssnittslönen i riket ligger annars på ca 300 000 kr/år.

• H2O Mineral
    SST skrev 2013-10-17 22:49:19 följande:
    Själv tjänar jag fyra gånger så mycket per månad som när jag jobbade som jurist. Det borde räcka som riktmärke. Genomssnittslönen i riket ligger annars på ca 300 000 kr/år.
    Beror helt och hållet hur mycket man säljer!
    Jag är inte samma som Mineralvatten/Elin 885!
Svar på tråden Någon som har koll på vad en mäklarre tjänar?