• Anonym (Barnlös)

35 år, för gammal?

Jag är 35 och min sambo är 30! Han har inte velat skaffa barn tidigare och vill kanske inte direkt nu heller. Jag börjar känna mig för gammal men vill gärna bilda familj. Vi har pratat om det och det lutar åt det men... jag börjar känna mig för gammal. Bara nyfiken på hur ni andra ser på min ålder?

Tack

• Svar på tråden 35 år, för gammal?
  • Anonym (Kör hårt!)

Klart du inte är för gammal! Gå inte och tänk på det för länge bara. När du är 40 kommer du att tycka att du var jätteung vid 35. Se till att få med din sambo på tåget bara!

• Mamma till V och E

Om du vill ha barn bör du inte vänta längre. Efter 35 kan fertiliteten dala ganska snabbt för vissa kvinnor. Om det är åldern som är faktorn kanske inte ens fertilitetsbehandlingar fungerar med önskad effekt. Så mitt råd är alltså att du inte ska chansa om du verkligen vill få barn.

• Mamma till V och E

Fick inte med det i inlägget ovan:

Att du INTE är för gammal, men att det är en onödig risk att vänta längre.

• NizzY

35 fyllda i februari... och nu har resan till en familj inte varit helt enkelt för oss... vi började när jag var 27... 3 år och massa undersökningar senare blev det ivf/icsi för oss... 3 misslyckade försök, åren gick, vi sepererades... nu står jag här... efter 2 år seperation förtog vi att det är nog meningen att det ska vara vi 2
     Nu är vi inne på vårat 4 försök, ruvar på 2 st embros i snart 1 vecka...

visst har jag inte alls tänk på att jag skulle vara så gammal när mitt första barn kommer till världen (om det nu lyckas denna gångn)
    Jag var 18 år när min mamma var i min ålder men jag ser inga hinder och ingen åldersgräns för längtan vi bär på...

Så länge kroppen och psyket och relationen är i hyfsad bra form... är det bara att köra på... hellre ångra något man gjort än något man inte hade mod till att göra men åren går så vänta inte för långe, ta varandra i handen och hoppa lycka till, hoppas eran resa mot familjen bli smidigt

• Anonym (Barnlös)

Tack för alla era svar! Det uppskattas verkligen! Jag får sätta mig ner med sambon och prata igenom när, var, hur osv.. man kan ju verkligen inte bara "få barn" för att man helt plötsligt önskar!

Hoppas verkligen att allt går bra för dig NizzY!!! Massa kramar

• Pimpinellan

Herregud, du är ju ung fortfarande! Jag är snart 42 och försöker ännu få första barnet-började när jag var 37. Ska jag gräva ner mig då p.g.a min ålder? Nej,"skaffa" barn ni om ni vill och skit i vad andra tycker!

• Anonym (Barnlös)
    Pimpinellan skrev 2010-04-13 21:41:39 följande:
    Herregud, du är ju ung fortfarande! Jag är snart 42 och försöker ännu få första barnet-började när jag var 37. Ska jag gräva ner mig då p.g.a min ålder? Nej,"skaffa" barn ni om ni vill och skit i vad andra tycker!
    Hur går det för er? Håller tummarna för er! Kramar
  • Anonym (*)

Nej, det tycker jag inte.

• Anonym (.)

Jag är snart 34 år och har inga barn. Jag känner mig inte alls gammal men har förstått att omgivningen ser på en som gammal när det kommer till att ev. bli förälder för första gången.

Jag och min man har ett stabilt förhållande sedan många år men jag har inte känt att jag verkligen vill bli mamma. Så det är först nu det känns aktuellt att kanske försöka. Så fort jag slutade med p-pillrena så blev jag gravid och det slutade i ett tidigt missfall.

Det svåra tycker jag är att vänta in rätt tidpunkt för när man tycker att det är dags. Men kanske är det för att jag tidigare inte har haft någon barnlängtan.

Var öppen mot din sambo så ska du se att det blir bra! 

• Pimpinellan
    Anonym (Barnlös) skrev 2010-04-16 13:13:38 följande:
    Hur går det för er? Håller tummarna för er! Kramar
    Det går inte alls,men vi ger aldrig upp! Jag har varit gravid och då kan jag bli det igen. Kram tillbaks!
  • ZbrushEr

Vadå gammal?! {#lang_emotions_smile} Ja e 36 ska ha om tre veckor och kanske blir det en till..Underbar tid att bli mamma.. Kör på

• draken73

Klart du inte är för gammal. jag är 37 och är i väntans tider. hoppas det löser sej för er! kram mia.

• Anonym

Du är inte gammal.

Jag är 39 år och fick min pojke för 3,5 månader sedan.

• Anonym (.)

Vad roligt att läsa om er glada mammor!

Självklart är jag och ni inte gamla men som jag påpekade tidigare är det inte jag som tycker det heller.

• Irre

Onej, jag var 35 nästan 36 när jag fick mitt barn. Vill ha ett barn till och fyller 40 nästa år. Fast jag har det problemet att jag numera är ensamstående.

• ChoopChoopSong

Du är absolut inte för gammal för barn! Men vänta inte för länge bara, för fertilitetens skull.

Många kvinnor äldre än du får barn. Om inte sitt första barn, så sitt andra eller tredje.
    Jag känner flera som fick barn efter 35 och ingen av dem har haft problem. En blev gravid nästan direkt, för de andra tog det något år, men så är det ju för många yngre också.

• Anonym (h)

Hade du frågat mig när jag var 15 hade jag absolut tyckt att du var för gammal. 35 liksom, det är ju nästan 50.
    Då tyckte jag 21-22 var lagom. Vid 25 var man rätt gammal. Då borde man typ ha barn, hus och vara gift.

Nu är jag 26 och gravid med mitt första barn. Jag är inte ett dugg gammal.
    Men jag som 15 hade tyckt det.

Man åldras inte på det sättet man gärna vill tro när man är 15. (Okej, alla kanske inte tänker så men jag gjorde det.)

Nu tycker jag inte 35 är för gammalt. Jag ser inte på ålder på samma sätt längre.

Det finns gamla 20-åringar och det finns 45-åringar som är i min ålder.

Vänta inte för länge bara, kroppen funkar ju inte alltid så som jag anser att ålder gör.

Du är inte för gammal, inte alls.

• ZbrushEr

Äh bry sig vad andra tycker...bläää till dem {#lang_emotions_wink}

• Kazeer

Det är bara du som kan avgöra om du är för gammal eller inte.

Jag var 36 (skulle fylla 37), när jag fick första barnet. Andra barnet kom tidigare i år och jag fyller 40 i höst.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden 35 år, för gammal?