• Anonym

kavli smältost mm... får gravida äta det?

Köpte en ost i veckan, "kavli mjukost" på burk/ask. Kan gravida äta den??
    Det står inte på förpackningen om den är pastöriserad eller inte......

annan mjukost då?? får gravida äta det? typ räkost, skinkost, på tub eller ask?

Fjällbrynt "tomatost med feta"... är det OK?

och sedan undrar jag om Fetaost, är den alltid OK att äta eller finns det både pastöriserad och inte pastöriserad?

OM det står pastöriserad på produkten så är det alltså okey.... eller?

OM det inte står nåt alls då....?

cognacsmedvurst, prickig korv o rökt skinka, det är väl helt OK att äta om man fryser in den färdigaförpackade varan i minst 3 dygn?

Många frågor men jag vill veta!

Vet att det finns en sida på livsmedelsverket men jag fattar inte den infon riktigt..... bättre att höra andra och ni som vet det i SKRIVET text.

• Svar på tråden kavli smältost mm... får gravida äta det?
  • The Black Lady

Sår det inget är osten pastöriserad....

• Jezamine

jag åt allt detta under mina graviditeter.har fått vå barn som är fullt friska.

Avstängd tills vidare
  • Juppepuppe

Du behöver inte frysa skinkan och korven heller. Men den ska vara färsk.
    Pastöriserad ost går bra att äta. De flesta är det, men inte alla.
    Dock ska man inte äta ostar som t.ex. brie, blåmögelost, camembert osv oavsett om de är pastöriserade.

• Juppepuppe
    Jezamine skrev 2010-04-13 15:29:28 följande:
    jag åt allt detta under mina graviditeter.har fått vå barn som är fullt friska.
    Fast detta säger ju ingenting. Det finns de som rökt också men fött friska barn...
  • Jezamine
    Juppepuppe skrev 2010-04-13 15:34:57 följande:
    Fast detta säger ju ingenting. Det finns de som rökt också men fött friska barn...
    Jo men nu svarade jag ang ämnet som tråden handlade om.Rökning blir väl en annan tråd det?
    Avstängd tills vidare
  • Juppepuppe

Såklart. Jag bara menade att TS undrar om man FÅR äta det. Inte om barn har överlevt att man gjort det. Jag tror säkert att massor gravida ätit opastöriserade ostar, men att det inte hänt ngt med barnen. Det finns ändå en risk att äta dessa ostar.
    Så argumentet att ngn annan gjort det utan problem håller inte. Det var bara det jag ville få fram. Rökning var ett exempel.

• Anonym
    Juppepuppe skrev 2010-04-13 15:34:16 följande:
    Du behöver inte frysa skinkan och korven heller. Men den ska vara färsk. Pastöriserad ost går bra att äta. De flesta är det, men inte alla. Dock ska man inte äta ostar som t.ex. brie, blåmögelost, camembert osv oavsett om de är pastöriserade.
    men om jag köper färdigförpackad korv i skivor och så är förpackningsdagen  tex 10 dagar sedan, för det tar ju lite tid innan varorna kommer ut till affären, speciellt på landet!! kan jag äta den då?? om det är ca 3 veckor till utgångsdatum!?
  • Anonym

Om jag gör pizza då och väljer att ha mozarella på den, är det ok att äta det om den då varit i ugnen i ca 15-20 minuter?

Sen är det ju så gott att lägga parmaskinka på pizzan efter att den varit i ugnen, men det är inte ok att äta antar jag!?

• Juppepuppe

Det är ju en tolkningsfråga. Om det är långt kvar till bäst-före hade jag ätit.
    När det gäller pålägg på pizza är det fritt fram eftersom det har upphettats!

• Butterscotch
    Anonym skrev 2010-04-13 15:41:55 följande:
    Om jag gör pizza då och väljer att ha mozarella på den, är det ok att äta det om den då varit i ugnen i ca 15-20 minuter?Sen är det ju så gott att lägga parmaskinka på pizzan efter att den varit i ugnen, men det är inte ok att äta antar jag!?
    parma kan du äta om du fryser den i några dagar först (se kostråden på webben). Mozzarella kan du alltid äta.
  • Anonym

Mjukost är inga som helst problem med att äta. Den görs på vanlig ost/mjölk

Det går att få mycket information bara man söker lite på nätet.
    www.slv.se finns kostråden för gravida
Svar på tråden kavli smältost mm... får gravida äta det?