• Anonym

Får jag gå på a-kassan samtidigt som jag är timanställd?

Är arbetslös och går på a-kassan samtidigt som jag söker arbete som en tok.
    Fick tag på ett arbete som timanställd, de ringer alltså in mig efter behov, det kan bli allt från 0-40 timmars jobb/vecka. Idag ett bred med posten om någon deltidsregel, uppfattade det som om jag inte får ha ett jobb som detta mer än i 75 dagar.
    Någon som vet hur det ligger till? Skulle gärna vilja ha ett snabbt svar och jo, jag ska ringa och höra med dem, men kommer inte ha möjlighet förrän i slutet av veckan och jag vill ju veta hur det ligger till, nu..

• Svar på tråden Får jag gå på a-kassan samtidigt som jag är timanställd?
  • Anonym (?)

Undrar också. Min sambo är i samma sits som du nu.

• Anonym

Ja, det finns en 75 dagars regel. Det innebär att du bara får deltidsstämpla i 75 dagar.

Säg att du får jobb måndag-tisdag en vecka. Då måste du använda dina deltids-dagar för onsdag-söndag. Om du jobbar hela veckan behöver du inte stämpla alls och är du arbetslös hela veckan kan du använda dina andra 225 dagar till det.

Om du har kontrakt med en firma typ Proffice som hyr ut dig på olika vik, så har du inte rätt att stämpla för du står inte till arbetsmarknadens förfogande när du är arbetslös (eftersom du har bundit upp dig att tacka ja till dem om de ringer)

• MammaHela

Det är så, men det är inte 75 veckodagar, utan det är 75 stämplingsdagar.

Säg att du jobbar 20 timmar en vecka och ska stämpa upp resten. Då räknar de om lite beroende på hur du stämplar dessa timmar till stämplingsdagar. Stämplar du upp till 100% så försvinner det då 3.5 dag.

Jag jobbade 2 år med dessa regler och kom aldrig upp i mina 75 stämplingsdagar.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym
    MammaHela skrev 2010-04-13 19:12:36 följande:
    Det är så, men det är inte 75 veckodagar, utan det är 75 stämplingsdagar. Säg att du jobbar 20 timmar en vecka och ska stämpa upp resten. Då räknar de om lite beroende på hur du stämplar dessa timmar till stämplingsdagar. Stämplar du upp till 100% så försvinner det då 3.5 dag. Jag jobbade 2 år med dessa regler och kom aldrig upp i mina 75 stämplingsdagar.
    Nej, det försvinner väl 5.5 dagar. Du stämplar ju mån-sön. 20 timmar är ju 2.5 dag (eftersom de räknar på 40 timmars arbetsvecka)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-13 19:16:01 följande:
    Nej, det försvinner väl 5.5 dagar. Du stämplar ju mån-sön. 20 timmar är ju 2.5 dag (eftersom de räknar på 40 timmars arbetsvecka)
    Förlåt 4.5 dagar menar jag
  • mrs coon

Men det stämmer att om jobbet är genom ett bemanningsföretag så räknas du som "fulltidsanställd" även om du är timanställd - då a-kassan anser att bemanningsföretagen inte kan anställa/timme.

Är du direkt anställd på timme hos en "vanlig" arbetsgivare så får du stämpla upp resten.

• MammaHela
    Anonym skrev 2010-04-13 19:16:01 följande:
    Nej man stämplar upp till 40 timmar om man stämplar heltid. Dagarna spelar inte så stor roll, utan det är timmarna som är det viktiga.

Så om du stämplar upp till helttid så räknar de ut hur många timmar du jobbat (ex 20) hur många är det då kvar till heltid (40). Svaret är då 20 timmar och dessa delar man då med 8, eftersom det är 8 timmar på en vanlig arbetsdag. Svaret blir då 2,5 dag.
  • MammaHela
    MammaHela skrev 2010-04-13 19:21:21 följande:
    Nej man stämplar upp till 40 timmar om man stämplar heltid. Dagarna spelar inte så stor roll, utan det är timmarna som är det viktiga. Så om du stämplar upp till helttid så räknar de ut hur många timmar du jobbat (ex 20) hur många är det då kvar till heltid (40). Svaret är då 20 timmar och dessa delar man då med 8, eftersom det är 8 timmar på en vanlig arbetsdag. Svaret blir då 2,5 dag.
    Oj missade det sita,

Alltså 2.5 dag som de betalar ut stämpling för, och dessa 2,5 dag dras bort från dessa 75 dagar.
  • Anonym
    mrs coon skrev 2010-04-13 19:18:16 följande:
    Men det stämmer att om jobbet är genom ett bemanningsföretag så räknas du som "fulltidsanställd" även om du är timanställd - då a-kassan anser att bemanningsföretagen inte kan anställa/timme. Är du direkt anställd på timme hos en "vanlig" arbetsgivare så får du stämpla upp resten.
    Jag är anställd på timme, inom kommunen. Bör jag få stämpla upp resten då utan 75-dagarsregeln?

Jag fattar egentligen inte, är det inte bra att man faktiskt vill jobba? Måste jag behöva tacka nej till att jobba med detta på grund av att jag är beroende av min a-kassa?
  • MammaHela
    Anonym skrev 2010-04-13 19:32:21 följande:
    Jag är anställd på timme, inom kommunen. Bör jag få stämpla upp resten då utan 75-dagarsregeln? Jag fattar egentligen inte, är det inte bra att man faktiskt vill jobba? Måste jag behöva tacka nej till att jobba med detta på grund av att jag är beroende av min a-kassa?
    Nej, ska du stämpla upp så gäller 75 dagars regeln.
  • Anonym

Jag hade akassa och blev timanställd i december.
    Och jag minns denna regel så väl.
    Och första månaden var mycket prov,fick säga ja till allt arbete,ibland blev det 8 timmar bara på en vecka.Jag löste det med att vabba lite,eller använda fp dagar resten,för att slippa använda dessa 75 dagar.

Redan månad 2 blev det mycket arbete,och då drogs det inte många dagar från mig.
    Akassan sa att jag kunde prata med chefen om detta,att försöka boka in mig på 40 timmar,eller till och med 60 timmar samma vecka,vilket jag gjorde.
    Chefen var så snäll som försökte göra det,så vissa veckor jobbade jag hela 70 timmar,medan veckan efter 30 timmar.
    Akassan räknar bara veckovis,så om jag har mer än 40 timmar en vecka,är allt bara rena pengar för min del.
    Sjukt men sant.
    Akassan sa att så är det,de räknar aldrig månadsvis,utan bara veckovis.

Så ibland hade jag arbetat 190 timmar på en månad,och ändå fått 4 akassa dagar,för att jag ena veckan bara arbetade lite.

Jag fick långvikarit 1 år på heltid för en månad sen,och det var värt all krångel och "fusk" för att inte bli av med 75 dagars regeln.
    Det finns alltid en oro att dessa 75 dagar tar slut,och då måste man säga nej till jobbet,om inte de kan erbjuda tex 75% eller mer.
    Tänk om man månaden efter hade fått ett vick på 1 år 100%,men inte kunnat ta det för att man månaden innan fick säga nej för att de just då inget hade.

• mrs coon
    Anonym skrev 2010-04-13 19:32:21 följande:
    Jag är anställd på timme, inom kommunen. Bör jag få stämpla upp resten då utan 75-dagarsregeln?Jag fattar egentligen inte, är det inte bra att man faktiskt vill jobba? Måste jag behöva tacka nej till att jobba med detta på grund av att jag är beroende av min a-kassa?
    Jo visst är det br att man vill jobba, men 75-dagars regeln tillkom därför att det var många som "utnyttjade" det för att kunna jobba deltid och sedan stämpla upp resten just för att de egentligen inte ville jobba 100%.

Detta medför nu att alla drabbas även de vars arbetsgivare inte kan erbjuda mer tid.
  • Impega

Ja regeln är verkligen knasig när det kommer till människor som vill jobba. Jobbar man 1 dag en vecka så ryker resterande dagar från de 75 dagarna. 

• Anonym

Men hur ska jag veta hur många dagar jag har använt av de 75 dagarna?
    Ringde förresten a-kassan förut och fick väl egentligen inget vettigt svar när jag frågade förutom att 75-dagarsregeln även gäller för mig som är anställd på timme.

mrs coon skrev 2010-04-13 19:18:16 följande:
    Men det stämmer att om jobbet är genom ett bemanningsföretag så räknas du som "fulltidsanställd" även om du är timanställd - då a-kassan anser att bemanningsföretagen inte kan anställa/timme. Är du direkt anställd på timme hos en "vanlig" arbetsgivare så får du stämpla upp resten.
    Enligt a-kassehandläggaren så gäller även 75-timmarsregeln för mig trots att jag är anställd på timme. Ska dock ringa igen och hoppas att få prata med en annan, killen jag pratade med verkade inte så kunnig på sitt arbete.
    mrs coon skrev 2010-04-15 12:18:35 följande:
    Jo visst är det br att man vill jobba, men 75-dagars regeln tillkom därför att det var många som "utnyttjade" det för att kunna jobba deltid och sedan stämpla upp resten just för att de egentligen inte ville jobba 100%. Detta medför nu att alla drabbas även de vars arbetsgivare inte kan erbjuda mer tid.
    Det känns så surt att andra ska lyckas förstöra för oss som verkligen VILL arbeta. Jag som var så glad att jag lyckats få ett jobb men trots det är tvungen att stämpla upp. Jag vill ju inget hellre än att jobba!!
  • MammaHela

Om du fyller i dina stämplingskort på nätet så står det där hur många dagar du har gjort av med av de där 75

• Anonym
    MammaHela skrev 2010-04-16 22:44:37 följande:
    Om du fyller i dina stämplingskort på nätet så står det där hur många dagar du har gjort av med av de där 75
    OK, tack för hjälpen!
  • Anonym
    mrs coon skrev 2010-04-15 12:18:35 följande:
    Jo visst är det br att man vill jobba, men 75-dagars regeln tillkom därför att det var många som "utnyttjade" det för att kunna jobba deltid och sedan stämpla upp resten just för att de egentligen inte ville jobba 100%. Detta medför nu att alla drabbas även de vars arbetsgivare inte kan erbjuda mer tid.
    Det handlar ju inte riktigt om det. 75-dagars regeln kom till för att det var många som jobbade deltid och stämplade upp till heltid. När deras 300 dagar var slut så hade de uppfyllt ett nytt arbetsvillkor och fick då 300 dagar till. Det innebar att man kunde gå år ut och år in och jobba deltid och får resten av lönen från staten. Det är knappast rätt.
    Nu får man ta ansvar och klara sig på sin lön eller hitta ett jobb som är på 100 procent. Det är tråkigt att det finns dom som vill jobba heltid men inte får det, men då har de ju inte heller blivit anställda på ett heltidskontrakt. Har man heltid inskriveet i kontraktet så får man jobba heltid om man vill, det har man rätt till. 
Svar på tråden Får jag gå på a-kassan samtidigt som jag är timanställd?