Jag hade akassa och blev timanställd i december.
Och jag minns denna regel så väl.
Och första månaden var mycket prov,fick säga ja till allt arbete,ibland blev det 8 timmar bara på en vecka.Jag löste det med att vabba lite,eller använda fp dagar resten,för att slippa använda dessa 75 dagar.
Redan månad 2 blev det mycket arbete,och då drogs det inte många dagar från mig.
Akassan sa att jag kunde prata med chefen om detta,att försöka boka in mig på 40 timmar,eller till och med 60 timmar samma vecka,vilket jag gjorde.
Chefen var så snäll som försökte göra det,så vissa veckor jobbade jag hela 70 timmar,medan veckan efter 30 timmar.
Akassan räknar bara veckovis,så om jag har mer än 40 timmar en vecka,är allt bara rena pengar för min del.
Sjukt men sant.
Akassan sa att så är det,de räknar aldrig månadsvis,utan bara veckovis.
Så ibland hade jag arbetat 190 timmar på en månad,och ändå fått 4 akassa dagar,för att jag ena veckan bara arbetade lite.
Jag fick långvikarit 1 år på heltid för en månad sen,och det var värt all krångel och "fusk" för att inte bli av med 75 dagars regeln.
Det finns alltid en oro att dessa 75 dagar tar slut,och då måste man säga nej till jobbet,om inte de kan erbjuda tex 75% eller mer.
Tänk om man månaden efter hade fått ett vick på 1 år 100%,men inte kunnat ta det för att man månaden innan fick säga nej för att de just då inget hade.