• Anonym (förbannad)

Varning! xbox live? då har alla tillgång till ditt konto!

Vår 15åriga son har xbox live, där vi betalar en summa varje månad via konto som är registrerat hos microsoft.
    Vår 6årige son satt och spelade, och har laddat hem två spel a 349kr styck. Detta upptäckte jag då mitt konto var övertrasserat... Ringde microsoft, jo det är så att om man har kontot knutit till månadsbetalning så har alla som har tillgång till spelkonsolen tillgång till ditt konto och kan handla/ladda ner! Eftersom spelen är köpta finns inget återköp och vi får inga pengar tillbaka!
    Ringde banken eftersom vi ej har kreditkort, och frågade hur detta var möjligt? Fick svaret att microsoft har ingen direktkontakt med banken, därför går köpen igenom fastän du inte har full teckning på kontot. Vi känner oss fruktansvärt lurade av microsoft, och detta är inte första gången heller. Vid ett annat tillfälle när vi tänkt köpa tre månaders medlemskap, gick köpet ej igenom, stod klart och tydligt! Då tog vi bara en månad, döm om min förvåning när dom 2veckor senare drar betalning för två månader. Besällningen hade legat kvar i deras data.... Det tragiska i det hela är att pengarna som gått till spel, skulle gå till mat etc. nu är det en vecka kvar till barnbidrag....
    Hur gör man med ett sådant företag? Vem anmäler jag till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 20:22
    Visst jag ska skylla mig själv...men jag tycker det är konstigt att bara för att jag godkänt månadsabonnemang, trodde jag inte att det var tillåtet att köpa spel etc. Jag har ju godkänt för månadsdebitering av medlemskapet, inget annat!

• Svar på tråden Varning! xbox live? då har alla tillgång till ditt konto!
  • Doktorn
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-13 20:05:42 följande:
    Vår 15åriga son har xbox live, där vi betalar en summa varje månad via konto som är registrerat hos microsoft. Vår 6årige son satt och spelade, och har laddat hem två spel a 349kr styck. Detta upptäckte jag då mitt konto var övertrasserat... Ringde microsoft, jo det är så att om man har kontot knutit till månadsbetalning så har alla som har tillgång till spelkonsolen tillgång till ditt konto och kan handla/ladda ner! Eftersom spelen är köpta finns inget återköp och vi får inga pengar tillbaka! Ringde banken eftersom vi ej har kreditkort, och frågade hur detta var möjligt? Fick svaret att microsoft har ingen direktkontakt med banken, därför går köpen igenom fastän du inte har full teckning på kontot. Vi känner oss fruktansvärt lurade av microsoft, och detta är inte första gången heller. Vid ett annat tillfälle när vi tänkt köpa tre månaders medlemskap, gick köpet ej igenom, stod klart och tydligt! Då tog vi bara en månad, döm om min förvåning när dom 2veckor senare drar betalning för två månader. Besällningen hade legat kvar i deras data.... Det tragiska i det hela är att pengarna som gått till spel, skulle gå till mat etc. nu är det en vecka kvar till barnbidrag.... Hur gör man med ett sådant företag? Vem anmäler jag till?
    Det går nog inte att anmäla att din 15-årige son utnyttjat ett konto knutet till ditt kreditkort.  Jag har på känn att om man försöker angripa företaget som sålt produkten (i detta fall Microsoft) så kommer de bara att svara "men varför har du låtit någon annan utnyttja ditt kreditkortsköp?".  Att låt någon annan handla online eller i affär med ens eget kreditkort är nämligen inte tillåtet i Sverige (det är därför man måste legitimera sig i Sverige när man handlar utan pin-kod). Motsatsen gäller t.ex. i USA där du kan låna ut kreditkortet till barnen så att de själva kan handla kläder på stan med mammas kort.

Det är förstås idiotiskt att kräva att den som spelar med ett Xbox Live-konto måste betala med kreditkort - det är väl mest tonåringar som spelar och hur många av dem har eget kreditkort?  Men faktum kvarstår: din son har handlat med ditt kort och det är knappast Microsofts fel.  Fast du kan ju alltid polisanmäla din son förstås...
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Skogssmultron

Förstår din irritation, men om det är din 6 åriga son som har gjort det är det ju inte microsoft fel, du får ju ha koll så att ungen inte går ut där han inte har att göra.
    Spelar han ett spel som han fått lov till så ska han spela det, inte göra en massa annat.

• Elsans

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill anmäla? Att man kan köpa spel med sin x-boxprenumeration var väl ingen hemlighet direkt och det är ju inte microsofts fel att din 6-åring klickat hem spel.

Därmeot förstår jag absolut att du är irriterad och att det är surt att det är matpengarna som gått åt till spel.

• suomynonA

Vart har microsoft gjort fel???

• Doktorn
    Doktorn skrev 2010-04-13 20:13:51 följande:
    Det går nog inte att anmäla att din 15-årige son utnyttjat ett konto knutet till ditt kreditkort.  Jag har på känn att om man försöker angripa företaget som sålt produkten (i detta fall Microsoft) så kommer de bara att svara "men varför har du låtit någon annan utnyttja ditt kreditkortsköp?".  Att låt någon annan handla online eller i affär med ens eget kreditkort är nämligen inte tillåtet i Sverige (det är därför man måste legitimera sig i Sverige när man handlar utan pin-kod). Motsatsen gäller t.ex. i USA där du kan låna ut kreditkortet till barnen så att de själva kan handla kläder på stan med mammas kort. Det är förstås idiotiskt att kräva att den som spelar med ett Xbox Live-konto måste betala med kreditkort - det är väl mest tonåringar som spelar och hur många av dem har eget kreditkort?  Men faktum kvarstår: din son har handlat med ditt kort och det är knappast Microsofts fel.  Fast du kan ju alltid polisanmäla din son förstås...
    Eh, läste ditt inlägg en gång till och insåg nu att det var din 6-årige son som utnyttjat din 15-årige sons konto, kopplat till ditt kreditkort TS. Stämmer det?

Det ändrar i sådana fall ingenting, eftersom det ändå är frågan om att ett av dina barn utnyttjat ett kreditkortsköp kopplat till ditt kort.  Du kan ju stämma 6-åringen om du vill, men jag tror inte det leder någonstans.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (förbannad)

Jag tycker bara det är konstigt att dom kan köpa utan att man godkänner med tex en kod.

• Anonym

Jag kan förstå att det svider när sonen gjort något sådant och ni blivit av med pengar. Men det är ju samma sak som om ni har ett telefonabonnemang. Då kan man inte klaga sen om någon annan använt telefonen och ringt ett dyrt samtal eller skickat dyra sms. Det är ju ens eget ansvar att se till att hålla enheten (telefonen eller tv-spelet) under uppsikt så ingen annan använder det felaktigt.

• och

Minderåriga får inte ingå avtal så ett köp som en sexåring gör är inte giltigt, men det är möjligt att du måste polisanmäla honom för att få tillbaka pengarna.

Det brukar finnas en konsumentrådgivning i kommunen, du kan ju alltid ringa och höra med dem.

• Anonym
    och skrev 2010-04-13 21:23:57 följande:
    Minderåriga får inte ingå avtal så ett köp som en sexåring gör är inte giltigt, men det är möjligt att du måste polisanmäla honom för att få tillbaka pengarna. Det brukar finnas en konsumentrådgivning i kommunen, du kan ju alltid ringa och höra med dem.
    Men det är ju inte barnet som ingått något avtal, det är ts. I det avtal hon ingått ingår att man kan ladda hem och köpa spel. Inget konstigt med det. Det är hennes ansvar att se till att ingen kan använda konsolen till att köpa spel om hon inte godkänt det. Precis som när du har ett telefonabonnemang där du också kan köpa tilläggstjänster som dras från kontantkort eller kommer på räkningen. Om du köpt ett abonnemang som du låter dina barn använda så är det ju du som är ansvarig även om de ringer dyra betalsamtal.
  • och

Man är betalningsansvarig för det avtal man har ingått, men om ett barn tex har använt den vanliga hemtelefonen för att ringt dyra betalsamtal har de ingått ett avtal med en tredje part och då kan man absolut bestrida det om barnet är omyndigt. Exakt hur det fungerar med xbox vet jag inte. 

• Simon89

För att förhindra detta och inte låta det ske igen, så tycker jag att du ska avregistrera dig kort så att de inte kan dra en summa varje månad. Det bästa är att köpa Xbox Live Gold koder som du får skriva in själv. Du kan köpa sådana koder på t.ex Tradera för halva priset av vad Microsoft tar eller så finns dessa kort med koder på i de flesta elektronik varuhus.

• Jackepacke06

hej jag har blivit lurad om ett tv spel som jag köpte på cdon dom hade suddat att man måste ha Xbox live jag har då inte Xbox live så. Hur mycket kostar Xbox Live Gold pär månad?

Jacke
Svar på tråden Varning! xbox live? då har alla tillgång till ditt konto!