• JoJo02

Någon som är bra på att designa kök?

Sitter med Ikeas planeringsverktyg för kök. Men har kört fast. Skulle vilja ha lite nya fräscha ideer. Någon som är haj på deras planeringsverktyg eller som är bra på /tycker det är kul?

Jag mailar gärna över ett tomt rum med korrekta mått.
    Lägg till din mailadress eller inboxa mig om du känner dig manad. {#lang_emotions_smile}

Andra tips och råd mottages tacksamt.

• Svar på tråden Någon som är bra på att designa kök?
  • flixflax

Gå till en riktigt återförsäljare för kök!!! Du får väl låtsas som du skall köpa där eler ngt. Vi tänkte ta IKEA kök först och hade ritat iordning ett kanonkök tyckte vi. Sen gick vi till en som jobbar med köksinredning. Rätt mycket vi INTE tänkt på som lagar, regler och försäkringssaker gällande mått, avstånd och allt (typ vart eluttaget för diskmaskinen måste sitta, hur långt det måste vara mellan spis och kökskran) Hur som helst så fick vi ett helt annan planlösning på köket som var såååå mycket bättre och de hade tänkt på så mkt mer saker. Så få en riktigt planlösning och försök sedan härma det med ikeaskåp. Det hade jag gjort.

• JoJo02

Tack för tips, vi ska absolut ta råd av någon "som kan". Men det är ändå spännande att höra hur andra skulle göra med min yta.
    Någon kanske ser en planlösning som jag inte tänker på. Man måste ju ha lite ideer om hur man vill ha det innan man kontaktar någon för att rita. Men det är lätt att bli låst i en tankebana.

• Susanne905

För mer inspiration kring kök, kika in på www.styleroom.se där finner du massor av kök, olika planlösningar och garanterat massor av nya idéer!

• JoJo02

någon mer med bra tips och ideer?

• manochtrebarn

Jag har gjort om ett vardagsrum till kök med hjälp av IKEAS verktyg. Var lite småkrångligt till en början men köket blev verkligen kanon om du frågar mig alltså:) 

mamma till Nathalie - Olivia - Tintin
  • JoJo02
    manochtrebarn skrev 2010-04-17 13:07:46 följande:
    Jag har gjort om ett vardagsrum till kök med hjälp av IKEAS verktyg. Var lite småkrångligt till en början men köket blev verkligen kanon om du frågar mig alltså:) 
    Låter ju bra, har du några bra ideer att dela med dig av, vårt kök är ganska litet. Ca 9 kvm.
  • PandoraW

...problemet med ikea blir oftast det smala utbudet av skåp, man blir lätt låst och får kompromissa. Givetvis en avvägning jmf med priset på en "riktig" köksleverantör.

Nu är jag yrkesskadad men desig är inte allt som en ovnaför påpekade. det är mycket man ska tänka på och man ska inte underskatta det som är praktiskt.

Finns en kul grej, vad skulle du välja om du fick välja på diskmaskin i högskåp (förhöjd med andra ord) jmf med ugnen? Vilken använder du mest??!!

Ikea saknar oxå skåp som blir braintegrerade till din kyl o frys.

Underlimmade hoar sak det vara om du inte vill ha diskbänk, man snålar ofta med att såga i hoarna själva. Snabbt blir det fuktsakdor och grisit vid den kanten.

En anna sak man brukar låsa sig fast vid att stomstorlekarna måste följa varandra, uppe och nere, vilket det inte måsta alls.

Sedan har jag som grundregeln att aldrig välja 60 cm skåp. De är kass, man utnyttjar dem aldrig helt. 40, 50, 70, 80 ska det va! Måste det in ett 60 skåp för man inte har ngt val, sätt då 2 st 30 luckor på, en 60 lucka är så stor att öppna när man håller på i köket...

Lycka till, mer frågor?! :)

• Deiia
    PandoraW skrev 2010-04-18 14:58:36 följande:
    ...Sedan har jag som grundregeln att aldrig välja 60 cm skåp. De är kass, man utnyttjar dem aldrig helt. 40, 50, 70, 80 ska det va! Måste det in ett 60 skåp för man inte har ngt val, sätt då 2 st 30 luckor på, en 60 lucka är så stor att öppna när man håller på i köket...Lycka till, mer frågor?! :)
    Tycker 60-delning är vackert! Speciellt om man har lådskåp - man behöver ju inte ha skåp med luckor!
    Vi har hela köket i 60-delning och inga överskåp.

Annars tycker jag man ska välja 40/80 delning för om man blandar blir det rörigt!
  • PandoraW

...min bästis har oxå 60 skåp, inget jag kunde påverka ;). Det handlar inte om att vara snyggt, det är så fruktansvärt opraktiskt, med tanke på vad man ska fylla dem med och 60 luckor är stora. lådor i 60 funkar.
    Att blanda kan tyckas rörigt, men givetvis beror det på hur man ser köket. Ett paralellkök ser man ju aldrig framifrån tex. sen tycker jag funktion är det snyggast som finns, och dess ord kommer frpn en estet ;)

• PandoraW

...sen ska jag bara tillägga hur man kan lura ögat. Dubbla luckor på ett 70 och 80 skåp måste man träna för att se skillnadenmellan, eller mellan 70 och 60. Det är så många som är låsta vid storleken att allt ska va samma. Tycker det är mycket pengar man lägger på kök, därav min predikan ;)

• Deiia
    PandoraW skrev 2010-04-19 00:32:13 följande:
     Det handlar inte om att vara snyggt, det är så fruktansvärt opraktiskt,
    PandoraW går du bara runt i praktiska skor också ..........D-)

Visst vill man att det ska vara snyggt.....också. Fast det är inte lätt att få funktion och estetik att gå ihop alltid!
  • PandoraW

Har många praktiska skor...oxå {#lang_emotions_smile}

Det är väl här min proffitionalitet kommer in, att få folk nöjda. De ska beställa det för att de tycker det är snyggt, sen flera år senare ska de fortfarande vara nöjda för att köket fungerar så bra, och håller i längden {#lang_emotions_cheers}

• JoJo02

Pandora, du verkar ju kunna det här med kök. Finns det några viktiga a och o att tänka på?

• PandoraW

Lite som jag vill att du ska tänka på:

yta, yta yta. ytan mellan spis o vask, sk vara 80 cm minimum. På den ytan ska du inta ha diskmaskinen under som det var förr.
    Diskmaskinen i ett upphöjd i ett högskåp är jättefiffigt, man kommer ifrån fallrisken när luckan är nedfälld och risken med småbarn som lätter kommer åt och in i den.
    På tal om små barn så vill man inte heller ha vask och spis på olika bänkar i köket. Lyfter man en kokande gryta från spisen till vasken, ska inte risken vara så stor att man tex kan snubbla över barnet och tappa grytan i golvet eller över det {#lang_emotions_frown}

Ugnen använder vi inte så mycket, så tänk efter om det inte är ok ändå att ha den under ugnen (nära fläkten ändå). Vill man integrera micron så blir den jättesnygg över diskmaskinen i så fall.

Rent personligt så är inductionshäll värd varenda öre {#lang_emotions_laughing}

Om man vill ha spottar som belysning, snåla inte på antalet, det är oftast på 10w och lite svag arbetsbelysning kanske. Många eluttag, och tå skulle jag montera dem så man skruvar fast dem under väggskåpen, så vips försvinner de från kaklet (el vilket stänkskydd du vill ha).

Många faller för snygga vaskar. Underskatta aldrig att ha två och då menar jag två med fulldjup. Sedan behöver de inte vara lika stora. Delning 70/30 är super, då har du en stor för plåtar tex. 

Ska man ha laminat så lägg pengar på underlimmade hoar. Ska du ha trä eller sten så är en hederlig rosfri plåt i kombination med det inte fel. Plåtarna är så mycket snyggare idag.

Luckor med greppkant eller grepphantag är jättesnygga men skitsmå och jobbiga att ta i när lådan är full och det är den sällan i butiken :)

Skrivit tidigare om 60 luckor, läs om det ovan. plus det där med och blanda luckstorlekar är inte alls är så farligt, man ser det så väl på ritning när man planerar men sen i verkligheten inget man inte tänker på. Om man har väggskåp så ritar man att de ska linjera med bänkskåpen, vilket helt är onödigt.

Och ett skåp med trådbackar, lite djupare men samma sort som i en klädgarderob är suveränt för pappers o kartonginsamlinge. Det är något att lägga till om det fnns lite yta över (skulle nästan rensa ut lite av det andra i skåpen för att få plats med denna)
    Detta blev lite blandat och osammanhängande, men håll till godo{#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Någon som är bra på att designa kök?