Lite som jag vill att du ska tänka på:
yta, yta yta. ytan mellan spis o vask, sk vara 80 cm minimum. På den ytan ska du inta ha diskmaskinen under som det var förr.
Diskmaskinen i ett upphöjd i ett högskåp är jättefiffigt, man kommer ifrån fallrisken när luckan är nedfälld och risken med småbarn som lätter kommer åt och in i den.
På tal om små barn så vill man inte heller ha vask och spis på olika bänkar i köket. Lyfter man en kokande gryta från spisen till vasken, ska inte risken vara så stor att man tex kan snubbla över barnet och tappa grytan i golvet eller över det 
Ugnen använder vi inte så mycket, så tänk efter om det inte är ok ändå att ha den under ugnen (nära fläkten ändå). Vill man integrera micron så blir den jättesnygg över diskmaskinen i så fall.
Rent personligt så är inductionshäll värd varenda öre 
Om man vill ha spottar som belysning, snåla inte på antalet, det är oftast på 10w och lite svag arbetsbelysning kanske. Många eluttag, och tå skulle jag montera dem så man skruvar fast dem under väggskåpen, så vips försvinner de från kaklet (el vilket stänkskydd du vill ha).
Många faller för snygga vaskar. Underskatta aldrig att ha två och då menar jag två med fulldjup. Sedan behöver de inte vara lika stora. Delning 70/30 är super, då har du en stor för plåtar tex.
Ska man ha laminat så lägg pengar på underlimmade hoar. Ska du ha trä eller sten så är en hederlig rosfri plåt i kombination med det inte fel. Plåtarna är så mycket snyggare idag.
Luckor med greppkant eller grepphantag är jättesnygga men skitsmå och jobbiga att ta i när lådan är full och det är den sällan i butiken :)
Skrivit tidigare om 60 luckor, läs om det ovan. plus det där med och blanda luckstorlekar är inte alls är så farligt, man ser det så väl på ritning när man planerar men sen i verkligheten inget man inte tänker på. Om man har väggskåp så ritar man att de ska linjera med bänkskåpen, vilket helt är onödigt.
Och ett skåp med trådbackar, lite djupare men samma sort som i en klädgarderob är suveränt för pappers o kartonginsamlinge. Det är något att lägga till om det fnns lite yta över (skulle nästan rensa ut lite av det andra i skåpen för att få plats med denna)
Detta blev lite blandat och osammanhängande, men håll till godo