• Trillian80

    Vanligt vid tandsprickning?

    Sonen är snart 4 månader gammal, och har på sistone..

    - Börjat skrika otröstligt vid läggdags
    - Börjat skrika mycket vid klädbyte där en body/tröja är inblandat (oavsett om det är omlott eller ej)
    - Har idag bajsat 3 ggr (brukar bara bajsa 1 gg/dag)
    - Haft dålig aptit idag
    - Har haft jättesvårt att sova de senaste tre nätterna, vaknat 1-3 ggr/timme, sover knappt något dagtid heller
    - Haft temp på 37,5-38 grader (normalt 37,3 ungefär)

    Har inte noterat någon rodnad eller ökat dreglande, men han är en kräkbebis så man tänker nog inte lika mycket på det... Han verkar inte ha ont i öronen (tryckte vid öronen utan reaktion), han skriker ju inte så fort man lägger ner honom förutom just vid läggdags.

    Ska ringa BVC imorgon och kolla om de vill undersöka honom, kan ju såklart vara nån infektion eller så.. Eller helt enkelt en utvecklingsfas, men det otröstliga skriket är ganska outhärdligt kvällstid och slutar inte vad man än gör, han slutar när han känner att han är färdig, och det kan hålla på 45 min-60 min innan han är färdig...

    Men är nyfiken på om någon känner igen symptomen?

  • Svar på tråden Vanligt vid tandsprickning?
  • Ängaboll

    Mina två första barn klarade av tandsprickningen utan större besvär, lite tårar, feber och gnäll.
    Men den tredje sonen, nu 6 månader hade det riktigt jobbigt.
    Han hade hög feber i 3 dagar, bajsade konstant, kunde ibland bajsa 3 ggr per natt vilket han annars aldrig gör. Och han var konstant kinkig, grät, gnällde och mådde inte bra och sedan kom 2 tänder... och gulleponken återvände ;)
    Så ja, det kan säkert vara tänder på g.

  • Menhir

    Det låter inte som tandsprickning.

    Faktum är att det inte finns några bevis för att tandsprickning påverkar barnen överhuvudtaget, det är så många småinfektioner som småbarn drabbas av som troligen ger de klassiska "tandsymtomen".

    Men å andra sidan, i verkligen livet upplever föräldrarna att tandframbrotten påverkar sina barn och bara för att man inte lyckas besvisa det betyder ju inte det att det inte finns.

    Men summa summarum - sonen har antagligen fått någon infektion som inte har med tänderna att göra, bra att ni kollar upp det.

    Hoppas det blir bättre snart, både för dig och sonen.

    Menhir, leg tandläkare

  • Trillian80
    Menhir skrev 2010-04-13 20:53:11 följande:
    Det låter inte som tandsprickning.Faktum är att det inte finns några bevis för att tandsprickning påverkar barnen överhuvudtaget, det är så många småinfektioner som småbarn drabbas av som troligen ger de klassiska "tandsymtomen". Men å andra sidan, i verkligen livet upplever föräldrarna att tandframbrotten påverkar sina barn och bara för att man inte lyckas besvisa det betyder ju inte det att det inte finns. Men summa summarum - sonen har antagligen fått någon infektion som inte har med tänderna att göra, bra att ni kollar upp det.Hoppas det blir bättre snart, både för dig och sonen.Menhir, leg tandläkare
    Kul med ett prof. utlåtande :)
    Läste på growingpeople eller någon sådan sida, att tandsprickning kan ge smärta i örongångarna och därför upplevas som öronfinlammation, och att feber i sig inte uppstår av tandsprickning men att febern kan påskynda tandsprickningen pga förhöjd kroppsaktivitet.

    Får vänta och se, och se vad BVC säger i morgon.
    Men fortfarande intresserad av fler erfarenheter =)
  • Trillian80
    Ängaboll skrev 2010-04-13 20:51:00 följande:
    Mina två första barn klarade av tandsprickningen utan större besvär, lite tårar, feber och gnäll.Men den tredje sonen, nu 6 månader hade det riktigt jobbigt.Han hade hög feber i 3 dagar, bajsade konstant, kunde ibland bajsa 3 ggr per natt vilket han annars aldrig gör. Och han var konstant kinkig, grät, gnällde och mådde inte bra och sedan kom 2 tänder... och gulleponken återvände ;)Så ja, det kan säkert vara tänder på g.
    Hur länge höll kinkigheten i sig? Vart det tre dagar eller längre?
  • Ängaboll
    Trillian80 skrev 2010-04-13 20:57:09 följande:
    Hur länge höll kinkigheten i sig? Vart det tre dagar eller längre?
    Han kinkade i ca 1 vecka innan tänderna stack fram och sedan gnällde han i ytterligare 3-4 dagar. Men så fort tänderna stuckit upp upphörde febern och bajsandet så det berodde säkert på det. Han dreglar dessutom kopiösa mängder :)
  • Trillian80
    Ängaboll skrev 2010-04-13 21:00:08 följande:
    Han kinkade i ca 1 vecka innan tänderna stack fram och sedan gnällde han i ytterligare 3-4 dagar. Men så fort tänderna stuckit upp upphörde febern och bajsandet så det berodde säkert på det. Han dreglar dessutom kopiösa mängder :)
    Då har jag alltså kanske fyra-fem dagar kvar då att se fram emot. Sonen småspyr ju lite hela tiden så dreglandet märks inte direkt av om han nu dreglar mer än vanligt :P Hoppas tiden går fort, om det nu är det sonen går igenom :P
  • Majsan5

    Jag känner absolut igen symptomen med alla mina tre. Den yngsta har precis fått sin första tand i dagarna och det är asjobbigt.


    En del barn märks det knappt på, andra blir ju både lösa i magen och febriga,
    och ibland jätteledsna. Jag tror visst det påverkar,
    jag minns ju när jag fick visdomständerna! Det var inte kul.
    Jag läste på ett annat ställe att det även kan påverka amningen då det kan göra väldigt ont att suga så man får svalka tandköttet lite innan,
    annars kan det hända att de vägrar ta bröstet fastän de är hungriga!
  • mellieB

    Min son var exat så när han fick sina två första tänder.. Han bajsa flera gånger om dagen,, skrek otröstligt när de va sova dags fick vagga han gr länge innan han somna.. Han vaknade flera gånger på natten och villa ha "hjälp" att somna om,, Och var väldigt gnällig.. och lite högre temp hade han med,, och han åt sämre.. så visst kan de vara tänder..

  • Trillian80
    Majsan5 skrev 2010-04-14 19:26:49 följande:
    Jag känner absolut igen symptomen med alla mina tre. Den yngsta har precis fått sin första tand i dagarna och det är asjobbigt. En del barn märks det knappt på, andra blir ju både lösa i magen och febriga, och ibland jätteledsna. Jag tror visst det påverkar, jag minns ju när jag fick visdomständerna! Det var inte kul. Jag läste på ett annat ställe att det även kan påverka amningen då det kan göra väldigt ont att suga så man får svalka tandköttet lite innan, annars kan det hända att de vägrar ta bröstet fastän de är hungriga!
    Jag har sluppit besvär med visdomständer men har ju hört andra klagat, så du har ju en poäng där. :)

    Sonen får flaska, men har haft ganska dålig aptit de senaste dagarna. Kanske kan vara en förklarning. Ska införskaffa en bitring omgående!

    Hur lång tid tog det innan tänderna visade sig för dina barn, från det att de började kinka?
Svar på tråden Vanligt vid tandsprickning?