• MariaKsk88

Förlovningsringar - tips och råd tack!

Inte riktigt rätt forum, men... Min sambo och jag vill förlova oss och ska börja leta efter ringar. Vi vet inte om vi ska köpa två likadana eller en mer "feminin" till mig och en mer "maskulin" till honom? Hur brukar man göra? Vad gör de flesta vid bröllopet, köper de nya ringar då? Har ni några bra tips på var man kan hitta hyfsat billiga men fina förlovningsringar? :)

• Svar på tråden Förlovningsringar - tips och råd tack!
  • Xgirl83

Vi köpte våra ringar på www.24karat.se och blev väldigt nöjda.

Jag kan nog inte så mycket om dina frågor men vi köpte likadana släta guldringar (men min är något smalare). Men det är nog väldigt olika hur man gör.

Lilla S 071116 och kommande nytillskottet BF 100509
  • 071001

Det är väl trevligt om era förlovningsringar är snarlika iaf, men inget måste. Tänk på att även prova med vigselringar nu så du vet att de passar ihop sen när det är dags för nästa steg.

• MariaKsk88

Siris mamma, brukar man köpa nya för båda två? Är det meningen att man ska ha på sig båda ringarna sen? På samma finger?

• 071001

Min man köpte inte en ny till sig själv utan la bara till vigseldatumet i ringen, men det är ju en smaksak som allt annat. Om ni båda köper nya vigselringar allstå.

• tamate

säger bara titanrinagr, väger ingenting, jättesnygga utan att man behöver "ta had" om dom och sedan håller dom. gubben har haft på sig sin i 6 år och det enda somd et är med den är att han fått en svetsloppa på den annars är den i perfekt skick och han jobbar med ett sådant jobb så dom flesta där har bytt rinagr genom åren men hans titan håller så han vill absolut inte ha någon annan ring ä titan när vi ska beställa vigselring, vilket vi borde gjort för länge sedan men det har bara inte blivit av så nu säger vi att det blir nya rinagr när vi firar 10 år som gifta =)

våra förlovningsrinagr kostade inte ens 500 kr st, sedan kan man sätta dit diverse stenar etc och då blir det ju dyrare.
    vi köpte inte här men det är ju ett bra ex på hur dom kan se ut =)
    lycka till ts och hoppas du hittar det som passar er =)
  • Bluemint

Vanligast idag är att tjejen köper ytterligare en ring när det vankas bröllop och att killen behåller sin och graverar in datumet för vigseln. Självklart kan du köpa en ring som känns mer feminin. Din sambo kanske vill ha nåt lite bredare medan du får ha i åtanke att det ska på en till ring på fingret lite längre fram. På mitt jobb har jag varit med om alla varianter, par som köper likadana ringar, relativt lika ringar och totalt olika ringar. Ett par kunde inte komma överens alls, utan det slutade med att han köpte en slät ring i vitguld och hon en mönstrad i vanligt gult guld. Ett annat par började bråka och var tvungna att gå därifrån  En smaksak såklart, men jag tycker det är fint om ringarna matchar iaf. Gå in hos en guldsmed och be att få prova ett gäng olika varianter. Lycka till!

• MariaKsk88

Hahaha Bluemint, hoppas vi inte börjar bråka :D

Tack för tipsen i alla fall, när vi sparat ihop lite pengar ska vi gå och se vad vi kan hitta :)

• Tattyn

En sak till att tänka på är att inte köpa ringar som är för tunna, för de håller inte i längden. Minst 1.5 mm höga bör ringrna vara för att klara daglig användning utan att gå sönder eller missformas. Guld är ett mjukt material och allt man gör gör man ju med händerna.
    Dessutom är det lättare att matcha in en vigselring, om du vill ha stenar i vigselringen, om du har lite höjd på förlovningsringen eftersom stenarna tar lite plats i ringen höjdmässigt, och det kan upplevas obekvämt och osnyggt att ha höjdskillnad mellan ringarna.

• JBC

Min förlovningsring är ganska bred, tänkte helt enkelt inte på igselring när vi valde. Hade detvart idag så hade jag nog köpt en slät ring i valfritt material. En mönstrad ring i vitt guld känns lite låst just nu, men den är fin. Sambon har lika min men bara jag kommer att ha en till sen.

• SuzR

jag köpte min vigselring först (eller rättare sagt vi har inte köpt den än, bara beställt) så jag kommer ha en ring av vitt guld med palladium och 0,56 karat diamant (har jag för mig) och sen när vi gifter oss har jag bara en slät ring som passar till. Så vi gör lite tvärtom:) min sambo ska bara ha en guldring så det passar egentligen inte alls ihop men det gör inget

• Nathalie009

Så tänkte vi också göra :)
    bara för jag vill ha ringden längst ned (mot handen) med diamant och den ytterst (vigselring) slät o enkel.
    Men nu har vi redan köpt släta breda förlovingsringar i vitt guld så vigselringern kommer jag få sätta under förlovningsringen =)

SuzR skrev 2010-04-22 16:38:10 följande:
    jag köpte min vigselring först (eller rättare sagt vi har inte köpt den än, bara beställt) så jag kommer ha en ring av vitt guld med palladium och 0,56 karat diamant (har jag för mig) och sen när vi gifter oss har jag bara en slät ring som passar till. Så vi gör lite tvärtom:) min sambo ska bara ha en guldring så det passar egentligen inte alls ihop men det gör inget

People are strange.
Svar på tråden Förlovningsringar - tips och råd tack!