• Isabellesmamma89

få bebis att rapa

hur får ni era bebisar att rapa enklast efter måltid?
    Min lilla tös har ibland svårt för att rapa när hon ätit o då kräker hon när man sedan lägger henne ned.
    Idag kräkte hon stora floder 2 ggr o det gjorde mig o sambon väldigt oroliga.

• Svar på tråden få bebis att rapa
  • Ammi84

Min son är 3 ½ månad, så han "äter" inte mat utan ammas endast. Vi håller honom mot axeln och dunkar lätt men bestämt på hans rygg. Han brukar ofta rapa inom 1-2 minuter.

Lägg inte ner barnet direkt även om ingen rap kommer. Jag brukar gå omkring med sonen i ca. 5 minuter efter varje amning, oavsett om han rapar eller ej för att mjölken ska hinna nå ner till magen någorlunda. FÖrsöker tänka hur jag själv skulle vilja ha det om jag precis ätit =)

• Hanna36

Ibland kan det ta upp till 30 min innan de rapar. Det bästa sättet är att ha de på axeln och bara gå runt, då brukar det komma rap..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • MollyMilly

Vi la vår dotter upprätt mot axeln o buffade i rumpan o lite på ryggen, tills hon rapade. Magmunnen e ju ganska omogen på ett ammande barn, därför kräks dom lätt om man lägger dom ner efter att magen fyllts med mjölk :)
    Det e därför små bebisar o barn hickar så mycket, tills magmunnen utvecklats.

Ha tålamod, det kan ta ett tag innan rapen kommer :)

• Thursday

Ett tag, när sonen var lite större än helt liten så funkade det att hålla honom upprätt i knät och ge honom nappen efter amning, då kom rapen direkt. Annars var det bara att hålla honom upprätt och guppa med honom, gå i trappor funkade rätt så bra.

• Ammi84
    Thursday skrev 2010-04-13 21:48:43 följande:
    Ett tag, när sonen var lite större än helt liten så funkade det att hålla honom upprätt i knät och ge honom nappen efter amning, då kom rapen direkt. Annars var det bara att hålla honom upprätt och guppa med honom, gå i trappor funkade rätt så bra.
    ..."gå i trappor..."

Det funkar superbra för oss =)
  • Ana Jessica

Det gör min Gabriél också!!! Han kan till och med spy så mycket när han bara tar upp sina ben..!!! jag håller honom i mina händer i 5 min efter maten (i exakt samma position som han äter i) och sen rapar honom då är det möjligt att han spyr men då blir det inte så mycket!! Ifall jag tar upp han för fort så kommer allting ut så det är bättre att vänta en stund!{#lang_emotions_tongue_out}

• Isabellesmamma89

vi brukar hålla henne med huvudet på vår axel o buffa lätt på rumpann eller klappa henne på ryggen o ibland rapar hon. vi gör även pauser i matandet för att hon inte ska kräka.
    hon brukar få hänga på axeln en stund så somnar hon, eller så får hon sitta upp.
    så hon läggs ju inte ner direkt.

• emzzer

När jag ammade våran son och det inte kom någon rap direkt då jag lyfte upp honom så kunde jag lägga ner honom och ge honom nappen och låta honom suga lite extra på den ( han ville från början inte ha den, så den ploppade ut hela tiden men jag höll lite lätt emot tills han lärde sig ta den efter någon vecka) När han sedan sugit på den någon minut kunde jag hålla upp honom kind mot kind mot mig med ett stadigt tag mot huvudet och lixom "gunghoppa" då jag gick omkring med honom. rapen kom alltid ! :)

• AvalonC

Våran son är också väldigt känslig efter han ätit med att spy, men vi har märkt att om vi rapar honom oftare under måltiden (vilket han tycker är riktigt pissigt) så spyr han inte lika lätt...

-Men vi brukar antingen slänga upp honom på axeln.

-Eller så får han sitta på bordskanten med benen neråt, och vi håller upp kroppen ganska rakt.

-Eller så får han stå upp på bordet och vi håller honom även där ganska rakt så att magen inte trycks ihop.

-Eller om han är jättetrött så kan han läggas "mage mot mage" på bröstet, bara han är rak, så brukar han kunna rapa i alla möjliga positioner.

Svar på tråden få bebis att rapa