• Anonym (Desperat)

Sexlust - vad är det?

Hej!

Jag och min partner fick barn för ett halvår sedan, efter förlossningen försvann sexlusten HELT! Bara tanken på att nån ska röra vid mig ger mig gåshud.. vi har haft sex en gång, det va en stor lättnad av att det inte gjorde så ont som jag trodde det kunde göra efter en förlossning, men det hjälpte inte ändå - trodde spärren satt i att det kunde göra ont!  Jag vill, men som sagt.. så fort nån kommer nära blir jag stel som en pinne och vill bara att de ska sluta,nästan som panik! Varför blir det så? Vad kan man göra för att få tillbaka lusten? Och vem kontaktar man om man ska prata med nån?!  Jag vill ha sex med min partner, vi hade det jättebra innan. Detta gör mig stressad.. (Vårt barn är inte ett dugg stressande för mig, får sova på nätterna och kräver inte så mycket på dagarna,men att inte kunna tillfredställa sin partner.....*han har accepterat läget, men så här vill jag inte leva resten av mitt liv*) Vad är dina råd.. vart ska jag börja? Jag är desperat!

• Svar på tråden Sexlust - vad är det?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är väldigt vanligt att lusten att ha sex minskar när man fått barn och det är inte så konstigt. Kroppen behöver läka och all energi går till att ta hand om barnet. Du har varit rädd att det skulle göra ont vid samlag men det gjorde inte så ont som du hade trott. Jag förstår det ändå som att det gjorde lite ont och därför var obehagligt.
    När du skriver att du vill tillfredsställa din partner så får jag en känsla att du är mer inställd på att ge än att få. Jag får också intrycket att du ser detta mer som ditt eget problem som du skall lösa och mindre som ett gemensamt problem. Därför vill jag lyfta fram relationens betydelse för dig/er. Det är oerhört viktigt att du och din sambo tar ett gemensamt ansvar för detta problem och jobbar för att få en bra känslomässig kontakt, omtanke, närhet, beröring utan att det måste bli sex. När det gäller ert barn behöver ni hjälpas åt så att ni får en känsla av samarbete. När man bygger upp förtrolighet, närhet och förståelse brukar attraktion och sex komma tillbaka. Det är också viktigt att din sambo förstår vad du går igenom och att han är försiktig och visar dig omtanke. Ge den här processen lite tid.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Sexlust - vad är det?