• WhiteAngels

Hjärtmottagningen

Jag & min 6 åriga son ska till hjärtmottagningen om ett par dagar för att en läkare under en annan undersökning tyckte sog höra blåsljud på hans hjärta'
    Vi har nu fått en tid till EKG och Ul av hjärtat.Tar det många timmar ??
    Har fler barn där hemma att täka på nämligen och tider att passa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 08:32
    Vill tillägga lite av mina tankar istället för att göra ett nytt inlägg

Min son har i alla år somnat tidigt på kvällarna,i bland redan kl 6 på kvällen
    Han är dessutom kort och väger lite för sin ålder
    Kan det ha med blåsljud på hjärtat att göra kanske ?

• Svar på tråden Hjärtmottagningen
  • tinydancer

Hej!
    Det hela beror på hur ditt barn är (om det kan ligga still, vilket det borde kunna som 6 åring, själv har jag en 3 månaders...det tar lite längre tid...), men EKG tar bara någon minut, UL tar kanske en 15 minuter. Räkna sen med väntetid däremellan för läkaren ska komma, du ska kanske få en ny tid etc. Summa, om man ska ta i, räkna med en timme.

Lycka till!!!!

• tinydancer

ps. det beror ju också på  om ni måste prata med läkaren om vad de ev. hittat, men vi hoppas med allt vi har att det inte är nått konsigt på dtt barn!!

• WhiteAngels
    tinydancer skrev 2010-04-14 08:30:44 följande:
    Hej!Det hela beror på hur ditt barn är (om det kan ligga still, vilket det borde kunna som 6 åring, själv har jag en 3 månaders...det tar lite längre tid...), men EKG tar bara någon minut, UL tar kanske en 15 minuter. Räkna sen med väntetid däremellan för läkaren ska komma, du ska kanske få en ny tid etc. Summa, om man ska ta i, räkna med en timme.Lycka till!!!!
    Tack,jag har räknat iaf max 2 timmar.det är ju ofta en evig väntan mellan undersökningarna
  • WhiteAngels
    tinydancer skrev 2010-04-14 08:31:58 följande:
    ps. det beror ju också på  om ni måste prata med läkaren om vad de ev. hittat, men vi hoppas med allt vi har att det inte är nått konsigt på dtt barn!!
    Jag har reagerat att det kommer först nu vid 6 års ålder....så visst är jag nojjig
  • tinydancer

där vi går, Drottning Silvias barnsjukhus, har de apparaterna i två olika rum, så man måste byta, och sätta på kläder emellan osv. men det är bra att du tar i med 2 timmar, så är du på säkra sidan.

• InF

Hejsan!
    Själva undersökningarna i sig brukar inte ta så lång tid. Beroende också på vilken hjärtmottagning du o sonen ska till kan det vara så att man kan göra båda undersökningarna i samma rum utan väntan emellan. EKG brular en sköterska sätta som sedan en läkare får granska och ultraljudet görs av läkaren. Själv har jag en dotter som de konstaterade att hon hade hjärtfel när hon var 1,5 år, jag tyckte då att det var sent så jag förstår att du tycker att det är väldigt sent när han hunnit fylla 6 år!
    På ALB i Sthlm är de jätte duktiga och har bra rutiner. Lycka till! Kram

• tinydancer

Förstår att du är super nojjig och rädd! Men, tänk på att det föds 3 barn om dagen med hjärtfel, och över 95% överlever. I sverige är vi jätteduktiga ¨på hjärtkirugi och är i framkant gällande forskning. 

givetvis vill ingen att sitt barn ska behöva genomgå en hjärtoperation men de flesta fel korrigeras med rutinoperationer.

Svar på tråden Hjärtmottagningen