Prolaktas
Någon som ätit Prolaktas för sin laktosintollerans?
Har den funkat för er i sådana fall?
Någon som ätit Prolaktas för sin laktosintollerans?
Har den funkat för er i sådana fall?
Hej Chris,
Min familj har blandade reaktioner på Prolaktas, vi är 3 laktosintoleranta, jag min syster och min son. För mig och min son fungerade det jätte bra men inte alls för min syster så när hon kommer på besök måste vi ändå köpa in laktosfritt .
Vi funderade ett tag på varför för jag har både laktos och irriterad tarm (ibs) och hon har laktos och crohns, så jag tror det är det som är problemet för henne.
Är du bara laktos eller annat också?
-Stormannen
Ja. I min familj är jag och våra två barn laktosintoleranta. När jag fick höra om Prolaktas på apoteket när jag skulle köpa nya Lactrase tänkte jag att det lät för bra för att vara sant. Kollade sen på nätet och upptäckte att man kunde köpa en provpaket för en billig peng och bestämde mig för att prova.
Var allt lite nervös om det skulle funka när det var dags att prova men det fungerade alldeles utmärkt. Jag har verkligen testat genom att mer eller mindre vräka i mig mjölkprodukter där jag tidigare har fått ta 2-3 Lactrase för att inte få ont av en normal portion. Allt har funkat. Blev lite körig i magen de första dagarna med tabletterna men det gav med sig.
Barnen fick börja när jag var säker på att det funkade för mig och det funkar bra för dem också. Det är helt underbart för dem att slippa tänka sig för när de är hos kompisar och att kunna äta den vanliga maten i skolan.
Det enda är väl att jag kan tycka att man blir lite hård i magen. Vet egentligen inte om det beror på tabletterna eller om det beror på intaget av mjölkprodukter. Hur som helst är det inget större problem och det är helt underbart att kunna äta helt som vanligt igen.
Jag är "bara" laktosintollerant och är väldigt noga med att inte få i mig laktos. För några år sedan fick jag allvarlig B12-brist och fick ta sprutor i ca 1 års tid. Efter det sköter jag magen mycket noggrant och har aldrig haft problemen igen.
Det är så att jag ska åka på jobb och bo i klosterkommunitet i Frankrike i sommar och det blir besvärligt med maten. Så jag tänkte att detta med Prolaktas kunde vara något för mig. Jag ska testa... har köpt ett provpaket.
Jag äter bara undantagsfall Lactrase då jag blir knölig i magen...inte akut diarré som om jag skulle skippa tabletten men blir knölig i magen några dagar. Ja
Jag hoppas detta kan funka för mig med
Tack för svaren
Jag har IBS och är lacktosintolerant och har nu ett par månader tagit prolaktas med kanon bra resultat.Med de som finns på apoteket att ta kan jag inte äta typ dip eller grädde/gräddfil,vanlig glass.Saknade jätte mycket att få gå köpa vanlig glass istället för sorbe'n.Men nu tar jag bara en tablett på morgonen så kan jag äta vad som helst.Men ska jag bort och det blir sent på kvällen typ inpå natten o man ska äta saker med mjölk i så tar jag en tablett till men det är väldigt sällan.Min mage är bättre och efter som jag har IBS med så äter jag nu lite extra solrosfrön så magen håller sig bra men när man har sin onda ibs period ja då är det toa som gäller ändå men är ej tack varre lacktosen.Kan varmt rekommendera prolaktas.Jag ringer till apoteket så kan jag hämta dom där redan dagen efter.
Lotta!
Har just köpt Prolaktas och de omdömen jag läs i tråden ger gott hopp
Jag har haft stora problem med Laktosintoleransen och även haft orolig bullrig mage, så deta verkar vara perfekt för mig.
Tänk bara att slippa leta specialvaror, att slippa avstå titt som tätt eftersom tabletterna varit hemma och jag borta
Min man äter Prolaktas sedan i våras och vräker nu i sig mjölkprodukter som aldrig förr. Tidigare fick han ta 2-3 lactrase inför varje måltid som kunna innehålla laktos, och då var det ändå inte säkert att det hjälpte. Han är väldigt nöjd.
Nu har jag provat Prolaktas under några månader, sedan jag skickade in mitt förra inlägg, och det har verkligen förändrat mitt liv vad det gäller mat .
Nu äter och dricker jag vad som helt, är inte uppkörd eller svullen mer, och mår toppen, så jag kan verkligen rekommendera prolaktas.
Jättenöjd
hmm hittade denna tråd idag, ska åka och köpa detta i morgon och testa.
Prolaktas funkar fungerar bra för mig.
Men nu har tillverkaren problem och kapslarna är slut på varje j*vla apotek jag varit till.
150 kr för 30 tabletter är saftigt. Försökte hitta billigare på internet.... men det var t.o.m. dyrare!!!
Kan man köpa från Spanien, Grekland, Turkiet eller något annat billigt land? (orkar inte sponsra apoteket mera)
Nu är tråden ganska gammal, men jag tyckte det kunde vara värt att skriva i alla fall.
På apoteken kostar dessa ca 150 kr för ett paket (32 kapslar).
På amazon.com kostar ett 3-pack (alltså 96 kapslar) ca 20$.
Kan tyävrr inte säga nåt om ev fraktkostnad men har svårt att tro att det blir dyrare.
Det engelska namnet för Prolaktas är "Digestive Advantage Daily - Lactose Defense".
Mvh
Hej!
Öppnar tråden på nytt!
Undrar om dessa Digestive Advantage Daily - Lactose Defense fungera lika bra som de "svenska"?
Är det någon som har tips på bättre inköpställe?
Jag själv använder PROlaktas och är nöjd, finns en hemsida som heter laktas.nu finns bra info där om kapslar och tabletter för laktas
På denna sidan kan man köpa PROlaktas för billigare pris imagen.se/sv/produkter/prolaktas/prolaktas-32-kapslar.html
120kr istället för 155kr som dom kostar på Apoteket