• frankrike

Egen fruktpuré

Brukar ni göra egen fruktpuré? Blir dyrt med dom små mellanmålsburkarna...
    Sonen är 6 mån, funderar kan man frysa även fruktpuréer eller hur kan man förvara om man vill göra lite mer?
    Tips? Recept?

• Svar på tråden Egen fruktpuré
  • Stårschan

Man använder naturligtvis helt vanlig färsk frukt. Banan skrapar man med skeden (längsefter bananen) och matar barnet med en sked i taget. Äpple och päron kan du riva på rivjärn. Mandarin och apelsin kan du ge barnet en klyfta att suga på (bit först av ett litet hörn så att fruktköttet kan komma ut). Hjälp till med att hålla i klyftan så att inte barnet suger i sig hela och sätter i halsen. Äppelmos går utmärkt att frysa, så det borde gå även med exempelvis päronmos. Kanske småportioner i iskubsfack?

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Emlak

Jag köpte josses barnmats bok.. den är superbra och många bra recept där men om man ska frysa ner måste man koka, bra tips är typ ett paket mango, päron och äpple och lite citronmeliss eller kanel och sen mixa, blir jättegott :)

• spiral

några tips:
    -coop har paket frysta frukmix för smoothies. det går superbra att mosa för en mer exotiskt fruktpure. annars frysta bär funkar bra, speciellt blandat med äpple.
    -kiwi går också bra att skrapa med sked, om den är mogen

• frankrike

Stårchan, du får det att låta som att jag inte fattar nåt...haha... självklart förstår jag att man kan ta bara vanlig frukt men tänkte om man kan göra lite mer roliga blandpuréer... Tack för svaren alla!!!

• lilla strumpan

Jag brukar blanda 2 bananer, 2 kiwis och 2 päron i mixern och sen frysa in i burkar..

• Zezana

Stavmixer & färsk frukt eller bär, mixa lagom mängd & servera direkt

• miamaria777

Tänk bara på att undvika frysta hallon (importerade), de måste kokas först annars kan man få magsjuka!

Svar på tråden Egen fruktpuré