flera med myom?
Vi var på RUL i måndags där det upptäcktes att jag har ett myom. Hon sa att det är helt ofarligt, att man ska ha koll på om den växer och om den flyttar på sig. Flera med detta "problem?
Vi var på RUL i måndags där det upptäcktes att jag har ett myom. Hon sa att det är helt ofarligt, att man ska ha koll på om den växer och om den flyttar på sig. Flera med detta "problem?
Här har du en till var in på rul v 16+2 och då hittae hon en på c 2 cm och var in idag igen 18+0 och då hade den inte växt alls vad jag förstod det. Och så länge den inte låg före förlossnings öppningen var det ingen fara och det gjorde inte min. Men lite otäckt tycker jag nog att det är iaf. Kram
myom är ju en muskelknuta på livmodern, är helt ofarligt och som zandrisha86 säger så är det ingen fara så länge den inte täcker för utgången (eller växer).
Jag har myom, 3 st - dom har jag haft länge och dom verkar inte växa längre, men det största är 6 x 8 cm, ett av mina sitter faktiskt dumt till för vaginal förlossning så därför kommer det troligtvis blir planerat kejsarsnitt för mig!
Så länge man inte har myom som sitter inuti livmodern eller som buktar inåt livmodern så är det ingen fara, det är väldigt vanligt att ha myom sittande utanpå livmodern! Men det gäller att vara uppmärksam på om dom växer eller ej, vid graviditet så kan dom börja växa igen!
Jag är i vecka 21 nu och har hela tiden haft lite större gravid mage än normalt pga att jag inte bara har bebis i magen som putar ut utan även myom
Sen kan det bli lite jobbigt när livmodern skall dra ihop sig efter en förlossning då myom kan tynga ner livmodern så att den får svårt att dra ihop sig så som den ska så det är alltid bra att känna till att man har myom så man får den hjälp man behöver på sjukhuset!
Här är en till som har en på ca 5x4 cm.... min satt lite dumt till på RUL så ska tillbaka på koll i Juli för att kolla hur den sitter... ev blir d kanske kejsarsnitt... hoppas dock inte på det... =(
Men ni som har en eller flera känner ni av muskelknutorna nåt? jag har väldiga smärtor runt d området ibland och undrar lite om d kan vara muskelknutan som gör ont??
Jag har fått ont efter ultraljuden när dom tryckt över området där myomen sitter och det har ömmat länge efteråt! Men läkaren säger att myomen inte gör ont, men ngt är det iallafall som händer, isåfall är det så att myomet klämmer på ngt annat för ont gör det....
Det myom som sitter nära cervix ingången på mig gör alltid jätte ont när dom undersöker med vaginal stav så jag köper inte att myom inte gör ont....
Jag har också myom. Det upptäcktes när jag åkte in akut pga av blödning när jag väntade sonen i grav.vecka 33. Jag har fött ett barn till efter det.
Går på regelbundna kontroller av mina myom. Har fått veta att mina myom sitter i livmodersväggen så för att kunna operera dem måste de ta bort livmodern :( Hade de suttit annorlunda hade jag fått ta bort myomen...
Blir det värre så får vi fundera på det, men jag är bara 31 år och än vill jag inte... är inte klar med barn ännu :)
Kan berätta att nu under min graviditet så har 2 av mina stora myom gått i nekros!
Dom hamnar i kläm när livmodern (bebis) växer och kvävs sakta inifrån och jag kan säga att den smärtan är inte att läka med....
Har ett myom stort som en grapefrukt som hamnade i kläm mellan livmoder och ryggrad och jag har haft konstant ont i 1 1/2 vecka och fått äta smärtstillande för att över huvudtaget stå ut!
Önskar att jag vetat lite om den möjligheten innan det hände.. har aldrig hört talas om att myom kan gå i nekros... och hur ont det gör... jämförs med att få brusten blindtarm smärtmässigt....
Dom goda nyheterna är att då försvinner dessa myom, dom dör och vittrar bort...
Hej har en myom som gått i nekros och är 6cm *5cm. Sitter på livmoderns utsida.
Ibland känns den vid naveln och ibland känns den vid sidan av naveln. Just nu känns den vid tros kanten. Den förflyttar sej hela tiden.
Är så rädd för missfall, nån som haft liknande och klarat graviditet?