• Anonym (rädd)

utomkvedshavandeskap?!

jag är nu gravid i vecka 8 enligt uträknaren här och var hos barnmorskan för ca 2 veckor sedan och gjorde ultraljud och då såg hon inget foster. för en vecka sedan idag fick jag kraftiga magsmärtor och bruna flytningar som nu har hållt i sig en vecka, ibland kommer där inget men sen nästa gång jag är på toa kommer där mycket bruna flytningar och i förr går fick jag även en liten blödning och då trodde jag det var ett missfall pågång men sedan kom det bruna flytningar igen och idag har jag riktigt ont i magen så jag knappt kan stå så jag ringde mödravården och jag har fått en tid i morgon men jag har så ont emmelanåt att jag inte vet var jag ska ta vägen men mödravården hade tyvärr ingen ledig tid för mig, vilket gör mig ännumera ledsen....
    kan detta vara utomkvedshavandeskap eller är det ett missfall pågång?
    och vad ska göra åt dessa kramper?
    tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden utomkvedshavandeskap?!
  • mamma2kids

åk till akuten ikväll.kan bli ett allvarligt tillstånd.jag vart hemskickad hela tiden.slutade med 1 L blod i buken.ena äggledaren small.
    utomhavandeksap ska behandlas DIREKT.

• Anonym (rädd)
    mamma2kids skrev 2010-04-14 14:24:51 följande:
    åk till akuten ikväll.kan bli ett allvarligt tillstånd.jag vart hemskickad hela tiden.slutade med 1 L blod i buken.ena äggledaren small.utomhavandeksap ska behandlas DIREKT.
    tack, det tyckte jag också men barnmorskan sa bara att jag skulle avakta men det har jag ju gjort i en vecka och nu gör det verkligen jätte ont!! jag tycker det är rentutsagt fördjävligt att dem inte har en tid till mig idag... hur ska man kunna fungera som en människa i över ett dygn till med denna smärta...!?
  • mamma2kids

jag hade också jävulst ont men sparsamma blödningar av olika karaktär.ramla tillslut ihop med kramper.du ska absolut inte lyssna på henne.följ din magkänsla.fan dom gör kvinnor barnlösa med sina"avvakta o se"

• Anonym (rädd)
    mamma2kids skrev 2010-04-14 14:29:39 följande:
    jag hade också jävulst ont men sparsamma blödningar av olika karaktär.ramla tillslut ihop med kramper.du ska absolut inte lyssna på henne.följ din magkänsla.fan dom gör kvinnor barnlösa med sina"avvakta o se"
    ja, jag håller helt med och jag blir snart galen, just nu har jag inte alls ont men jag vet att det aldeles snart kommer göra jätte ont igen... vad berodde ditt på var det utomkvedshavandeskap?
  • mamma2kids

jo,jag hade utomhavandeskap.
    gick också över en vecka med smärtor.
    det sjukaste var att VC sa"du har magsjuka"
    försökte få hjälp överallt.men alla sket i mig totalt.
    tillslut gjorde det as ont att kissa kommer jag ihåg.spydde av dom kraftiga smärtorna tillslut.de va hemskt.åk in ikväll.det kan inte skicka hem dig utan att undersöka dig.säg som det är att ni inte såg någe foster och du har jätte jätte ont.lycka till..

• Anonym (rädd)
    mamma2kids skrev 2010-04-14 14:36:46 följande:
    jo,jag hade utomhavandeskap.gick också över en vecka med smärtor.det sjukaste var att VC sa"du har magsjuka" försökte få hjälp överallt.men alla sket i mig totalt.tillslut gjorde det as ont att kissa kommer jag ihåg.spydde av dom kraftiga smärtorna tillslut.de va hemskt.åk in ikväll.det kan inte skicka hem dig utan att undersöka dig.säg som det är att ni inte såg någe foster och du har jätte jätte ont.lycka till..
    okej tack så mycket! jag har precis varit utolands så när jag ringde barnmorskan sa hon att det kunde bero på att jag hade badat.. hur nu det går ihop... men jag har ju inte badat då jag har blött och haft jätte ont... men ja, då spenderar jag nog kvällen på akuten... jippi.. men där får man hjälp iallafall. (:
  • mamma2kids

klart man får bada.usch så trött man blir på dagens vård...
    ja,de e skit jobbigt att vänta på akuten.men känns tryggt att man ändå är där och har ont än att vara hemma och inge veta dessutom.

• Anonym (rädd)
    mamma2kids skrev 2010-04-14 14:44:21 följande:
    klart man får bada.usch så trött man blir på dagens vård...ja,de e skit jobbigt att vänta på akuten.men känns tryggt att man ändå är där och har ont än att vara hemma och inge veta dessutom.
    ja, jag förstår inte varför jag inte skulle bada!? det är ju skrattretande... men här är det samma sak... jätte ont just nu och det lixom strålar bak i ryggen... så det blir snart akuten för min del tyvärr.
  • Anonym

Jag tycker att det är viktigt att åka in direkt vid kraftig magsmärta, särskilt om man inte kunnat se ett embryo vid vul. Nu var det ju tidigt och då är det ju inte säkert att man kan se något hur som helst, men ändå. Jag hade utomkveds för tre år sedan och då fick jag lära mig att små blödningar  och smärta (inte nödvändigtvis så kraftig) är varningssignaler. Bättre att åka in i onödan än att riskera livet, tycker jag. Kan ju vara missfall på G också men att kolla upp skadar ju inte.

• Pemberly

Läste att du fått jätteont nu ikväll. Mitt råd är att åka in akut om du inte redan gjort det. Jag har haft utomkvedshavandeskap och jag hade också bruna flytningar ett bra tag och sedan färskt blod och stark smärta. Då ringde jag gynakuten och de sade åt mig att åka in direkt. Ett par dagar senare blev jag opererad. 

• Lilla Frugan

Hoppas att du åkt in till akuten TS.Utomkveds är inget att leka med. Skit i barnmorskan,verkar ju inte ha koll. Själv hade jag utomkvedshavanadeskap för en drygt halvår och fick visserligen aldrig ont (tillbakabildades av sig själv) men alla inom vården som jag var i kontakt med tog detta på STÖRSTA allvar. Om du itne åkt in än : i värsta fall är det ett livshotande tilstånd. Bättre att kolla än att undra och må dåligt. Hör av dig om hur det gått!

• bridezilla

Hoppas också du har åkt in, jobbar på gyn och vid misstänkt x med starka smärtor ska man verkligen inte avvakta...

• Taryn

Hoppas du akte till akuten! For andr ai samma sits, las detta:

Vilka är symtomen?

Det kan vara svårt att känna igen ett utomkvedshavandeskap, eftersom det ofta börjar med tecken som liknar de du kan få innan menstruationen börjar eller ett misstänkt missfall, som kramper och lätta blödningar.
    Det finns flera tidiga symtom som kan hjälpa till att identifiera ett utomkvedshavandeskap, till exempel:
    Ovanlig blödning från slidan. Blodet är ofta annorlunda än din vanliga menstruation - antingen mer eller mindre och kanske mörkare än vanligt och vattnigare - vissa människor beskriver det som "katrinplommonjuice".
    • Ensidig, svår och ihållande smärta i nedre delen av magen. Om du upplever detta och vet att du kanske är gravid bör du uppsöka läkare.

Om ett utomkvedshavandeskap inte diagnostiseras tidigt och äggledaren tänjs ut av det växande embryot tills den brister, kan du få följande symtom;
    • Plötslig svår smärta som gradvis sprider sig ut över hela magen.
    • Svettningar, känsla av att vara omtöcknad eller svimfärdig, diarré eller blod i avföringen.
    • Kollaps eller chock som ett resultat av en allvarlig inre blödning.
    • Smärta i ryggen vid skulderbladens nedre spetsar. Detta kan hända om det är en inre blödning som irriterar andra inre kroppsorgan, som exempelvis diafragman.

Svar på tråden utomkvedshavandeskap?!