God middag för fyra pers?
Nån som har något bra middagstips för fyra personer? Behöver inte vara varken extremt snabblagat eller billigt... bara det är gott!
Nån som har något bra middagstips för fyra personer? Behöver inte vara varken extremt snabblagat eller billigt... bara det är gott!
grilla!
Lite knepigt eftersom vi bor i lägenhet några våningar upp... annars är det ju alltid gott med grillat....
har ni ingen grillplats på gården? eller köp en grillhink!
ok.... pastasallad?
Jag brukar göra kycklingfile, lägger dom i en ugnspanna, skivar över en flöde vitlöksost, saltar och pepprar, sen på med en hel del grädde och låter det gå i ugnen tills kycklingen är klar! Serveras med ris och sallad.
Annars skär jag fläskfile, steker den tillsammans med färska championer, lök och coctailtomater, även där smular jag över en vitlöksost och sen grädde. serverar det med linguini och sallad.
Pastasallad med det man gillar, brukar gnida in en fläskfile i pepparmix, linda in i folie med en rejäl margarin/smörklick och sen köra i ugnen tills den är klar! Supergott att servera både varm och kall till pastasallad eller potatisgratäng med för den delen.
Ett sista tips blir bakad potatis, majssallad - 5 dl gräddfil, en stor gul lök, 1 burk majs och ett isbergssalladshuvud. Till detta serverar jag stekt/grillat kött. Jättegott!!
Det här lagade jag till min mamma och hennes man. Potatiskakan är sååå god!
Har hittat lite goda recept med rådjursfilé... frågan är bara om det går att få tag på så här års.
Ångad hel stor röding, alternativt helstekt med en riktigt smaskig hemgjord sås tex hollandaissås, sallad.
Stekt entecote som man innan servering konjaksflamberar och snabbt rör till en konjakssås till. Ex på tilltugg; sparris, sallad
Ett par olika köttspett som marineras över natten i olika marinader och sedan grillar i ugnen. Fetaostsallad till, vattenmelon bitar.
En halva varmrökt lax med smurrig sås till och ugnsbakade/rostade rotsaker.
....
Nej nu skall jag gå och äta grillad kycklingfilé med stark, stark chili sås och ris, grönsaker.
Lycka till
www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp gott och enkelt, är super gott med röding till oxå istället för kött bara fråga om du är intresserad för mer exakt
Bra tips! Ska se om det går att få tag på rådjur annars är ju fisk alltid gott...
Vad härligt med middagsbjudning! :)
Något som kan vara trevligt så här års är en Chilimarinerad fläskfilé med limesås.
4 portioner
Ingredienser:
500 gram fläskfilé
1 grön spansk peppar
0,5 dl olja
Saft från 1 lime
1 msk brun farin
1 tsk salt
Sås:
2 dl creme fraiche
Skalet från 1 lime
½ msk brun farin
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk sambal olek
½ tsk salt
Tillagning:
Putsa fläskfilén
Kärna ur och finhacka pepparen
Blanda med olja, lime, farin och salt i en påse
Lägg i filén och marinera i c:a 2 timmar
Grilla köttet och stek i ugn i 200 grader i c:a 20 minuter
Såsen röres ihop alla ingredienser till såsen och servera till.
Jag håller på att lägga upp en mängd recept i min Facebookgrupp, kika gärna där om du vill.. www.facebook.com/pages/LifeQuality-by-Holmen/110803745620474