• SofiaEmmy

Är hon för liten?

Hej,

min dotter som är 20 månader har ett häftigt temprament, när det är något hon inte vill så blir hon väldigt arg och slår och sparkar mig. Vi har provat 'skämshörna' ett tag och hon har sagt förlåt och fått puss och kram och vi har blivit vänner. MEN helt plötsligt vill hon inte säga förlåt längre. Jag kan gå fram till henne när hon sitter i hörnet, frågar med lugn röst om hon kan säga förlåt, då vänder hon sig bara om och säger 'nej!, sitta!' och vill sitta kvar, ibland blir hon ledsen igen när jag går därifrån men oftast sitter hon bara kvar och sjunger lite, leker lite mot väggen och har antagligen lite mysigt.
    Min fråga är alltså om vi ställer för höga krav att hon ska säga förlåt, räcker det att man tillrättavisar henne ang. sparkarna och inte sätta henne i skämshörnan? Uppenbarligen har den tappat sin effekt. Jag är rådvill och förvirrad och vet inte hur jag ska få henne att inse att hon inte får sparka mig eller någon annan i sin omgivning.
    Tacksam för svar!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 17:26
    ...jag tackar för hjälpen och behöver inte mer råd om detta ämnet...
  • Svar på tråden Är hon för liten?
  • Javah

Ja, jag tycker absolut att hon är förliten!
    Gör inte så stor grej av det utan markera bara att det här är fel och sedan går ni vidare. Att sitta och skämmas och tvinga fram förlåt är bara onödigt och jobbigt för er båda två.

• SofiaEmmy

....tack för svaren och länken!.... 

• Girlinthecity

JA! Hon är absolut förliten. Förövrigt ska skamvrå enigt min åsikt aldrig användas! Hon är inte ens 2 år och kan inte visa sin besvikelse eller ilska på annat sätt än! Hon slåss inte för att hon är elak, utan för att hon inte vet något annat. Lär henne hantera känslor istället för att bestraffa, visa HUR istället för hur inte. Tycker även att hon är för liten för att säga förlåt då jag betvivlar att hon förstår innebärden. Och ett förlåt ska väl komma för att man vill be om ursäkt, inte för att man vill komma undan en betsraffning?

• SofiaEmmy

...ja det räcker nu!... jag har insett det och har ändrat strategi... trodde att det framkom när jag tackade för svaren och länken...

• Girlinthecity
    SofiaEmmy skrev 2010-04-18 14:43:00 följande:
    ...ja det räcker nu!... jag har insett det och har ändrat strategi... trodde att det framkom när jag tackade för svaren och länken...
    Oj, oj, oj, ursäkta så mycket.
Svar på tråden Är hon för liten?