• Smultron ett

Kan man likställa jos med CocaCola????

Blev tillrättavisad i en annan tråd att det var lika illa att ge mina barn jos som att ge dem Coca Cola.
    (jag ger dem bara jos, inte saft eller cola)

Så. vad tycker vanligt folk? {#lang_emotions_cheers}

The world's a better place when it's upside down!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 18:05
    De får Brämhults-jos till frukost och lunch.
    Det vill säga att alternativet finns, sen väljer ju de ju gärna mjölk för de gillar mjölk.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 09:20
    Innehåll Coca Cola:
    Kolsyrat vatten, socker, färgämne (sockerkulör E150d), surhetsreglerande medel (Fosforsyra), naturliga aromer, arom (koffein).

Innehåll brämhults Nypressad apelsinjuice:
    Apelsin
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man likställa jos med CocaCola????
  • Kulta17

Dock tycker jag inte att jos är något som barnen ska dricka titt som tätt. Det är dock en hel del fruktsocker i det = kasst för tänderna. Coca Cola däremot är det såå mycket mer skit i att det inte ens är idé att börja rabbla upp det!

Vatten är den bästa drycken även för barn.

• Viggo och pyrets mamma

Nej verkligen inte med tanke på att juice ändå innehåller en hel del vitaminer, medan coca cola bara är en massa E-ämnen och skit.

-Mammas älskling 080425-
  • StarkMamma

Nej! Juice är bättre. Brukar göra min med en juicepress.

Snart gör vi nummer 6!
  • Sannalouise87

I ett glas Coca Cola finns där överhuvudtaget inget nyttigt. I ett glas jos finns där ju massor med c-vitaminer och andra nyttiga saker...tycker inte alls det går att jämföra! Jag hade med gott samvete gett mina barn jos, men nekat dom saft och läsk!

• alvaereva

juice är bättre än cola men det betyder inte att det är bra.

• Hannajo

För tänderna är det väl lika illa vilket du än ger dem, juice innehåller ju fruktsocker och dessutom kan väl syran vara skadlig för tänderna. Däremot är väl juice nyttigare för resten av kroppen i och med att den inte innehåller färgämnen, tillsatt socker etc. Jag röstade därför inte.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • glasbubblan

Ja, i alla fall sockermässigt.

• Minifer

nja, cola är mer frätande och har lite mer socker, men juice (köpis) innehåller enorma mängder socker. För mig som diabetiker är det bara att glömma både cola och juice

• längtan09

Nej det tycker jag inte eftersom det är naturligt socker (iaf i bravo) och det är antagligen inte lika mycket socker i jucie som i coca-cola (inget jag kollat på men jag skulle tro det). Det vore ju som att likställa ett äpple med en godispåse.

Däremot kanske man inte ska ge jucie varje dag, men att ge till fredagsmys istället för cola tycker jag verkar sunt

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Lady Dahmer
    Juice sockerhalt: 9,6%
    Coca cola sockerhalt: 10,6%

Inte stor skillnad.

Och nej, cola innehåller inga e-nummer eller tillsatser.
    Och ja, Juice innehåller lite vitaminer men inte speciellt mycket alls.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Kan man likställa jos med CocaCola????