• Elsans

Någon som har köpt nybyggt hus/lägenhet som har några tips inför slutbesiktningen?

Om något som är lätt att missa kanske?

• Svar på tråden Någon som har köpt nybyggt hus/lägenhet som har några tips inför slutbesiktningen?
  • Charlotta71

Var noggranna och titta på lägenheten i lugn och ro innan och känner du någon i byggbranschen så bör du ta hjälp av den.

Jag hade min sambo och min bror som är i byggbranschen med men vi missade massor av saker ändå i vår lägenhet.

Titta om köksluckorna är fräscha utan repor och så, finns det spricka i något fönster, sviktar golvet någonstans? m.m m.m

Lycka till!

• Bebely

När man gör slutbesiktningen så har man ju med en besiktningsman som ska hjälpa köparna att hitta eventuella fel. Jag kan säga att vi missade jättemånga grejer som besiktningsmannen hittade, han har ju ett tränat öga och vi var mer intresserade av hur planlösningen såg ut och hur vi skulle möblera =) om ni har parkett i köket så titta lite extra i köket så att den ser bra ut, vi hade några repor som antagligen uppkommit när de satt in spisen. Lycka till!

• Elsans

tack för svaret! har tyvärr ingen i byggbranchen som jag kan ta med men vi har en halvtimme på oss att kolla igenom allt innan besiktningsmannen och de andra kommer.

vilka grejer missade ni?

tack

• Charlotta71

Vår besiktningsman var helt värdelös/mutad så han såg ingenting! Har man råd ska man ta in en egen som kikar innan.
    Vi kommer att ta in en besiktningsman i BRF till garantibesiktningen så att INGENTING missas.

• Elsans

jo man har ju en besiktningsman med sig men jag vill gärna vara lite  förberedd ändå.

Charlotta71 skrev 2010-04-14 18:18:29 följande:
    Vår besiktningsman var helt värdelös/mutad så han såg ingenting! Har man råd ska man ta in en egen som kikar innan. Vi kommer att ta in en besiktningsman i BRF till garantibesiktningen så att INGENTING missas.
    Fy fasen, deyt är ju verkligen det som är skräcken!
  • Saadie

Ärligt talat, vad betalar ni för huset, och vad kostar en besiktning?

Ta en oberoende expert som tar ansvar för eventuella missar ang. fuktskador och mögel.

Tyvärr så kommer en oinsatt inte att hitta viktiga fel. Jag skulle inte göra det, du kommer heller inte göra det för vi har ingen utbildning eller erfarenhet! Vi vet inte hur golvet ska luta. Det man kan göra är ju att hänga på besiktningsmannen som ett plåster och be honom/henne förklara allt i minsta detalj. Låt dem tycka att du är jobbig och störig, det blir jobbigare för dig om de missar något.

Glöm repor på köksluckor, det viktiga är egentligen husets stommar, grund. mögel, röta, fukt, dålig isolering - sånt som gör huset obeboeligt. Skev köksinredning är bara att riva ut och göra om.

Ta dit en egen besiktningsman som ni har betalat, eller varför inte två??? Är det ett hus så kolla mögel och fukt. Det behöver inte vara i badrummet, utan vid husgrunden, på vinden mm.

Återigen: Hur mycket betalar ni för huset? hur stor del av kostnaden är besiktningen???

• Elsans

Det är inte ett hus utan en lägenhet och jag vet inte riktigt vad du menar med hur stor kostnad av det vi köper lägenheten för som är besiktningen? Eller menar du hur mycket en egen besiktningsman skulle kosta att ta dit i jämförelse med hur mycket lägenheten kostade.

• Mia29

Är ni de första som bor där? Då har ni ju garanti på rubbet i två år...

• Saadie

Det jag menade är- köper man ett hus (exempelvis) för 1500.000 så lönar det sig att plussa på 20.000 på det priset och ta in en ordentlig besiktningsman. Just i hus så är det så otroligt mycket som kan vara fel och det är inte så stor skillnad mellan 1500.000 och 1520.000.

Lägenheter är ju lite lättare och mindre riskfyllda än hus, men mitt råd då är att kolla så att alla kontakter fungerar, att alla fönster och dörrar går att öppna, kolla avlopp och att alla kranar fungerar och går att stänga. Titta lite extra i badrummet, leta efter tecken på sprucken kakel/eller om det är våtmatta så att den ser okej ut och inte bucklig.

• Elsans
    Mia29 skrev 2010-04-14 18:49:54 följande:
    Är ni de första som bor där? Då har ni ju garanti på rubbet i två år...
    ja, vi är de första så ja det har vi men ändå skönt att slippa upptäcka massa saker när vi redan flyttat in istället för att få det fixat innan.
  • Mia29

Är det inget som är uppenbart så är det nog heller inte helt akut.. Mitt förslag är att skriva ned allt ni hittar efter inflytt inför 2-års besikningen.

Vi har köpt nybyggt (och bygger nu nytt igen). Det mesta vi hittade vid inflytt var fläckar där de missat målning och luftbubblor i kakelfogar (inte "skadligt" men estetiskt fult). Det åtgärdades ju omgående.

• Elsans
    Saadie skrev 2010-04-14 18:52:00 följande:
    Lägenheter är ju lite lättare och mindre riskfyllda än hus, men mitt råd då är att kolla så att alla kontakter fungerar, att alla fönster och dörrar går att öppna, kolla avlopp och att alla kranar fungerar och går att stänga. Titta lite extra i badrummet, leta efter tecken på sprucken kakel/eller om det är våtmatta så att den ser okej ut och inte bucklig.
    Håller absolut emd om att hus är mer riskabelt. tack för tipsen!!
  • Amazina

Vi har köpt nybyggt. Man går helt enkelt systematiskt tillväga. Ett rum i taget i BRA belysning. Tänk på att det kanske inte finns lampor, så ta med några ficklampor. Granska golvet, väggar, tak, lister, fogar, fönster, att alla fönster fungerar problemfritt, alla strömbrytare. Leta repor, färgskillnader, ojämnheter mm. Påpeka ALLT!!! I köket kollar du alla skåp, att kyl, frys, spis, ugn, diskmaskin fungerar, att kranen inte läcker, att fläkten inte skorrar på någon hastighet samt allt ovanstående. I badrummen att alla kakelfogar är snygga, att handfaten inte läcker, trycket i duschen är tillräckligt. Kolla värmen i alla rum, att alla dörrar är lagom täta mm mm. Vi hade typ ett halvår på oss att anmäla fel som inte upptäckts och dolda fel kan man ju anmäla i fera år.

• Elsans
    Mia29 skrev 2010-04-14 19:01:35 följande:
    Är det inget som är uppenbart så är det nog heller inte helt akut.. Mitt förslag är att skriva ned allt ni hittar efter inflytt inför 2-års besikningen. Vi har köpt nybyggt (och bygger nu nytt igen). Det mesta vi hittade vid inflytt var fläckar där de missat målning och luftbubblor i kakelfogar (inte "skadligt" men estetiskt fult). Det åtgärdades ju omgående.
    Nä, det stämmer säkert! tack för hjälpen, det ska jag göra!
Svar på tråden Någon som har köpt nybyggt hus/lägenhet som har några tips inför slutbesiktningen?