• Karla79

Vad tänka på när flyga med 7-månaders? Boka säte?

För det första undrar jag hur det är att flyga med spädbarn utan ett bokat säte, d v s i knät. Vad väljer ni, i knät eller att köpa till en plats? Vi kommer att ha bilbarnstol med som då kan spännas fast på det extra ev. sätet.

Vad ska man annars tänka på? Det är en ganska kort flygtur, 1,5 timme..

Har hört att man ska amma vid start och landning för att bebisen inte ska få lock för öronen men annars är jag novis på ämnet.

• Svar på tråden Vad tänka på när flyga med 7-månaders? Boka säte?
  • Javah

När vi flög med småbarn fanns enbart alternativet ha dem i knät, det funkade fint. De fick ett eget bälte som fästes i förälderns bälte.

Amma är superbra, vi har även haft majsbågar med för att hålla barnen tysta och lugna haha... ja, en gång skrek han 90% av flygturen(1½timme)
    Vi var nog inte speciellt poppis då.

• Winterfresh

När det handlar om så kort resa duger det fint att ha dem i knät under resan. Är ju bara start och landning som de måste sitta fastspända i mamma/pappa. Under själva resan satt min son som då var 6 månader i knät hos oss alla 8 som var med på resan. Ta med nån leksak så barnet underhålls.

Vi start och landning är det bra om de suger på napp, ammar eller dricker ur flaska för att undvika lock.
    Gav även vår son näsdroppar (renässans) 1 timme innan start.

• Dixie

en så kort flygtur hade jag haft barnet i knät - inte värt de extra pengarna

• mi07va

Vi flyger nu på lördag med en 3-årig och en 2 månaders bebis. Vi har reserverat tre platser så han ska sitta i mitt knä, resan är inte så lång, 2 timmar så jag hoppas det ska gå bra {#lang_emotions_laughing}

Freja 070402 Maddox 100216
  • ploten

Vi flög nyligen till Egypten med en 7-månaders (och en snart 3-åring). Den flygresan är 5½ timme, och vi hade lillan i knät. Vid starten här på Arlanda skrek hon ganska mycket, och det enda som kan lugna henne är att man står upp, men det kan man ju inte göra under starten på ett flyg, så det blev lite jobbigt en stund. Men i övrigt gick det hur bra som helst. Hon satt i knät och lekte eller sov eller så var någon av oss uppe och gick med henne. Det här med att amma under start och landning funkade inte för oss (då när hon skrek alltså), däremot ammade hon flera gånger under själva resan.

• mia maria

Är det vanligt att de känner av öronen mkt vid start o landning??
    Jag ska flyga med min lille kille snart, som då kommer att vara ca 9 mån, o är lite nervös - minst sagt!!
    Har flugit flera ggr med äldsta sonen, men han var 3 år första gången, o har aldrig känt av öronen.
    Är det vanligare att bebisar gör det tro? Någon som vet?

Jag kommer hur som helst att ha honom i knät - vi ska flyga på kvällen/natten (4 timmars flygresa), så jag hoppas ju på att han kommer att sova en del..

• 08 i Skåne

Det där med ont i öronen är nog väldigt individuellt. Jag har flugit en hel del med bägge våra barn och det har aldrig varit några problem. När de var små fick de alltid en flaska ersättning/välling vid landning, det brukar vara jobbigare för öronen att landa än att starta.

En så kort resa som 1 1/2 timme klarar man fint med att ha dem i knät men räkna inte med att äta något på flyget Det med bebis i knät och nedfällt bord går inte riktigt ihop

• snillis

Jag har flygit massor med barnen när de varit under 2 år och alltså suttit i mitt knä.
    Det är bra att amma vid start så att de slipper få ont i öronen men inget av mina två barn verkar ha fått ont, oavsett amning så det där är högst individuellt.
    Ge näsdroppar/nässpray någon timma innan avgång så slipper de vara täta i näsan (också en sån där grej som kan orsaka ont).
    Jag skulle aldrig betala för en extra stol för ett så litet barn.
    Försök tima sovstunden till flygningen - det underlättar ju om barnet sover.
    Skall du flyga själv med barnet är det att rekommendera att ha bärsele/sjal så att man har händerna fria vid incheckning osv.

Svar på tråden Vad tänka på när flyga med 7-månaders? Boka säte?