• Barcelona08

Barn som lär sig gå tidigt...

Idag vid ett möte på jobbet sa jag i ett sammanhang att min dotter började gå vid 9 månaders ålder. Då sa en kvinna lite syrligt "Och vad man brukar säga mer om de barnen håller jag för mig själv, så har jag ingenting sagt". En annan i gruppen skrockade att hon nog förstod vad hon menade.

Jag har då ingen aning! Det lät ju inte positivt och jag tycker att sättet hon sa det på lät rent otrevligt.

Jaja, i vilket fall så undrar jag bara om någon vet vad det nu är "man brukar säga om barn som går tidigt". Finns ju en massa skrock och skrönor här i världen och det är inte så att jag är orolig för någonting, jag blev bara nyfiken. Att sedan dessa två tanter inte känns trevliga är en annan historia ;)

Världens sötaste Sigrid 31/1-200
  • Svar på tråden Barn som lär sig gå tidigt...
  • Jenkan82

Jag har hört att folk säger att barn som har ADHD brukar vara tidiga med grovmotorik...
    Har ingen aning om det finns något belägg.
    Båda mina barn har gått vid 9 mån och jag är inte så orolig.. :)

• Jenkan82

Vilka bittra kärringar förresten..

• Barcelona08

ADHD? Trodde tvärtom att de var sämre med grovmotoriken...?
    Känner flera som bröjat gå tidigt och de har då inte ADHD så du (eller jag) behöver nog inte vara oroliga!

Världens sötaste Sigrid 31/1-2009
  • Barcelona08
    Jenkan82 skrev 2010-04-14 19:32:22 följande:
    Vilka bittra kärringar förresten..
    Precis! ADHD insinuerar man väl inte hur som helst till en som precis kommit tillbaka efter en föräldraledighet...
  • Flickan och kråkan

Ha ha, jag har faktiskt inte hört något alls. Min äldsta gick "sent", min lilla kommer nog att bli alldeles väldigt genomsnittlig. Fysiskt aktiv är väl det jag tänker och har hört om barn som går tidigt . Min äldsta är en rätt lugn och försiktig kille som gärna leker stillsamt med tjejer om han själv får välja .

• Lillsnufflan

Jag har inte heller hört något, min syster gick vid sju månader och visserligen var det nog rätt jobbigt för mamma, men några kommentarer har jag inte hört om det så. Men jag blev intresserad nu. Verkligen ingen som hört några myter kring detta?

• Barcelona08
    Flickan och kråkan skrev 2010-04-14 19:34:50 följande:
    Ha ha, jag har faktiskt inte hört något alls. Min äldsta gick "sent", min lilla kommer nog att bli alldeles väldigt genomsnittlig. Fysiskt aktiv är väl det jag tänker och har hört om barn som går tidigt . Min äldsta är en rätt lugn och försiktig kille som gärna leker stillsamt med tjejer om han själv får välja .
    Ja, fysiskt aktiv känns ju spontant rätt! ;) Fast det skulle de ju inte behöva hymla med.

Bråkiga? Vilda? Ouppfostrade?
  • Menhir

Både jag själv och barnen har börjat gå tidigt.

Jag tror inte alls det har med saken att göra men vi är rätt smarta allihop!  

Ingen ADHD eller liknande (hade aldrig hört det), det hade väl visat sig vid det här laget eftersom de är tonåringar båda två.

Som sagt, jobbigt för föräldrarna eftersom aktionsradien ökar men det borde vara stimulerande för barnet. Några växlar om framtiden tror jag inte man kan dra av att barnen är tidiga motoriskt.

• Shadilly

Det enda jag har hört är att barn som går tidigt ofta slår sig mer eftersom de kan gå men inte riktigt har full kontroll.

Men det kan knappast vara något att fnysa över? Tycker inte att dte låter som att du ska forska i det, man kan bli gruvligt besviken när man tittar in i huvudet på en del människor.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Barcelona08
    Shadilly skrev 2010-04-14 19:45:20 följande:
    Det enda jag har hört är att barn som går tidigt ofta slår sig mer eftersom de kan gå men inte riktigt har full kontroll.Men det kan knappast vara något att fnysa över? Tycker inte att dte låter som att du ska forska i det, man kan bli gruvligt besviken när man tittar in i huvudet på en del människor.
    Nä, det är sant. Vissa människor vill man inte veta vad de har mer i huvudet än det lilla som sipprar ut då och då...
Svar på tråden Barn som lär sig gå tidigt...