• Anonym

Bostadstillägg retroaktivt?

Fick beslut ang. bostadstillägget och där står det att jag fick från och med jan. 2010, alltså för 4 månader men när jag pratade med en på f-kassan i telefon tidigare så sa hon att jag kunde begära att få retroaktivt från det att ansökan kom in vilket var i oktober 2009, alltså skulle jag få från juli 2009 fram till april nu. Men nu sa dom i telefon att i ansökan stog det från 1 jan. och det stämmer att jag skrev det i ansökan men jag skickade in ansökan i oktober 2009 samtidigt som ansökan om aktivitetsersättning som jag blev beviljad och då fick jag retroaktivt utbetalt från juli 2009 alltså 3 mån. bakåt från det att ansökan kom in i oktober men jag skrev även i den ansökan att jag ville ha från 1 jan. men dom räknar tydligen från det att ansökan kom in. Är det inte samma med bostadstillägg? Någom som fått retroaktivt för bostadstillägg? Hon sa nu i telefon att jag kunde höra av mig till dom att jag vill få det omprövat så ska dom se ifall jag har rätt till det.

• Svar på tråden Bostadstillägg retroaktivt?
  • tillit71

Man får från det att ansökan har kommit in men då måste du såklart skriva det datumet med som var den dagen du skrev papprena och man får heller inte fylla i ett datum bakåt i tiden.

• Anonym
    tillit71 skrev 2010-04-14 22:46:19 följande:
    Man får från det att ansökan har kommit in men då måste du såklart skriva det datumet med som var den dagen du skrev papprena och man får heller inte fylla i ett datum bakåt i tiden.
    Ja, jag skrev ju datum när jag fyllde i ansökan när man skriver under.

Ex. Ort, datum                         Underskrift

Jag skickade in ansökan i oktober samtidigt som ansökan för aktivitetsersättning och jag fick aktivitetsersättning retroaktivt automatiskt från juli 2009 fram till mars 2010. Så då borde det väl vara samma med bostadstillägget?
  • Anonym

Ok.

Jag ringde f-kassan idag och då sa hon att eftersom det står i ansökan 1 jan. (att jag själv skrev att jag ville ha bostadstillägg från 1 jan. så betalade dom bara ut från 1 jan. men jag skrev samma på ansökan för aktivitetsersättningen och där fick jag ju utbetalt retroaktivt automatiskt från juli för att ansökan kom in oktober. Men sen sa hon att jag bara kan få från december då vi flyttade in här 1 dec.

• Anonym (Hallåå)

Jag vet att det här tråd är ett år gammal, men idag när FK ringde så sa hon att jag ska få retroaktivit utbetald tre månader tillbaks. Det känns bra, det känns jättebra. Men när det gäller bostadstillägget, jag är lite förvirrad måste jag säga, jag har läst på andra webbsidor, att man får det 6 månader tillbaks och vissa sidor anger att det får man tre månader tillbaks. som sagt, vet faktiskt inte hur det här fungerar men är väldigt tacksam om det skulle vara sex månader tillbaks, har grova ekonomiska problem ! 

• Anonym (Hallåå)

Vad menar du ? När Aktivitetsstöd datum skrevs eller Bostadstilläggets ? 

Svar på tråden Bostadstillägg retroaktivt?