Dum fråga ang. bibliotekskort
Om man bor i en annan kommun kan man ändå få ett bibilotekskort hos den kommunen? Har precis flyttat och behöver bibblan
Om man bor i en annan kommun kan man ändå få ett bibilotekskort hos den kommunen? Har precis flyttat och behöver bibblan
Ja, det ska gå. Jag har kort lite överallt.
Jag kommer inte ihåg hur det går till när man får kortet, men tror inte man måste bo
i kommunen som biblioteket ligger i för att få ett lånekort.
Men varför vill du åka 10 mil för att komma till ett annat bibliotek om du har ett
närmare?
Jag har nog missuppfattat något. *trött*
Stora avstånd där jag bor och dessutom har det biblioteket massor av de böckerna jag behöver låna
Du måste legitimera dig och ange din folkbokförningsadress samt eventuell bostadsadress om det är en annan. Men det brukar gå bra att få kort på annan ort.
Många har kort där de vistas regelbundet för studier, hälsar på släktingar osv.
Jag jobbar i en annan kommun än den jag bor i och jag har bibliotekskort i den kommun där jag jobbar. Inga problem alls att få det. Jag legitimerade mig och fyllde i min adress.
Du måste nog besöka biblioteket själv för att få kortet. Om ditt hembibliotek sknar boken men den finns på ett annat bibliotek kan ditt hembibliotek låna hem den från det andra. Det kostar en mindre slant för frakten.
Bibliotekskort? Ifall du har körkort kan Du använda det bara Du registrerar Dig först på det aktuella biblioteket
Så det går bra om jag är folkbokförd nere i Stockholm även om jag vill ha bibliotekskort uppe i Norrland? Hade ingen aning om det.
Så man kan beställa böcker till biblioteket som man har närmast? Hur lång tid brukar det ta då? Vet inte om de skickar till byn där jag bor... Det är en "bok fidial".
Cinzano
Jag har hört att legitimation räcker på en del orter. Men många kräver eget kort.
Pink Rose
Du får nog fråga aktuellt bibliotek om priser och leveranstider. Minns inte vad det varit för mig och det kanske är lokala skillnader. En del kanske tar hem varje dag, andra en dag per månad osv.
Många bibliotek har ju hemsidor där man kan få mycket information.
Om du behöver böcker som inte finns på ditt närmaste bibliotek brukar det gå bra att fjärrlåna dessa böcker. Fråga på "ditt" bibliotek om de har de böcker du söker. Om de inte har dem, fråga om de kan låna in dem (fjärrlåna dem) från något annat bibliotek i landet. Det är olika hur mycket det kostar dig, men ca 5-10 per bok kanske. För detta behöver du bara ett lånekort på "ditt" bibliotek, inte på det som biblioteket i sin tur lånar in dem från.
Om du trots allt vill ha ett lånekort på en annan ort av någon anledning (att du t.ex. pluggar/jobbar där) måste du gå dit och be om det personligen. Då måste du legitimera dig och ange adress och telefonnummer. Det är för att biblioteket ska kunna nå dig när de t.ex. vill skicka ett meddelande om att de böcker du står på kö för har kommit in. Lycka till!
Hejsan! jag är bibliotekarie så jag känner mig manad att svara på detta. Du kan få lånekort på vilket folkbibliotek (eller folkbiblioteksfilial) som helst i Sverige. Det enda som behövs är att du skaffar ett bibliotekskonto på bibliotket. Det gör du vanligen genom att fylla i en lapp med dina adressuppgifter där du förbinder dig att följa lånereglerna. du måste kunna legitimera dig. Sen får du ett bibliotekskort och förmodligen också en PIN-kod så att du själv kan reservera och förlänga dina lån via bibliotekets webbsida.
När du ska låna på bibliotket räcker det oftast att du har legitimationen med dig men då kan du inte låna i automaterna.
Skulle du bli av med ditt kort måste du spärra det för annars kan vem som helst (som hittat kortet) låna på det o du får du betala för eventuella böcker som inte lämnas tillbaka och det kan bli väldigt dyrt.
PS du hittar oftast ditt bibliotekens hemsida på kommunens webbplats.
Okyttet
Tack så mycket för infon!