• Anonym

deklaration- kan du???

Jag ska göra avdrag för bilresor till jobbet. Jag uppfyller kriterierna om att spara minst 2 tim/dag. Men jag har inte haft en tanke på att spara varje kvitto, klantigt!

Hur sannolikt är det att man blir "kollad"?

Vad händer om jag inte kan bevisa? Får jag betala tillbaka allt + får ett straff? Typ fängelse eller värsta stora straffavgiften?

Känns ju tråkigt att inte våga dra av när jag har rätt till det och har betalat flera tusen för bensin varje månad för att jobba - istället för att ligga hemma och leva på samhället (vilket varit alterntivet).

• Svar på tråden deklaration- kan du???
  • jennyc

vi har aldrig lämnat kvitto och aldrig haft en tanke på att ta ut kvitto heller...dumt men vi har aldrig blivit kollade...men de kan gå 10 år tillbaka i tiden tror jag men hur det funkar vet jag däremot inte. försök göra avdragen ändå, aldrig hört nån som inte fått ut pga kvitto men de händer ju fast inte min närhet än så länge

• FreeForAll

Jag tror inte man behöver ha några kvitton på bensinen, det har i alla fall inte jag och jag har dragit av.

Det ante mig.
  • sommar2001

Sambon blev granskad för något år sedan. Hade inte heller sparat kvitton. Vi skickade in besiktningsprotokollen från 2005 och 2006 som bevis på att bilen minst gått de antal mil han gjort avdrag för och det gick igenom utan problem.

• Anonym (hmm)

Jag ska också göra avdrag för bilresor till jobbet, men har tänkt att eftersom jag betalar bensinen med ett bensinkort så borde ju de räkningarna duga som bevis?

• Anonym

Jag har också gjort avdrag utan kvitton... Hur ska man kunna bevisa vilka mil som kört för vilka pengar, med vilken bil osv...?

• Anonym

Okej men då får jag testa ändå. Fast det står faktiskt i papprena att man ska kunna bevisa om de frågar och det kan de tydligen göra flera år efter. Därför vill jag veta vad straffet blir {#lang_emotions_embarassed}

Besiktningsprotokoll är ju smart och de ser ju att man jobbar i en annan stad så de borde ju inte misstro. Det man gör är ju att räkna antal mil * 18.50kr. Så vad de är intresserade av är ju kvitto/räkning där det står hur många liter du tankat antar jag? Då har det ju ingen betydelse hur många olika bilar man kört eller vad bensinen kostade just då, bara du visar att du betalat bensin för x antal mil? Jag har också kört med egen bil + pappas bil när jag inte hade egen.

• Erki

Det viktiga om du är osäker är att föra en körjournal.
    De är mer intresserade av hur många mil du åkt osv.

Har du kört din pappas bil kan det vara svårare om det blir en nogrann koll då en del av de 18,50 du får dra av räknas som slitagekostnad på bilen och äger inte du den är det ju inte du som förlorar pengar på att den slits?

Min bil står på min mamma men det är bara jag som kör den, det är mina kostnader varje månad osv men jag är osäker på vad skatteverket skulle säga vid superordentlig koll. Tror inte dom skulle godkänna men jag drar av ändå eftersom jag betalar alla kostnader varje månad.

Jag har även som underlag dragit fram från Hitta.se exact längd från hemmet till jobbet, kan vara smart att ha som underlag också.

• Anonym

Men hur många för körjournal?! Ingen jag känner som drar av för resor gör det...
    De mäter ut hur långt det är till jobbet och sen räknar på hur många dagar de jobbat under året -det är kanske det du för bevisa att du verkligen har jobbat..
    Tror inte det är många som spar sina bensinkvitton heller, det säger ju inget egenligen för skatteverket. De kan ju inte veta om du använt bensinen för att köra till jobbet eller om du bara använt bilen till långa privatresor.

• MaryEllen

Du kan visa att du har kört det antal mil du drar av med kopia på besiktningsprotokoll som nån skrev här ovan, eller med kontoutdrag som visar att du har köpt bensin på en bensinmack. Något av dessa alternativ godtar Skatteverket också. Besiktningsprotkoll, eller kopia på servicebok, är ett alldeles utmärkt bevis, för har bilen rullat exempelvis 5000 km mellan besiktningarna har den ju bevisligen tankats. Det räcker i princip, som du säger, att du kan visa att du har köpt bensin för så många mil som du har gjort avdrag för, eller att din bil har gått så många mil. Samt att det är så långt mellan bostaden och arbetsplatsen som du har uppgivit. Drar man av resor på totalt 2000 km men det endast blir 1000 km om man åker sträckan varje arbetsdag ser det ju lite illa ut, även om bilen har rullat 2000 km under året...

Som privatperson ska man göra sannolikt att det avdrag man yrkar är riktigt. Kan man visa att bilen har kört den sträcka man uppger, och/eller att man har köpt bensin för denna sträcka, har man gjort det. Att bensinen kan ha gått till privata resor är visserligen möjligt, men ingenting som Skatteverket kan bevisa.

Straffet man kan få, om ens avdragsyrkande inte kan styrkas och dessutom kan räknas som en "oriktig uppgift" är skattetillägg. Du kan då få betala en straffavgift på 40 procent av den skatt som du genom din oriktiga uppgift har försökt undanhålla (avgiften kan även sättas ned, men 40 procent är max). Att ett avdrag inte godkänns är dock inte samma sak som att man har lämnat en oriktig uppgift. Det är nog lättare att gå in på Skatteverkets hemsida och läsa om skattetillägg, för det är lite komplicerat att förklara såhär.

www.skatteverket.se
    sök på skattetillägg

• Anonym

Okej jag ska gå in o kolla deras hemsida. Men vet du om det är 40% av summan eller det + HELA beloppet man fått? Alltså 140% totalt? Är det endast 40% så kanske det är värt att chansa.

Angående körjournal så verkar det passa de som åker olika sträckor. Annars räknar man ju bara ut hur många dagar man har jobbat * mil till och från jobbet, det är ju enkelt att räkna ut i efterhand?

Däremot ringde jag lönekontoret idag o hoppades de kunde säga direkt hur många dagar jag jobbat under året men det kunde de inte. Så man får själv räkna och dra bort ev. sjukdagar, ledighet osv.

• Anonym

Kollade lite mer idag och man måste ha kört sin EGEN bil, alltså ingen annans om jag förstod det rätt..

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2010-04-15 20:48:57 följande:
    Okej jag ska gå in o kolla deras hemsida. Men vet du om det är 40% av summan eller det + HELA beloppet man fått? Alltså 140% totalt? Är det endast 40% så kanske det är värt att chansa. Angående körjournal så verkar det passa de som åker olika sträckor. Annars räknar man ju bara ut hur många dagar man har jobbat * mil till och från jobbet, det är ju enkelt att räkna ut i efterhand?Däremot ringde jag lönekontoret idag o hoppades de kunde säga direkt hur många dagar jag jobbat under året men det kunde de inte. Så man får själv räkna och dra bort ev. sjukdagar, ledighet osv.
    Tror man brukar räkna på 260 arbetsdagar per år, minus sjukdagar förstås
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-15 20:48:57 följande:
    Okej jag ska gå in o kolla deras hemsida. Men vet du om det är 40% av summan eller det + HELA beloppet man fått? Alltså 140% totalt? Är det endast 40% så kanske det är värt att chansa. Angående körjournal så verkar det passa de som åker olika sträckor. Annars räknar man ju bara ut hur många dagar man har jobbat * mil till och från jobbet, det är ju enkelt att räkna ut i efterhand?Däremot ringde jag lönekontoret idag o hoppades de kunde säga direkt hur många dagar jag jobbat under året men det kunde de inte. Så man får själv räkna och dra bort ev. sjukdagar, ledighet osv.
    Du räknar ut antal mil, gångar det med milersättningen och skriver in summan. Sen dras det av, är det 9000 kr?! Av summan som blir kvar får du tillbaka 30%. Om jag inte har helt fel nu.
  • Anonym

Jo så har jag också förstått det, att man räknar ihop antal totala mil * 18.50kr. Sen drar de av 9000kr direkt och på resten får du tillbaka 1/3. Men jag är osäker.

Fan jag har ju inte ens haft bil förra  året! Nån av er skrev att man måste ha åkt med den egna. Men jag har ju betalat, haft pappas bil stående här i princip, ska jag inte få dra av?? Hur hade ni gjort?

Kan ju va säker på att bli kollad bara för jag inte har allt i ordning. Men som sagt, har inte hunnit kolla, jag vill ta reda på om man får betala tillbaka 40% av det man fått som straff ELLER om det är hela beloppet + 40% av det! Svara gärna om nån vet :D

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-16 20:50:20 följande:
    Jo så har jag också förstått det, att man räknar ihop antal totala mil * 18.50kr. Sen drar de av 9000kr direkt och på resten får du tillbaka 1/3. Men jag är osäker. Fan jag har ju inte ens haft bil förra  året! Nån av er skrev att man måste ha åkt med den egna. Men jag har ju betalat, haft pappas bil stående här i princip, ska jag inte få dra av?? Hur hade ni gjort? Kan ju va säker på att bli kollad bara för jag inte har allt i ordning. Men som sagt, har inte hunnit kolla, jag vill ta reda på om man får betala tillbaka 40% av det man fått som straff ELLER om det är hela beloppet + 40% av det! Svara gärna om nån vet :D
    Det var jag som skrev om egen bil.. Jag har kört lite olika bilar, som jag dock betalat som om de vore mina, och jag kommer att chansa.. Går det så går det.. Jag har ju ändå kört och betalat..

Läste på skatteverket.se att de skulle ha extra kontroll i år just på de som drar av till och från jobbet..

Men det kan ju inte vara så dumt att man inte kan ha två bilar i en familj stående på bara den ena parten och då får inte båda göra avdrag även fast båda använt bilarna.. Gemensam ekonomi, båda betalar, billigare att ha båda bilarna stående på ena parten..

Jaja, jag chansar och tar böter om jag får det..

Kan inte svara på bot frågan dock, ring skatteverket och kolla.. Kanske inte från din egen tele dock, man vet ju aldrig {#lang_emotions_tongue_out}
  • MaryEllen

Skattetillägget är 40 procent av skatten på det avdrag du inte får igenom, under förutsättning att du har lämnat en "oriktig uppgift".

Säg att du gör avdrag med 59 000 kr för resor till och från arbetet i din deklaration, avdraget kan då max bli 50 000 kr eftersom du bara får avdrag för de kostnader som överstiger 9 000 kr. Efter granskning godkänner Skatteverket ingen del av avdraget. Den första konsekvensen är ju att du inte får något avdrag, din beskattningsbara inkomst sänks därmed inte med 50 000 kr (59 000 - 9 000).

Sen säger vi att det räknas som att du har lämnat en oriktig uppgift. Den skatt som du har försökt att undanhålla är ungefär 15 000 kr, om vi räknar med att du betalar ca 30 procent i kommunalskatt. Skattetillägget blir då 40 procent av 15 000 kr, alltså 6 000 kr.

Så du får dels betala 15 000 kr mer i skatt jämfört med om avdraget hade gått igenom, och dels en straffavgift på 6 000 kr.

• Anonym

Jag hittar inte på skatteverkets hemsida, bara regler för vilka som kan göa avdrag eller inte, men jag vill läsa mer om själva redovisningen och straff. Var hirttar jag det ni som vet, tex MaryEllen? Tack för alla svar!!

• Anonym (Sara)

Hej TS!

Jag jobbar på Skatteverket så förhoppningsvis ska du kunna lita på mina uppgifter

Om Skatteverket skulle granska dina bilresor så ska du kunna göra det sannolikt att du haft kostnaderna för resorna. Precis som andra skrivit ovan så kan besiktningsprotokoll tex vara fullt tillräckligt. Det handlar om att Skatteverket gör en samlad bedöming. Du kan ha rätt till avdrag även om du inte ägt bilen du kört - ägaren ska dock kunna intyga att du använt bilen så mkt som du uppger och givetvis kan ingen annan begära avdrag för resor med samma bil samma dagar.. Ganska självklart eller hur?
    (ifylld körjournal vill vi ha om du haft förmånsbil vilket inte verkar vara fallet här)

Skattetillägg är normalt 40 % av den skatt som man felaktigt blivit tillgodoräknad om man lämnat en oriktig uppgift. En oriktig uppgift är t.ex. om du begär avdrag för ränteutgifter som du inte haft eller begär avdrag för resor t/r till arbetet trots att din arbetsgivare har betalt dina resor.
    Normalt så påförs det dock inget skattetillägg på nekade arbetsresor. Skatteverket måste i så fall i princip visa att du ljugit om dina resekostnader. Har du haft dina kostnader men inte lyckas visa det så att avdrag blir nekat så blir det alltså inget skattetillägg.

Så gör du dina avdrag och lycka till med deklarationen!
    (du gör väl den elektroniskt hoppas jag )

Svar på tråden deklaration- kan du???