• Anonym (fistel)

Vår son har preaurikulär fistel..någon med erfarenheter?

Idag fick vi reda på hos läkaren att han har en fistel.Den har han föds med.Sitter vid örat.Förut för något år sedan var det bara som en liten knopp.Så nu senaste 2v har det komit massor med var och har nu blivit svullen som en böld.Så nu går han på penicillin.Han är bara 2,5 år.Ush..hemskt att höra han skrika hos läkaren.Så får han böld ett par upprepade ggr som han har nu kan man operera bort det.

Det jag undrar är om någon som har någon erfarenhet av detta?är detta någon som ligger latent som blossar upp el hur är det?..har försökt googla men får inte fram mycket? finns det nåt man kan göra själv för att sköta om det osv?

• Svar på tråden Vår son har preaurikulär fistel..någon med erfarenheter?
  • Anonym (fistel)

Puffar...

• Anonym

När jag var tonåring öppnade sig plötsligt en gång under mitt högra öra. Ur gången rann det vätska, kanske var. Jag minns inte riktigt. Jag fick ha något rör där under ett tag samtidigt som jag åt antibiotika. 

Den där gången slöt sig i alla fall efter det där enda episoden och har aldrig efter det visat sig igen. Fast jag kan känna med fingret var den sitter. 
    Jag vet inte om det är samma sak som det er son har, men vad jag kommer ihåg så sades det att det var en medfödd fistelgång. 
    Jag var också svullen då när det där hände och öppningen såg böldliknande ut, minns jag.
  • Anonym (fistel)
    Anonym skrev 2010-04-15 10:24:05 följande:
    När jag var tonåring öppnade sig plötsligt en gång under mitt högra öra. Ur gången rann det vätska, kanske var. Jag minns inte riktigt. Jag fick ha något rör där under ett tag samtidigt som jag åt antibiotika.  Den där gången slöt sig i alla fall efter det där enda episoden och har aldrig efter det visat sig igen. Fast jag kan känna med fingret var den sitter.  Jag vet inte om det är samma sak som det er son har, men vad jag kommer ihåg så sades det att det var en medfödd fistelgång.  Jag var också svullen då när det där hände och öppningen såg böldliknande ut, minns jag.
    :)..låter som samma...så du har aldrig fått den svullnaden och var efter den antibiotika kuren?
  • Anonym
    Anonym (fistel) skrev 2010-04-15 10:27:47 följande:
    :)..låter som samma...så du har aldrig fått den svullnaden och var efter den antibiotika kuren?
    Nej, det kom aldrig tillbaka. Fast jag kan då och då fingra där och tänka på den där saken. Det var väl förmodligen inte alls lika dramatiskt som jag upplevde det, men jag tyckte då att det var en smula underligt och ganska obehagligt att det plötsligt kunde finns en öppning på kroppen som inte var där från början. Skum sak, liksom. 
    Jag är över fyrtio år nu och har som sagt bara haft det där besväret den enda gången. 
    Hoppas att det blir så för er son också.
  • Anonym (fistel)
    Anonym skrev 2010-04-15 10:31:05 följande:
    ja..ok..hoppas oxå det går bra..
  • Lisabettan

Min dotter hade en, men den satt på halsen. När hon var 3 år valde de att operera bort den. Operationen gick bra och vi kunde åka hem dagen efteråt. Nu har hon ett ganska stort ärr på halsen, men eftersom operationen gjordes när hon var så liten så trodde kirurgen att det inte längre kommer att synas när hon kommer upp i sexårsåldern.

Det kommer säkert att gå bra för din son! De är ju inte farliga. Anledningen till att man valde att operera dottern är att fisteln inte påverkades av (starka) antibiotikakurer och att man kunde därför inte vara säker på att det enbart var en fistel.

• Anonym (fistel)
    Lisabettan skrev 2010-04-15 10:54:06 följande:
    Min dotter hade en, men den satt på halsen. När hon var 3 år valde de att operera bort den. Operationen gick bra och vi kunde åka hem dagen efteråt. Nu har hon ett ganska stort ärr på halsen, men eftersom operationen gjordes när hon var så liten så trodde kirurgen att det inte längre kommer att synas när hon kommer upp i sexårsåldern. Det kommer säkert att gå bra för din son! De är ju inte farliga. Anledningen till att man valde att operera dottern är att fisteln inte påverkades av (starka) antibiotikakurer och att man kunde därför inte vara säker på att det enbart var en fistel.
    jaha ok..vilken tur att det gick bra för din dotter.Tur att dem opererade då om dem var osäkra på vad det var.
  • Jessi3barn

Hej. Min son har en fistelgång (enligt läkare) från födseln precis vid överkanten av örat, snett nedanför tinningen. Den har varit kraftigt infekterad ett par gånger men vi har aldrig fått antibiotika för det utan blivit tillsagda att lägga förband över den med Asolsprit. Det har fungerat. Nu fyller sonen 5 i okt ochvi skall kontakta sjukvården strax innan han börjar skolan, för operation. De ville inte operera tidigare de tyckte han var för liten. Vi brukar "hålla efter den" genom att "tömma" den då och då genom att massera på den och sen försiktigt klämma (ungefär som man klämmer en finne) och sedan vi började med det så har den inte varit infekterad. Viktigt dock att man är ren om fingrarna och även huden runt fisteln innan man börjar klämma. Jag har också letat på nätet för mer info men hittar bara massor om analfistlar...har aldrig tidigare läst om att ngn annan har haft det som vi. Lycka till och informera gärna om du hittar ngn info, hör andra nyheter eller bara berätta hur det går för er!

• viktorias85
    Medfödd fistel eller bihang framför och ovan tragus utgörs av första och andra gälfåran respektive första och andra gälbågen, ofta bilaterala. Om fisteln blir infekterad och och det återkommande rinner vätska ur den rekommenderas operation. Om yttre synliga missbildningar tex underutveckling av öronmussla eller underkäke och hörselnedsättning kan det kan inge misstanke om att det även finns anläggningsrubbningar i mellanöra eller inre hörselgång.
  • Helena72

Hej
    Jag har en dotter i 3 årsålder med fistelgång på halsen sen födseln....läkare har sett på den men tyckte det var ingen fara....men det vara ibland då o då....måste man operera???

• Niina M

Hej alla!

Jag har haft en medfödd fistel i halsen som opererades bort när jag gick i femte klass. Är nu 39 år. Jag hade som en liten öppning och den fylldes med genomskinlig vätska som sedan rann ut. Konsistensen var som klister. 

Jag undersöktes i början på 80-talet av läkare i Sverige men ingen kunde ge någon direkt förklaring till vad det var. Jag fick senare träffa en läkare i Finland som skrev en remiss till läkare i Sverige. De sprutade in en kontrastvätska i rörgången i halsen för att se hur långt in röret gick och tog sedan bort den. Jag har inte haft andra besvär efter det förutom att jag själv tycker mig ha slem i halsen som jag måste harkla bort när jag ligger ner. Det blir bättre och bättre med åren.

Den förklaring som läkaren i Finland gav mig, (observera, det är länge sedan och jag var inte speciellt gammal då men detta är så jag minns det) var att det var en öppning som alla har när man ligger i livmodern. Den kunde liknas vid som fiskarna har gälar. Meningen är att öppningen ska slutas av sig själv vid födsel men min hade inte gjort de. Det var inget farligt alltså.

Jag har aldrig stött på någon annan som har haft detta och det var intressant att hitta denna tråd.

MVH
    Niina

• Qaroliine

Jag föddes också med en fistelgång i halsen som. Dock har jag kvar min eftersom den inte ger några problem mer än det klistriga sekretet som läcker ut ibland, men det är bara någon droppe.
    Min farfar hade tydligen också detta, men ingen kan minnas att hans läckte.

*Tilde 101221 *Juni 150119*
Svar på tråden Vår son har preaurikulär fistel..någon med erfarenheter?