• Anonym (Undra­nde)
    Äldre 14 Apr 23:14
    13121 visningar
    15 svar
    15
    13121

    Svårt att bli gravid efter 30??

    Hej allesamman!


    Jag går med en oändlig längtan efter barn.. MEN, just nu, utifrån min ekonomiska situation, är det verkligen INTE lämplit att föda ett barn till världen.. Jag vet att pengar inte är allt, men jag vill verkligen inte behöva vända på kuponger och försaka allt från ett normalt socialt liv med vänner och en kopp kaffe till det, till att inte kunna ha råd till en ordentlig bilbarnstol....
    SOm det ser ut nu är min ekonomi inte på fötter förrän jag är kring 30 och jag känner en viss oro för att inte kunna få barn av den naturliga anledning att jag blir mindre fertil med åren...... Hur ser det ut tror ni, är det så mycket svårare att bli gravid efter 30?
    INGA dömande eller OT inlägg tack. Endast resonemang kring min fråga eftersökes...
    TACK på förhand!
  • Svar på tråden Svårt att bli gravid efter 30??
  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 14 Apr 23:22
    #1

    Puffar...

  • Anonym
    Äldre 14 Apr 23:26
    #2

    Jag fyllde precis 30 och blev gravid på första försöket:)

    Klart att det blir svårare att bli gravid med åren. Man är inte lika fertil när man är 25 som 35. Men jag tror nog du kan vänta ett par år till, tänk på att medelåldern i Stockholm på förstföderskor är 35 år! :)

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 14 Apr 23:30
    #3

    Tack för det:) Känns alltid skönt att höra att det finns solskenshistorier:) Grattis till dig:) Min sambo har ingen som helst förståelse för min "oro" och tycker att det är onödigt att diskutera riskerna med att försöka bli gravid när man är "äldre". 

  • Anonym
    Äldre 14 Apr 23:38
    #4

    Det är så olika från person till person hur det är med fertiliteten och åldern.


    Men naturligt vis är det så att ju äldre du är desto äldre är ju även din "kropp".


    Sen finns det ju dom som faktiskt har lättare att bli gravida när dom är äldre,
    som kanske kämpat länge i unga dagar för att bli det.

    Jag har blivit gravid 3 gånger efter 35 och dessa 3 gångerna har det slutat i missfall.

    Har tidigare haft problem att bli gravid men nu blir jag det "lätt" men det slutar i MA.

    Kan bara tillägga att jag haft samma man hela tiden under alla år och försök....


     

  • Anonym
    Äldre 14 Apr 23:51
    #5

    Man passar inte i heller ihop med alla. Vissa par kan försöka länge sen när dom bytar partner så kan dom gravida direkt.

  • Heleri
    Äldre 15 Apr 09:34
    #6

    Första gången jag blev gravid var jag 31 och andra gången 35, det gick vägen på andra försöket båda gångerna


  • Äldre 15 Apr 10:28
    #7

    Här kan du kolla in en fertilitetskalkylator:


    Det är klart att det r skönt med så sina solskenshistorier, men jag tror det är bra om man kan vara realistisk i sina förväntningar också.
    Lycka till med alltihop!
  • Anonym
    Äldre 15 Apr 10:57
    #8

    Jag blev gravid två gånger på första försöket efter 30, så inte behöver det vara svårt. Men jag kan ju inte lova dig någonting, alla är vi olika!

    Däremot applåderar jag dig till det kloka beslutet att vänta trots viljan, när du känner att ekonomin inte räcker till!! Vet att det är ruskigt svårt!

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 22:42
    #9
    Anonym skrev 2010-04-15 10:57:24 följande:
    Jag blev gravid två gånger på första försöket efter 30, så inte behöver det vara svårt. Men jag kan ju inte lova dig någonting, alla är vi olika! Däremot applåderar jag dig till det kloka beslutet att vänta trots viljan, när du känner att ekonomin inte räcker till!! Vet att det är ruskigt svårt!
    TACK!!! Får ofta höra spydiga kommentarer om att pengar inte är allt och att man aldrig är tillräckligt redo rent ekonomiskt.. skitsnack tycker jag;) SÅ TACK!:)
  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 22:43
    #10
    allakantralla skrev 2010-04-15 10:28:50 följande:
    Här kan du kolla in en fertilitetskalkylator: Det är klart att det r skönt med så sina solskenshistorier, men jag tror det är bra om man kan vara realistisk i sina förväntningar också. Lycka till med alltihop!
    Tack för ditt svar! Vad är en fertilitetskalkylator?
  • Anonym
    Äldre 15 Apr 22:45
    #11

    Jag är 33 och blev gravid efter fem månaders försök ungefär.

  • Emil06
    Äldre 15 Apr 22:47
    #12

    Jag vart gravid med första sonen när jag var nyss fyllda 30, på första försöket dessutom!
    2a sonen var jag 33 när jag vart gravid, var nog 4 försöket tror jag

  • Anonym (indiv­iduell­t)
    Äldre 15 Apr 22:55
    #13

    Rent statistiskt sjunker fertiliteten efter 25, mer drastiskt vid 30 och sen än mer dramatiskt efter 35 MEN det behöver inte betyda att den som är normalfertil skulle få svårt att bli gravid vare sig efter 30 eller efter 35! Börjar man däremot försöka efter sent ska man itne vänta länge med att söka hjälp om det inte lyckas eftersom klockan tickar.

    Själv är jag strax 32 och gravid med en överraskningsgraviditet efter att ha tidigare bara kunnat få barn med ivf Hade innan jag blev gravid första gången tydlig pco med väldigt oregelbunden mens, typiskt utseende på äggstockar och typiska hormonvärden. Det fanns/finns även andra hormonella bekymmer iblandade så ivf var vår enda lösning då vi dessutom befanns ha manlig faktor. Menmen...

    Man kan aldrig veta hur det kommer att bli så försök leva i nuet så hoppas jag och tror att det blir bra för dig

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 23:23
    #14
    Anonym (individuellt) skrev 2010-04-15 22:55:37 följande:
    Rent statistiskt sjunker fertiliteten efter 25, mer drastiskt vid 30 och sen än mer dramatiskt efter 35 MEN det behöver inte betyda att den som är normalfertil skulle få svårt att bli gravid vare sig efter 30 eller efter 35! Börjar man däremot försöka efter sent ska man itne vänta länge med att söka hjälp om det inte lyckas eftersom klockan tickar. Själv är jag strax 32 och gravid med en överraskningsgraviditet efter att ha tidigare bara kunnat få barn med ivf Hade innan jag blev gravid första gången tydlig pco med väldigt oregelbunden mens, typiskt utseende på äggstockar och typiska hormonvärden. Det fanns/finns även andra hormonella bekymmer iblandade så ivf var vår enda lösning då vi dessutom befanns ha manlig faktor. Menmen... Man kan aldrig veta hur det kommer att bli så försök leva i nuet så hoppas jag och tror att det blir bra för dig
    Tack för ditt svar!! DIn sista mening får bli mitt mantra:)
  • Anonym (vem vet)
    Äldre 16 Apr 00:12
    #15

    Jag är 33 och blev gravid så fort jag slutade med p-pillrena hann inte ens få en normal mens innan. Blev väldigt chockad för jag/vi hade ställt in oss på att detta kan ta lång tid.
    Nu slutade det hela i ett tidigt missfall och jag är lite rädd för att det ska gå så fort igen.

    Finns inga garantier i livet, om du verkligen vill ha barn och har svårt att tänka dig ett liv utan små knoddar ja du ska nog köra på. Du får väga för och emot helt enkelt ekonomi versus barn.
    Sen får man inte glömma att det finns hjälp att få om man har problem med fertiliteten.

    Jag önskar dig all lycka och det mesta ordnar sig hur det än blir. 

Svar på tråden Svårt att bli gravid efter 30??