Varför går endel upp så fruktansvärt mycket i vikt?
Jag har bara lite funderingar såhär inför en graviditet.
De flesta man ser är normalstora under sina graviditeter, men endel är verkligen enorma. Hur kommer sig detta? Är det enbart hormonellt eller sitter de och vräker i sig mat?
Jag hör inte till skalan som tänker lyda mottot "jag är gravid så jag äter för två", det är föråldrar och inte helt sant. Dessutom har jag kanske 5 kg att ta av.
Min mamma gick upp 12 kg med min syster och 18 kg med mig. Detta räknas kanske som ganska mycket, men i dagsläget verkar det ligga inom ramen för normalt.
Den här bilden som man fått av att gravida sitter och vräker i sig mat och skäller ut sin stackars man för att det inte finns en specifik godissort eller liknande mitt i natten känns väldigt konstig. Självklart kan man ju få cravings, men de kan ju inte vara värre än när man slutade röka. Hanterbart med andra ord. Så varför går dagens mammor upp så mycket i vikt? Någon som tror sig ha svaret?
Jag tänker inte sätta mig och äta pizza, hamburgare eller 2 portioner mat vid middagn bara för att jag skulle vara gravid, eller har jag helt fel. Blir man verkligen så fruktansvärt hungrig av att vara gravid så det inte går att äta normalt?