• Jackie85

Varför går endel upp så fruktansvärt mycket i vikt?

Jag har bara lite funderingar såhär inför en graviditet.
    De flesta man ser är normalstora under sina graviditeter, men endel är verkligen enorma. Hur kommer sig detta? Är det enbart hormonellt eller sitter de och vräker i sig mat?

Jag hör inte till skalan som tänker lyda mottot "jag är gravid så jag äter för två", det är föråldrar och inte helt sant. Dessutom har jag kanske 5 kg att ta av.
    Min mamma gick upp 12 kg med min syster och 18 kg med mig. Detta räknas kanske som ganska mycket, men i dagsläget verkar det ligga inom ramen för normalt.

Den här bilden som man fått av att gravida sitter och vräker i sig mat och skäller ut sin stackars man för att det inte finns en specifik godissort eller liknande mitt i natten känns väldigt konstig. Självklart kan man ju få cravings, men de kan ju inte vara värre än när man slutade röka. Hanterbart med andra ord. Så varför går dagens mammor upp så mycket i vikt? Någon som tror sig ha svaret?

Jag tänker inte sätta mig och äta pizza, hamburgare eller 2 portioner mat vid middagn bara för att jag skulle vara gravid, eller har jag helt fel. Blir man verkligen så fruktansvärt hungrig av att vara gravid så det inte går att äta normalt?

• Svar på tråden Varför går endel upp så fruktansvärt mycket i vikt?
  • Lajkie

Jag har inte ätit onormalt mycket. Nästan mindre när jag blivit gravid och gått upp:

nr 1: 24 kg (hade HF och mycket vätska!) Jobbade till v.37 och cyklade till jobbet varje dag. (ca 4 km enkel resa)
    nr 2: 12-15 kg, minns ej. Jobbade länge denna och kunde röra mig mycket.
    nr 3: 20 kg prick. Hade svår foglossning från v.15 kunde knappt röra mig. Han blev två veckor i tisdags o jag har bara 5 kg kvar av uppgången.

♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Frogstomp

En del går väl upp mkt i vikt pga fostervatten? Eller har jag heeelt fel.?

Bara för att man äter massor och onyttigt behöver man inte lägga på sig överdrivet mkt i vikt? Jag har smällt i mig pizzor o hamburgare, men bara gått upp 9 kg. ( är nu i v 40+5). Ifs äter jag inget godis/chips o s v.

• blehnda

Jag har gått upp snart 21 kg och är bara i vecka 32. äter mindre o hälsosammare och jag går ca 5 km promenad varje dag, verkar inte spela någon roll. har samlat på mig sjukt mycket vätska nu på slutet så säkert 7 kg är enbart vätska, och det är fan värre än fett, gör såååå ont i hela kroppen. önskar att det avtar snart men får nog räkna med ytterligare några ovälkommna kg innan bebis är ute.

Jag har diabetes typ 1 (fick när jag var 4) så jag sitter verkligen inte och moffar i mig pizza o godis om dagarna, så som svar på din undran så kan man inte alltid rå för att kroppen beter sig galet under en grav. bara att gilla läget liksom...

• Mrs Vader

Jag gick upp 13 kg. Helt normalt med andra ord. Gick ner allt direkt efter födseln typ.. Vikten består av barn, moderkaka m.m. och rätt mycket vatten. Man samlar på sig massa vatten.

• Sassa A

De som går upp över 20 kg, går nog inte upp 20 kg i fettmassa! Många samlar på sig mycket vätska och det väger en del! Visst, är det fettmassa oxå, men jag har svårt att tro att allt e fettmassa! Jag själv har gått upp 20 kg och är i vecka 35! Jag äter normalt, lite godis o läsk ibland, skräpmat 1 ggn varannan vecka kanske.. men rör inte så mycket som jag vill.. pga foglossning!
    Jag kan fortfarande ha mina mammabyxor som jag hade i början av gravet! Fått lite större lår o fett på ryggen.. Men jag har samlat på mig massa vätska som jag hoppas försvinner snabbt när bebben är ute...

nu säger jag inte att det inte finns de som smäller i sig massa mat och godis o läsk och sväller upp som en ballong! Men det e så individuellt.. vissa smäller i sig, men inte går upp många kg alls... andra äter knappt något men vikten skjuter upp i taket ändå..

☆ 24 Maj 2010 ♥
  • mapo51

Jag tror att våra kroppar är olika med hur de behöver samla på sig extra fett inför amningen.
    Jag gick upp drygt 18 kg första gången, men jag kunde fortfarande ha mina kläder från före graviditeten förutom att magen inte fick plats. Sen satt topparna lite tajt över brösten.
    Jag behövde varenda kilo som jag gick upp för min son åt bokstavligen upp mig när han ammade, jag hade gått ner varenda kilo när han var ca 2,5 månad och innan han slutade amma hade några till försvunnit. Visserligen blev det en hel del promenader, men jag åt även lite mer än vanligt (äta för två kändes mer aktuellt när jag ammade för min del) för jag behövde verkligen äta mer och var ofta hungrig.

Både under graviditeten och amningen så åt jag ganska sunt, några extra fikor blev det när jag ammade, men eftersom sonen reagerade om jag åt choklad så blev det sällan några kakor (på de fik jag gick till var de flesta kakorna med choklad...)

• Bums

Jag gick upp 25kg med första och 14kg med andra.
    Med första blev jag rund överallt (inte bara över magen) och med andra fick jag bara en mage.
    Jag åt nog snarare mer godis och sånt med 2an än den första.
    Men det är konstigt att graviditeterna kan vara så olika varandra.

• swoz

Jag tror inte man ska se till kiloantal så himla mycket, som tidigare sagts så är mycket vätska och det är svårt att veta vad som är vad av viktökningen.

Jag är snart i vecka 38 och har gått upp 17 kg vilket låter enormt mycket på 161 cm! Men det ser inte så hemskt ut, jag känner mig såklart jättestor men egentligen är det ett jämnt fettlager över hela kroppen och jag kallar det bebisens matreserv :)

Jag har blivit mindre aktiv och skulle kanske kunnat gå upp mindre än detta men äter man någorlunda bra så tror jag inte man har något att oroa sig för även om man går upp 30 kg!

De som äter otroliga mängder för att de kan skylla på att de är gravida får väl göra det, kolla hur stor Kate Hudson blev! Bara man är gla' så får ju alla göra som dom vill :)

• UBJ

Jag har gått upp dryga 15 kg båda gångerna (och det blir nog likadant denna gång) trots att jag ätit vettigt och tränat hela tiden. Har inte sett särskilt stor ut, fått små barn och ändå har vågen dragit iväg.

• hysteria

Jag gick upp runt 25 kg med båda mina. Visst jag åt både godis och skräpmat men varken mer eller oftare än vanligt. Hade ganska jobbiga graviditeter så jag var inte så rörlig.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
Svar på tråden Varför går endel upp så fruktansvärt mycket i vikt?