• Lillstrumpa 08

Ute med sjuka barn?

Min 2-åriga son har varit sjuk några dagar, feber och hosta. Han är inte särkilt allmänpåverkad. Han är en väldigt aktiv kille och frammåt förmiddagen driver han mig till vansinne med allt han river fram, sliter o drar i allt han inte får ha.
    Hur gör ni?
    Igår gick vi ut i det fina vädret, han var väl påklädd och riktigt pigg. Men inatt när han hostade och hade feber igen så fick jag dåligt samvete för att vi varit ute.

Jag står ärligt talat inte ut att vara inne med honom en hel dag.

Är ni ute med era barn om de är sjuka?

• Svar på tråden Ute med sjuka barn?
  • mamma2kids

men har han feber då ska du inte pälsa på han.
    visstkan du vara ute med inte på en lekpark bland andra barn liksom.
    antar att han sitter i vagn?då är det ju ingen fara.men är han aktiv springer runt ute osv så är det ju inte bra.då kan sjukan bli värre.

• Bippa

min dotter är lika dan just nu. inget fel med lite friskluft. så länge de är pigga och man klär på dem.sedan ska man väll se till att de inte håller igång för mycket ute och att man undviker folk. feber och hostan brukar ju bli sämre på natten. du ska inte få dåligt samvete.

• Trollet Ludenben

Vi går ut. Klä på vettigt bara, lite svårt i detta vädret för solen värmer men vinden är kylig.
    En förkylning blir inte ett enda dugg bättre av att hålla sig inne. Ut och promenera i maklig takt brukar vi göra. Barnet reglerar själv sin aktivitetsnivå hur mycket det orkar men för vilda aktiviteter bör man ju undvika. En tvååring använder väl vagn fortfarande så den skulle jag tagit med och låtit barnet gå och röra sig i den mån det orkar och sen fått sitta i vagnen resten. Man behöver luftombyte som förkyld. Inomhusluften gör så att det ofta tar längre tid innan det blir bra men inte vara ute i överdrivna mängder heller. Vädra ut hemmet medans ni är ute med.

Älskade ungar
  • sommarblomma1

Frisk luft är bra! Se bara till att han inte blir för varm pga feber och att det inte blir dragit på honom. Ta hellre en runda i vagnen med honom istället för att gå ut och leka.

Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • pigglet

Vi brukar inte gå ut. Svårare att reglera värmen ute. De rör sig ofta mer också, och det är väl meningen att de ska ta det lugnt när de har feber.
    Igår var dottern ute,  eftersom vi verkligen trodde att hon blivit frisk från febern. När hon kom in hade hon 38,8 igen... suck. Nu har hon haft feber 1 vecka.

• Lillstrumpa 08

Ingen fara att jag pälsar på honom, han har bra funktionsplagg. Är mest noga med att vantar o mössa är på och att han inte är bar i halsen.

Vi har 2000kvm tomt att vara på så vi öppnar bara dörren o går ut.{#lang_emotions_smile} Han satt i sin sandlåda mest igår o lekte där.
    Att träffa andra barn är såklart uteslutet.

• Trollet Ludenben
    Lillstrumpa 08 skrev 2010-04-15 09:20:45 följande:
    Ingen fara att jag pälsar på honom, han har bra funktionsplagg. Är mest noga med att vantar o mössa är på och att han inte är bar i halsen. Vi har 2000kvm tomt att vara på så vi öppnar bara dörren o går ut. Han satt i sin sandlåda mest igår o lekte där. Att träffa andra barn är såklart uteslutet.
    Ditt barn kan träffa andra även om han är sjuk om ni är utomhus. Han behöver ju inte vara tätt inpå de andra. Det är väl snarare att om han inte orkar för att han är för slö som det bör undvikas. Men inomhus med andra barn ska han ju inte vara för smittorisken.
    Älskade ungar
  • Lillstrumpa 08
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-15 09:58:47 följande:
    Ditt barn kan träffa andra även om han är sjuk om ni är utomhus. Han behöver ju inte vara tätt inpå de andra. Det är väl snarare att om han inte orkar för att han är för slö som det bör undvikas. Men inomhus med andra barn ska han ju inte vara för smittorisken.
    Nja han är lite närgången av sig o vill gärna kramas när han blir glad.. kanske inte så bra. Det känns inte heller kul att säga åt honom att inte kramas
  • Trollet Ludenben
    Lillstrumpa 08 skrev 2010-04-15 10:34:02 följande:
    Nja han är lite närgången av sig o vill gärna kramas när han blir glad.. kanske inte så bra. Det känns inte heller kul att säga åt honom att inte kramas
    nja,. kanske inte. Du gör ju var du känner är bäst Hoppas han kryar på sig snart.
    Älskade ungar
Svar på tråden Ute med sjuka barn?